Tanssin talo Helsinkiin -näyttely

Arkkitehtuurin laitoksen rakennussuunnittelustudion aiheena oli syksyllä 2015 suunnitella Kaapelitehtaan yhteyteen vuorovaikutteinen Tanssin talo.

Aalto-yliopiston arkkitehtuurin laitoksen rakennussuunnittelustudion aiheena oli syksyllä 2015 suunnitella Kaapelitehtaan yhteyteen vuorovaikutteinen Tanssin talo. Studion suunnitteluaihe perustuu todelliseen tanssin koulutukseen ja esittämiseen keskittyvään tanssin talo -hankkeeseen, jonka taustalla on Tanssin talo -yhdistys. Tanssin talo tulee olemaan avoin ja helposti lähestyttävä kokoontumispaikka yleisölle ja samalla korkealaatuisten esitysten näyttämö. Aalto-yliopiston suunnittelukurssi suunniteltiin yhteistyössä Tanssin talo ry:n ja Helsingin kaupunkisuunnitteluviraston kanssa.

Studiokurssilla tutkittiin tulevan Tanssin talo -rakennuksen sijoittumisvaihtoehtoja Kaapelitehtaan välittömään yhteyteen ja samalla opiskelijat tutkivat erilaisia toimintakonsepteja vuorovaikutteiselle ja avoimelle tanssin monitoimirakennukselle. Rakennuksen tuli herättää kiinnostusta ja heijastaa sen identiteettiä vierailijoille. Kurssilla painotettiin rakennuksen innovatiivisuutta ja arkkitehtonista laatua sekä rakennuksen sopimista ympäristöönsä. Tehtävänä oli suunnitella tanssin esittämiseen ja kouluttamiseen soveltuvia tiloja. Opiskelijat saivat tutkia vapaasti rakennuksen sijoittamista Kaapelitehtaan yhteyteen. Lisäksi rakennuksen yhteydessä tutkittiin ideoita, miten rakennus voisi generoida hyvinvointi-infrastruktuuria ympäristöönsä. Ajatuksena oli kannustaa rakennuksen käyttäjiä aktiiviseen elämäntyyliin ja pitämään itsestään huolta.

Kurssin keskeinen opetusteema oli, miten suunnitella arkkitehtonisesti haastava ja laaja julkinen rakennus. Jokainen opiskelija teki itsenäisen projektin. Kurssille osallistui 17 Aalto-yliopiston maisteriopiskelijaa. Näyttelyssä on esillä yhdeksän erilaista ratkaisua suunnittelualueelle. Rakennuksen kokonaisalaksi tuli suunnitella 7,000 m2, joista n. 1,400 m2 toimi tanssin esitystiloina.

Kurssi toteutettiin yhteistyöprojektina Pekingiläisen Tsinghua-yliopiston arkkitehtuurilaitoksen kanssa. Kurssin alussa kiinalaiset opiskelijat viettivät viikon Suomessa tutustumassa konseptiajatukseen ja tonttiin, ja heillä oli yhteisiä työpajoja Aalto- yliopiston opiskelijoiden kanssa. Kurssin lopuksi pidettiin yhteinen katselmus kaikista töistä Pekingissä.

Opiskelijat, joiden työt näyttelyssä:                      Opettajat:

Ilkka Ala-Fossi                                                       Pirjo Sanaksenaho, arkkitehti, professori

Iiris Andersson                                                      Teemu Kurkela, arkkitehti, professori

Markus Böck                                                         Sari Lehtonen, arkkitehti, yliopisto - opettaja

Tuuli Kanerva                                                         Fernando Nieto, arkkitehti, postdoc tutkija

Mariana Lazaro Rantanen                                     Ville Hara, arkkitehti

Pia Pokkinen                                                         Toni Kotnik, arkkitehti, professori (rakenteet)

Sarita Poptani                                                        Erkki Immonen, diplomi insinööri. (LVI)

Liuxin Yang                                                            Claudia Auer, arkkitehti

Matti Wäre

Yhteistyökumppanit:

Kaupunkisuunnitteluvirasto, Jari Huhtaniemi

Tanssin talo ry, Tuomo Hahl

Lisätiedot:

Aalto-yliopisto, Sari Lehtonen, [email protected], puh. 050 593 9009

Kiinteistö Oy Kaapelitalo, Kai Huotari, [email protected], puh. 050 3841557

Tanssin talo ry, Hanna-Mari Peltomäki, [email protected], puh. 044 5131069

Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Italialaisen muotoilijan ja japanilaisen arkkitehdin suomalaisesta kulttuurista inspiroitunutta yhteistyötä nähdään Salone del Mobile -messuilla Milanossa huhtikuussa. INTERDEPENDENCE-näyttelyssä on esillä myös muita projekteja Aallosta.
Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Kaksi perhosen muotoon taivutettua neuletekstiilinäytettä rinnakkain: toinen on harmaanruskea, toinen sähköisen vihreä.

FinnCERES ja yhteispohjoismainen älytekstiilien tutkimushanke ovat esillä maailman kiertotalousfoorumissa Brysselissä

Messutapahtumassa nähdään uudenlaisia biotaloustuotteita sekä prototyyppejä lämpötilaan ja valoon reagoivista tekstiileistä.
Saastamoisen säätiön edustajat
Yhteistyö Julkaistu:

Saastamoisen säätiö toimii aktiivisesti edistääkseen tiedettä ja taidetta kansainvälisesti

Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja tuen kohdistaminen nuorten hyväksi on säätiölle tärkeää.