Talous kasvaa ideoista ja koulutuksesta

Eniten ideoita syntyy tietointensiivisillä palvelualoilla, sanoo professori Matti Pohjola.
Kuva: Jukka Mäkelä / Woltti Group

Talouskasvun resepti on ollut hukassa, totesi Kauppakorkeakoulun taloustieteen professori Matti Pohjola keskiviikkona 13.9. järjestetyssä Taloudenpuolustuskurssi-tapahtumassa Finlandia-talolla.

"Talous kasvaa ideoista eli tuotteista ja tuotantotavoista, koulutuksesta ja kiinteästä pääomasta eli koneista, laitteista ja rakenteista. Vuoden 1860 jälkeen kasvusta 2/3 on syntynyt ideoista ja 1/3 koulutuksesta. Kiinteän pääoman osuus on ollut vähäinen. Ennen ideat tulivat teollisuudesta, tänä päivänä tietotekniikasta. Ennen kaikkea ideoita syntyy tietointensiivisillä palvelualoilla", professori Pohjola kertoi.

Pohjola esitteli kolme visiota talouden tulevaisuudelle. Yksi vaihtoehto on, että talouskasvu hidastuu, jopa pysähtyy. Näin voi käydä, koska tietotekniikka ei ole vaikutuksiltaan verrattavissa aiempiin "yleiskäyttöisiin teknologioihin", kuten höyry- ja sähkövoimaan. Mahdollista on myös, että työ loppuu, koska ICT, robotiikka ja tekoäly automatisoivat lähes kaiken ihmisten tekemän työn. Kolmannessa visiossaan Pohjola esitti, että automaation myötä työn tuottavuus kiihtyy, jolloin koittaa yltäkylläisyyden aika. Tästä voi seurata hyvinvoiva ja yltäkylläinen, mutta kenties eriarvoinen yhteiskunta.

Teknologian kehitys pitää hyödyntää talouden ja hyvinvoinnin kasvun hyväksi

Professori Pohjolan mukaan ideoiden eli tuotteiden ja tuotantotapojen kasvuvauhtiin ja siten talouskasvuun voidaan vaikuttaa.

"Meidän pitää lisätä koulutusta sekä investoimalla tutkimukseen ja kehittämiseen että purkaa sääntelyä edistämällä kilpailua", hän sanoi. "Työtehtäviä automatisoituu, mutta työ ei lopu, sillä uusia tehtäviä ja töitä syntyy katoavien tilalle. Tarvitaankin toimia, jotka auttavat työllistymään uusiin tehtäviin. Työn tuottavuus vähentääkin töitä teollisuudessa, mutta lisää työn määrää palveluissa."

Tämänvuotisen Taloudenpuolustuskurssin teemana oli uudistumisen tuska. Tapahtuman puhujina olivat Pohjolan lisäksi Kauppakorkeakoulun laskentatoimen professori Teemu Malmi, kansainvälisen liiketoiminnan professori Kristiina Mäkelä sekä emeritusprofessori Sixten Korkman. Professorien alustusten pohjalta joukko kansanedustajia ja Kauppakorkeakoulun alumnit: start-up-sijoittaja Inka Mero ja Marimekon hallituksen puheenjohtaja Mika Ihamuotila sekä Kauppakorkeakoulun yritysjuridiikan apulaisprofessori Tomi Viitala keskustelivat talouden uudistumiskyvystä ja politiikan roolista talouskasvun vauhdittamisessa.

Tapahtuman järjestivät yhteistyössä liikkeenjohdon valmennus- ja kehittämispalveluja tarjoava Aalto University Executive Education (Aalto EE) ja Helsingin Sanomat. Yhteistyökumppaneina olivat Tekniikan Akateemiset, Työeläkeyhtiö Elo, Suomen Ekonomit sekä Jenny ja Antti Wihurin rahasto.

Twitterissä käytiin iltapäivän ja illan aikana vilkasta keskustelua aihetunnisteella #tpk2017.

Teksti: Terhi Ollikainen

Min-Kyu Paek
Nimitykset Julkaistu:

Min-Kyu Paek on nimitetty määräaikaiseen apulaisprofessorin tehtävään Kemian tekniikan ja metallurgian laitokselle.
Women in Finance -tilaisuus, Annukka Paloheimo
Yhteistyö Julkaistu:

Pehmeitä taitoja kannattaa vahvistaa – ne ovat kovaa valuuttaa työmarkkinoilla

Kauppakorkeakoulu antaa valmiudet toimia niin ekstroverteille kuin introverteille sopivissa tehtävissä.
Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.