Tähtiravintolat panostavat myös astioihin

Lähiruoan ja paikallisuuden arvostaminen ovat vakiintuneita ruokakulttuurin ilmiöitä. Myös lähellä suunniteltu ja pieninä sarjoina tuotettu keramiikka on huippuravintoloissa kysyttyä.
Halko Jord / Kuva: Kimmo Metsäranta
Ravintola Jörd: Saija Halko. Kuva: Kimmo Metsäranta

Ravintoloille jaettiin jälleen viime viikolla Michelin-tunnustukset. Michelin-tähti on kansainvälinen luokitus maailman parhaille ravintoloille ja niiden keittiömestareille. Monen helsinkiläisen tähdellä palkitun ravintolan pöydiltä löytyy aaltolaisen suunnittelema ja käsin valmistama kuppi tai lautanen.

Salla Luhtaselan ja Wesley Waltersin (Studio Kaksikko) minimalistiset astiat ovat olleet jo usean vuoden ajan käytössä ravintola Askissa. Contemporary Design -ohjelmasta maisteriksi valmistuvan Saija Halkon ja muutama vuosi sitten valmistuneen muotoilija Anna Kantasen tuotantoa puolestaan näkee ravintola Grönissä.

Vuosien ajan astiasuunnitteluprojekteja muotoilun laitoksella vetäneen lehtori, keraamikko Nathalie Lautenbacherin tee- ja kahviastiat päättävät aterian vuosi sitten uudistetussa, maineikkaassa ravintola Palacessa.

”Astiat eivät ole vain alustoja tai sisällyttimiä. Lähiruoka ja paikallisuuden arvostaminen ovat Suomessakin vakiintuneita ruokakulttuurin ilmiöitä. Lähellä suunniteltu ja pieninä sarjoina tuotettu keramiikka sopii tähän ajatteluun mainiosti. Monet ravintoloitsijat ovat valmiita sijoittamaan käsin tehtyihin astioihin, vaikka ne olisivat teollisesti valmistettuja hauraampia, ja hinta moninkertainen”, Lautenbacher toteaa.

Astiasuunnittelu kiinnostaa

Innostus ei rajoitu pelkästään pääkaupunkiseudulle – Saija Halkon färsaarelaista tulivuoren tuhkaa savimassassa hyödyntävä maanvärinen Jørð-astiasto on suunniteltu sikäläiselle kahden Michelin-tähden ravintola Koksille. Lautenbacherin Kauklahden pajalta on tilattu astioita niin Kööpenhaminalaiseen Relæ-huippuravintolaan kuin ranskalaisjapanilaiseen ”haute cuisine” -ravintola LULL:iin Fukuissa, Japanissa.

”Suunnittelutehtävänä astia on eräänlainen kestosuosikki. Olemme vuosien ajan teettäneet kaikilla ensimmäisen vuoden aloittavilla muotoilun opiskelijoilla saman suunnittelutehtävän: kattauksen. Kyseessä on esineryhmä joiden muodot ja materiaalien ominaisuudet ovat kirjaimellisesti käsin kosketeltavia. Ihmisen suhde astiaanhan on kiinnostava – jokaisella kun on syömisestä omat kokemuksensa”, Lautenbacher pohtii.

Hiljattain palkittiin niinikään oppilastöinä suunnitellut, Aalto-yliopiston pajoilla toteutetut kilpailuastiastot kansainvälisessä Bocuse d´Or kokkikilpailussa.

”Materiaalien parissa ja toiselle ihmiselle suunnittelevalta opiskelijalta edellytetään herkkyyttä, materiaalin tajua –  ja hartiavoimia”, Lautenbacher naurahtaa.

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan