Talotekniikan esivalmistus on suuri mahdollisuus suomalaiselle rakentamiselle

Putkimiehen työstä vain kolmannes on varsinaista asennustyötä ja saman verran aikaa menee materiaalien siirtelyyn ja käsittelyyn.
LVI-tekniikka

Talotekniikan putkistojen, kanavistojen ja konehuoneiden tehdasvalmistuksella voidaan merkittävästi parantaa työn tuottavuutta, nopeuttaa rakentamisaikaa, edistää työturvallisuutta ja nostaa laatua. Suomessa esivalmistus ei kuitenkaan ole vielä yleistynyt. Putkimiehen työstä työmaalla vain kolmannes on varsinaista asennustyötä ja saman verran aikaa menee materiaalien siirtelyyn ja käsittelyyn.

Visio 2030 -hankkeen tutkimus pureutui esivalmistuksen esteisiin Suomessa ja kehitti prosessimallin, jolla esivalmistusta voidaan lisätä. Esivalmistusta tukeva prosessi poikkeaa perinteisestä rakentamisprosessista kolmen keskeisen vaiheen osalta:

• Hankkeen esivalmistusohjelma, jossa kartoitetaan projektin mahdolliset esivalmistuskohteet ja niistä saatavat hyödyt yleissuunnitteluvaiheessa yhdessä arkkitehdin, tilaajan, talotekniikkasuunnittelijan ja rakentajan kesken.
  • Tehdastuotannon mahdollistavat suunnitelmat esivalmistettavista komponenteista. Nämä tarkat suunnitelmat voi laatia hankkeen talotekniikkasuunnittelija tai esivalmistava yritys.
  • Tarkka talotekniikan tuotantosuunnitelma, joka huomioi valmisteiden asennusajat, työmaan kuljetusreitit ja kaluston sekä tuotantoprosessin vaatiman aikataulun.

Suomessa on jo useita talotekniikan esivalmistajia, mutta uuden toimintamallin yleistyminen edellyttää isojen tilaajien ja pääurakoitsijoiden saamista mukaan.

"Tarvitaan kehitysohjelmia, joissa usean hankkeen ajan kehitetään esivalmistusprosessia yhdessä keskeisten suunnittelijoiden ja tuottajien kanssa. Uutta osaamista tarvitaan etenkin tehdasvalmistuksen vaatimien suunnitelmien tekemiseen", kertoo professori Antti Peltokorpi.

"Muutosta vauhdittaisi isojen talotekniikkaurakoitsijoiden investoinnit omaan esivalmistukseen sekä tahtituotannon hyödyntäminen työmaalla."

Visio 2030 hankkeessa on Aalto-yliopiston lisäksi mukaa 14 rakennusalan yritystä.

Hankkeen loppuraportti on sivulla: https://acris.aalto.fi/admin/files/27674073/Final_Loppuraportti_Visio2030_esivalmistus_20_08_2018.pdf

Lisätietoa:

Professori Antti Peltokorpi
Aalto-yliopiston rakennustekniikan laitos

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.