Tapani Järvisen ympäristörahaston apuraha professori Markku Ollikaiselle

Apuraha myönnettiin tunnustuksena toiminnasta ympäristöteknologian osaajana.
Kuvassa professori Markku Ollikainen ja Tapani Järvinen. Kuva: TAF/Matti Rajala

Toimitusjohtaja Tapani Järvisen ympäristöteknologiarahasto on myöntänyt professori Markku Ollikaiselle 10 000 euron apurahan tunnustuksena toiminnasta ympäristöteknologian osaajana.

Helsingin yliopiston ympäristöekonomian professori Markku Ollikainen on tutkinut muun muassa EU:n päästökauppaa, bioenergiaa sekä lukuisia muita ilmastopolitiikan kysymyksiä. Apurahatutkimus keskittyy siihen, millä uusilla keinoilla cleantech-alaa voisi edistää.

”Tutkin erityisesti sitä, millainen politiikka ja millaiset ohjauskeinot edistävät parhaiten uusien puhtaan teknologian ratkaisujen luomista ja menestystä sekä koti- että vientimarkkinoilla. Tavoitteena on löytää vastaus siihen, kumpaan – vakiintuneisiin teknologioihin vai uusien teknologioiden kehittämiseen – tukia kannattaa ensisijaisesti kohdistaa. Lisäksi tutkimuksessa haetaan tietoa siitä, kuinka tukia kohdistetaan silloin, kun edistetään sekä vakiintunutta uutta teknologiaa että uusia teknologioita”, kertoo professori Markku Ollikainen, joka on myös Suomen Ilmastopaneelin puheenjohtaja.

Rahasto edistää tutkimustulosten hyödyntämistä

Ympäristöteknologiarahaston apurahan tarkoituksena on edistää teollisuuden ympäristöteknologian tutkimusta ja tutkimustulosten hyödyntämistä teknologiatuotteina ja -palveluina.  Se jakaa vuosittain apurahan ansioituneelle osaajalle alan tutkimus- ja kehitystyöhön.

Outotec Oyj:stä eläkkeelle jääneen toimitusjohtaja Tapani Järvisen nimeä kantava rahaston on perustanut Aalto-yliopiston teknillisen korkeakoulun hallitus vuonna 2009 ja sen peruspääoman lahjoitti Outotec Oyj. Rahasto vahvistaa osaltaan Aalto-yliopiston kemian tekniikan korkeakoulun metallien valmistukseen ja prosessiteknologiaan liittyvän ympäristöteknologian tutkimusta ja parantaa siten suomalaisen teollisuuden kansainvälistä kilpailukykyä.

Lisätietoja:

Professori Markku Ollikainen
Helsingin yliopisto
puh. 050 4151201

Lisätietoja Toimitusjohtaja Tapani Järvisen ympäristöteknologiarahastosta:

Professori Simo-Pekka Hannula
Aalto-yliopisto

Professori Olli Dahl
Aalto-yliopisto

Honorary doctors talks 2024
Palkinnot ja tunnustukset, Mediatiedotteet Julkaistu:

Viisi uutta tekniikan kunniatohtoria Aaltoon 2024

Kunniatohtorit vihitään juhlallisessa tohtoripromootiossa kesäkuussa.
Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Apurahanjakotilaisuus
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Fabian ja Jaakko Ahvenaisen rahasto palkitsi sillan- ja talonrakennusalan osaajia

Vuodelle 2024 myönnettiin yhteensä yhdeksän apurahaa.
Alex Henn
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Alexander Henn sai Suomen Luonnonvarain Tutkimussäätiön väitöskirjapalkinnon

Alexander Henn kehitti ligniinille kaksi uutta sovellusta, jotka luovat mahdollisuuksia metsäteollisuuden sivuvirtojen arvonnousulle. Tutkimus edistää suomalaisen puumateriaalin lisäarvoista hyödyntämistä bio- ja kiertotalouden periaatteiden mukaisesti.