Taneli Riihoselle eurooppalaisen signaalinkäsittelytekniikan järjestön palkinto

Palkintokriteereinä olivat väitöstutkimuksen vaikuttavuus sekä siitä syntyneet tieteelliset julkaisut ja kertyneet viittaukset.

Palkintokomitean puheenjohtaja professori Kostas Berberidis (vas.), Taneli Riihonen ja EURASIPin presidentti professori Abdelhak Zoubir jakotilaisuudessa EUSIPCOssa.

Research Fellow Taneli Riihonen signaalinkäsittelyn ja akustiikan laitokselta on saanut European Signal Processing Associationin (EURASIP) jakaman EURASIP Best PhD Award 2017 -väitöskirjapalkinnon. Kunniakirja luovutettiin TkT Riihoselle järjestön vuotuisessa EUSIPCO-konferenssissa, joka pidettiin tällä kertaa elo-syyskuun vaiheessa Kosin saarella Kreikassa.

Alan asiantuntijoista koostuva palkintokomitea valitsee vuosittain 1–3 palkittavaa 3–5 vuotta aikaisemmin väitelleiden joukosta. Palkitsemiskriteereinä ovat väitöstutkimuksen vaikuttavuus sekä siitä syntyneet tieteelliset julkaisut ja kerääntyneet viittaukset. Riihonen käsitteli väitöskirjassaan ‘Design and Analysis of Duplexing Modes and Forwarding Protocols for OFDM(A) Relay Links’ tietoliikenteen signaalinkäsittelyä. Sama tutkimustyö toi hänelle Tekniikan akateemisten palkinnon vuoden parhaalle insinööritieteiden väitöskirjalle Suomessa sekä Ulla Tuomisen säätiön ja Sähköinsinööriliiton jakaman Sähkössä on tulevaisuus -palkinnon ”uraauurtavasta työstä langattoman full-duplex -tiedonsiirtotekniikan kehittämisessä”.

Nyt jaettu väitöskirjapalkinto sisälsi kunniakirjan lisäksi korvauksen palkinnon vastaanottamisesta koituneisiin matkakuluihin.

Riihonen työskentelee nykyään päätoimisesti apulaisprofessorina Tampereen teknillisessä yliopistossa, mutta hän työskentelee vielä kuluvan syksyn ajan myös osa-aikaisesti Research Fellow -tehtävässä Aalto-yliopiston sähkötekniikan korkeakoulussa. Hän väitteli kesällä 2014 Aalto-yliopistossa ja kävi sen jälkeen reilun vuoden ajan postdoc-tutkijavaihdossa Columbian yliopistossa New Yorkin kaupungissa.

Katso myös:

kukka-asetelma
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.
Aalto-yliopiston valaistu logo. Juhlavieraita logon takana tarkastelemassa radioantennia.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Metsähovin radio-observatorion 50-vuotisjuhla - kurkkaa kuvia tapahtumasta

Aalto-yliopiston Metsähovin radio-observatorio täytti tänä vuonna 50 vuotta. Observatorion syntymäpäivänä, torstaina 11. huhtikuuta, juhlavieraat kokoontuivat observatoriolle juhlistamaan menneitä vuosikymmeniä radioastronomisen tutkimuksen parissa.
Vuoden 2023 kunniatohtorit
Palkinnot ja tunnustukset, Mediatiedotteet Julkaistu:

Viisi uutta tekniikan kunniatohtoria Aaltoon 2024

Kunniatohtorit vihitään juhlallisessa tohtoripromootiossa kesäkuussa.
Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: