Table Talks kokoaa yhteen opiskelijoiden ruoka-aiheisia muotoiluprojekteja

Designmuseo Arabian galleriassa voi ihastella muun muassa tärkeiden paikkojen inspiroimia astiastoja.
Table Talks Aalto, kaikki työt, valokuvaaja Chikako Harada

Suomalais-saksalaisen Table Talks -näyttelyn sydän on kahdelle pitkälle pöydälle aseteltu juhlakattaus, joka esittelee yksilöllisiä ruokailuvälineitä ja kattaustapoja. Designmuseo Arabian galleriassa esiteltävät prototyypit ovat pääasiassa keramiikkaa ja lasia, jotka ovat astioiden yleisimpiä materiaaleja tänäkin päivänä. Katettu pöytä kuvastaa yhdessäoloa ja ajatusten jakamista ruuan äärellä.

– Muotoilijan työ lähtee liikkeelle kulttuurin ja ympäristön ymmärtämisestä. Esimerkiksi kahvikupin kaltaista jokapäiväistä perustarviketta suunnitellessa täytyy pohtia esineen esteettisten ominaisuuksien lisäksi niin materiaalia, toimivuutta, muotoa ja rakennetta kuin myös raaka-ainelähteitä, tuotantoteknologiaa, markkinointia ja kulttuurista kontekstia, kertoo lehtori Nathalie Lahdenmäki Aalto-yliopistosta.

Aalto-yliopistossa on järjestetty monia muotoiluprojekteja liittyen ruokaan ja juomaan. Kiinnostavia ajatuksia syntyy, kun opiskelijat omine kulttuuri- ja opiskelutaustoineen työskentelevät yhdessä. Yhdelle tuttu muoto tai maku voi olla toiselle täysin vieras, ja eroja tottumuksissa löytyy kaukaa ja läheltä.

CONSISTENCIES – Berliini, Weissensee School of Art

Joukko berliiniläisiä tuote-, tekstiili- ja pintasuunnittelun opiskelijoita otti teemakseen koostumukset. Yhteistyössä ruokakulttuuriin suuntautuneen Zagreus food Project Berlin -gallerian kanssa he kehittelivät muodonmuutosillallisen, jossa koko kattaus muuttui ruokalajista toiseen. Ruokailuvälineiden, pöydän ja tilan suunnittelussa oli tavoitteena kaikkia aisteja hivelevä kokemus.

FOOD AND PLACE - Helsinki, Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu

Product and Spatial Design -koulutusohjelman maisteriopiskelijat Aalto-yliopistosta työskentelivät aiheenaan ruoka ja paikka. Tehtävänä oli etsiä Helsingin metropolialueelta jokin kiinnostava paikka ja tuottaa astiasto sen innoittamana. Inspiraatiota haettiin esimerkiksi jonkin tietyn paikan tunnelmasta tai omista tärkeistä paikoista. Myös paikan ihmisistä ja siellä tapahtuvasta toiminnasta löydettiin innoitusta.

Näyttelyyn osallistuvat opiskelijat:

Mervi Antila, Elisa-Josephine Ammarell, Ayumi Ayabe, Maria Braun, Julia Dreier, Katsiaryna Filist, Caroline Frett, Lukas Gruber, Shin Goeun, Laura Görs, Eren Hulya, Annaleena Hämäläinen, Maho Horiuchi, Henri Judin, Anna Kantanen, Vesa Kattelus, Lisa Keller, Ida Korsström, Dorothée Krings, Tero Kuitunen, Anne Lange, Yolanda Leask, Anna van der Lei, Tiina Leinonen, Salla Luhtasela, Philippa Maaswinkel, Laura Maldonado, Katti Mauksch, Friederike Meinecke, Roosa Melent-jeff, Nathalia Mussi, Julia Nissen, Ai Ono, Liisa Poskiparta, Idalene Rapp, Rena Sato, Rebecca Schrankl, Eri Shimatsuka, Johanna Taubenreuther, Laura Timosaari, Mari Tolvanen, Katharina Stärck, Erin Turkoglu, Natascha Unger, Maiju Uski, Noora Valtonen, Collin Velkoff, Wesley Walters, Minja Wang ja Man Yau.

Opettajat: Nathalie Lahdenmäki, Christiane Sauer, Barbara Schmidt, Kirsti Taiviola, Ursula Wagner

Näyttely Designmuseo Arabian galleriassa 9.9.–25.10.2015. Galleriaan on vapaa pääsy.

Designmuseo Arabia Galleria Arabia
Hämeentie 135
00560 HELSINKI
ke–pe 12–18, la–su 10–16, ma–ti suljettu

Lisätietoja:
Nathalie Lahdenmäki
Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu

Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Italialaisen muotoilijan ja japanilaisen arkkitehdin suomalaisesta kulttuurista inspiroitunutta yhteistyötä nähdään Salone del Mobile -messuilla Milanossa huhtikuussa. INTERDEPENDENCE-näyttelyssä on esillä myös muita projekteja Aallosta.
Saastamoisen säätiön edustajat
Yhteistyö Julkaistu:

Saastamoisen säätiö toimii aktiivisesti edistääkseen tiedettä ja taidetta kansainvälisesti

Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja tuen kohdistaminen nuorten hyväksi on säätiölle tärkeää.
Ursula von der Leyen pitämässä avajaispuhetta
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

New European Bauhaus -festivaali toi yhteen Euroopan päättäjiä ja monialaisen kestävän kehityksen asiantuntijoita

Aalto-yliopisto oli mukana New European Bauhaus -festivaalilla kestävää rakentamista käsittelevällä näyttelyllään Time out! Rethinking construction.
Biomateriaaleja
Yhteistyö Julkaistu:

Metsien tuottamaa arvonlisää on mahdollista nostaa merkittävästi

Metsäbiotalouden tiedepaneelin ensimmäisen selvityshankkeen tulokset on julkaistu. Laskelmien mukaan metsien tuottamaa arvonlisää on mahdollista nostaa merkittävästi ilman lisähakkuita: selvityksen mukaan vuonna 2035 Suomen metsistä voitaisiin saavuttaa jopa 15,6 miljardin euron arvonlisä, mikä tarkoittaa 80 % kasvua verrattuna vuoden 2019 tasoon.