Tapahtumarikas Aalto Festival keräsi jälleen tuhansia osallistujia

Festivaali pyörähti käyntiin iloisissa tunnelmissa Kiasmassa 17. toukokuuta ja viimeisiä tapahtumia vietettiin toukokuun päättyessä.

Kahden viikon aikana nähtiin yli 60 tapahtuman voimin Aalto-yliopiston osaajien töitä eri puolilla pääkaupunkiseutua. Tänä keväänä toisen kerran järjestetyn Aalto Festivalin ohjelmisto sisälsi huikean kattauksen näyttelyitä, seminaareja ja luentoja eri aloilta, muoti- ja elokuvanäytöksiä sekä paljon muita tapahtumia.

Monen yhteistyökumppanin ja kahden korkeakoulun aikaansaama Designing Cellulose for the Future II -näyttely avautui festivaalin ensimmäisenä päivänä. Seminaaripäivät keräsivät muotoilusta ja materiaalitutkimuksesta kiinnostuneen yleisön Arabian Mediakeskus Lumeeseen. Luennot keskittyivät muun muassa tarkastelemaan monimuotoisia selluloosamateriaaleja, uusia sovelluksia tekstiili-, rakennus-, 3D tulostusalueilla sekä kierrätystalouden liiketoimintaideoita. (Kuva: Mikko Raskinen)

Aalto-yliopiston Global Impact näkyi festivaalissa useamman tapahtuman voimin. Festivaalin ensimmäisenä päivänä yleisö kerääntyi Kamppiin Laiturille kuuntelemaan Sustainable Global Technologies Studio -kurssin opiskelijoiden esityksiä ja keskusteluja oppimiskokemuksista ja projektin tuloksista. Kevään aikana opiskelijat matkustivat Meksikoon, Lesvokselle ja Ugandaan ratkomaan haastavia kehitystehtäviä. (Kuva: Taina Värri)

Spring Steam 2016 kokosi visuaalisesta suunnittelusta kiinnostuneen yleisön Teurastamon Kellohalliin festivaalin ensimmäisellä viikolla. Nelipäiväisessä tapahtumassa yleisö pääsi osallistumaan graafisen alan työpajoihin ja vierailemaan myyjäisissä sekä tutustumaan visuaalisen viestinnän opiskelijoiden näyttelyyn. Aurinkoinen keli houkutteli Teurastamon Kellohalliin satoja kävijöitä päivittäin. (Kuva: Ari Toivonen)

Tyytyväiset kurssilaiset ja innokkaat kuuntelijat kokoontuivat Sähköpaja-kurssin loppuseminaariin Sähkötekniikan korkeakouluun. Kevään 2016 projektiryhmiä oli kannustettu kokeilemaan rajoja ja asettamaan tavoitteet korkealle. Pajassa kasattiin muun muassa aurinkokennoilla kulkeva mars-kulkija, älypeili, midi-ohjattu akustinen kitara, Star Warsin kulttirobotti, mokamaster, aurinkoenergiaa hyödyntävä lentokone, piirilevyjyrsin ja vinyylilevynvaihtaja. (Kuva: Leena Ylä-Lyly)

Poikkitieteellisen Product Development Project -kurssin loppunäytöksessä 22. toukokuuta nähtiin monia innovatiivisia ja yllätyksellisiä ratkaisuja yritysten antamiin tehtäviin. Design Factorylla nähtiin esimerkiksi Winemill-yritykselle kehitetty laite, jolla viinin alkoholipitoisuutta voidaan alentaa kätevästi koti- tai ravintolakeittiössä sekä Valtran uusin bioaikakauden traktorimalli, johon on sovitettu kaasukäytön vaatimat tankit. (Kuva: Mikko Raskinen)

Muodin pääaineen opiskelijoiden jokakeväinen muotinäytös veti Kaapelitehtaan Merikaapelihallin penkkirivit täyteen. Noin sata metrinen catwalk esitteli rohkeita ja värikkäitä luomuksia yli tuhatpäisen yleisön edessä. Ennen Näytöstä Turbiinisalin puolella Tekstiili16-näyttely avasi tekstiilisuunnittelun prosessit yleisölle. Ensimmäistä kertaa järjestetty näyttely esitteli Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun korkeatasoista ja laaja-alaista tekstiilisuunnittelun osaamista. (Kuva: Mikko Raskinen, Eeva Suorlahti)

Festivalin päätti kolmipäiväinen mediataidefestivaali DASH’16, joka toi Helsingin Telakkarantaan liveperformansseja, installaatioita, prototyyppejä ja keskusteluja. Tapahtuma järjestettiin ensimmäistä kertaa ja sen ovat tuottivat Aalto-yliopiston New Media -maisteriopiskelijat. (Kuva: Ari Toivonen)

Aalto Festival oli näkyvä osa myös Helsingin ydinkeskustaa. Aalto Festivalin iloinen maamerkki kohosi kahdeksi viikoksi Kolme Sepän aukiolle Stockmannin viereen. Opiskelijat jakoivat kaupunkipyörällä festivaalikatalogeja ja opastivat kaupunkilaisia ja turisteja tutustumaan yliopistofestivaalin ohjelmistoon. (Kuva: Mikko Raskinen)

Osa Aalto Festivalin tapahtumista on käynnissä vielä festivaaliajan päättymisen jälkeen. Esimerkiksi arkkitehtuurin laitoksen parhaista diplomitöistä koostuva näyttely jatkuu Otaniemessä kesäkuun loppuun ja muotoilun opiskelijoiden BOA-lopputyönäyttelyyn pääsee tutustumaan Arabian kampuksella kesäkuun puoliväliin. Tarkemmat aukioloajat ja kesän aikana avoinna olevat näyttelyt löytyvät festivaalin verkkosivuilta aaltofestival.fi

Aalto Festival järjestettiin 16.–31. toukokuuta lukuisissa paikoissa ympäri Helsinkiä ja Espoota. Festivaali esitteli Aalto-yliopiston opiskelijoiden, valmistuneiden ja akateemisten osaamista yli 60 tapahtumassa.

URL kopioitu

Acris service break and new features text and red background.

Huoltokatko ACRIS-tutkimustietojärjestelmässä 30.9.2024

Huoltokatko ACRIS-tutkimustietojärjestelmässä 30.9.2024 klo 10-16.
Kolme henkilöä on kyykyssä piirtämässä yhdelle isolle ruskealle paperille

Aallon opiskelijoiden julkisen taiteen projekteja mukana palkitulla ANTI-festivaalilla

Kuopiossa koettiin viime viikolla kiehtova julkisen taiteen projektien kokonaisuus, jonka järjestivät Aalto Yliopiston taiteen ja median laitoksen opiskelijat.
Aalto Industrial Internet Campus
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tuotannon ja sisälogistiikan fyysinen ja digitaalinen maailma kohtaavat monitieteisessä TwinFlow -projektissa

Aallon ja Tampereen yliopiston tutkijat yhdessä yritysten kanssa vauhdittavat valmistavan teollisuuden datavetoista liiketoimintaa kolmivuotisessa Business Finlandin rahoittamassa projektissa.
kuva Simo Routarinteestä värikkäällä taustalla
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Arvostava kohtaaminen – tule mukaan vuorovaikutteiseen ryhmävalmennukseen

Kaikille aaltolaisille avoin, täysin uudenlainen valmennus käynnistyy 7.10. Osallistujana saat työkaluja arvostavaan ja rakentavaan kohtaamiseen niin työssäsi kuin opiskelussasi.