Tähtiin tähyilyä

Avaruus ja satelliitit -kurssilla lukiolaiset suunnittelivat avaruusmissioita asiantuntijoiden opastuksella.
Kevään 2018 Avaruus ja satelliiti -kärkikurssi, kuva: Aalto-yliopisto / Linda Koskinen

Aallon järjestämä Avaruus ja satelliitit -kurssi tarjosi lukiolaisille mahdollisuuden tutustua tutkimukseen, johon koululuokassa opitut asiat perustuvat: ”Koulussa kerrotaan, että tuolla jossain pyörii planeetta, mutta täällä pääsee oikeasti näkemään, miten sen olemassaolo on alun perin saatu selville”, kertoo Saara Virkkunen Olarin lukiosta.

Saaraa avaruus on kiehtonut aina. Lapsena hän osallistui Ursan järjestämille Tähtileireille eikä kiinnostus aihetta kohtaan ole hiipunut. Mukaansa kurssille hän houkutteli ystävänsä Safiyah Korhosen ja Laura Kanervan Olarin lukiosta.

”Vierailu Ilmatieteen laitokselle jäi mieleen. Oli siistiä päästä näkemään laitteisto ja miten avaruutta tutkitaan”, Safiyah kertoo.

Lukiolaisia Avaruus ja satelliitit -kärkikurssilla, kuva: Aalto-yliopisto / Linda Koskinen
Saara Virkkunen, Safiyah Korhonen ja Laura Kanerva Olarin lukiosta suunnittelivat mönkijällä lastatun luotaimen lähettämistä näytteidenhakumatkalle Ceres-kääpiöplaneetalle.

Riikka Rintala Kotka Svenska Samskolanista halusi hyödyntää kurssin tarjoaman tilaisuuden ja oppia lisää avaruustutkimuksesta huippuosaajien opastuksella.

”Pienessä koulussa ei ole tarjolla esimerkiksi tähtitieteiden kaltaisia kursseja. Täällä pääsee tapaamaan alan ammattilaisia ja saa esimakua siitä, millaista täällä olisi opiskella ja työskennellä”, hän toteaa.

Ilmapiiri kurssilla oli innostunut, minkä toteaa myös kurssin opettaja Alexandros Binios: ”Oppilaat olivat erittäin aktiivisia ja halusivat oppia lisää. He nauttivat päästessään pohtimaan asioita itse, ilman valmiita vastauksia.”

Aalto-1 -satelliitti, kuva: Aalto-yliopisto / Mikko Raskinen
Kurssilaiset pääsivät vierailemaan Suomen ensimmäisten satelliittien laboratorioissa.

Lukiolaisille suunnattu Avaruus ja satelliitit -kärkikurssi järjestettiin huhtikuussa jo seitsemättä kertaa. Aallon asiantuntijoiden johdolla oppilaat pääsivät vierailemaan Suomen ensimmäisten satelliittien Aalto-1:n, Aalto-2:n ja Aalto-3:n laboratorioissa, oppimaan asteroidimissioista, katsomaan Kumpulan Mars-luotainta sekä suunnittelemaan omat avaruusmissionsa. Suunnitelmia tehtiin muun muassa näytteidenhakumatkasta Ceres-kääpiöplaneetalle sekä kaivostoiminnan aloittamisesta robottien miehittämässä Kuussa.

Kärkikurssit ovat lukiolaisille tarkoitettua huippuopetusta, jonka tarkoituksena on kasvattaa kiinnostusta matemaattisluonnontieteellisiä aineita kohtaan sekä tarjota oppilaille mahdollisuus tutustua yliopistomaailmaan jo lukion aikana. Aiheista kuten avaruus ja satelliitit, biotekniikka sekä mikro- ja nanotekniikka järjestettäviä kursseja opettavat Aalto-yliopiston professorit, tutkijat ja opettajat. Viikon kestäviä intensiivikursseja järjestetään syksyisin ja keväisin.

Teksti ja kuvat: Linda Koskinen
Kuva Aalto-1 -satelliitista: Mikko Raskinen

Students sitting together on stairs.
Nimitykset, Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa tietoliikenteessä vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi langaton viestintä.
Mikkelin IB-ohjelma 35 vuotta
Yliopisto Julkaistu:

Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille