Syyskuussa aloittaa 15 uutta akatemiatutkijaa

Suomen Akatemia on myöntänyt Aalto-yliopistolle rahoituksen 15 akatemiatutkijan tehtävään. Tutkijoiden saama kokonaisrahoitus on yhteensä yli kahdeksan miljoonaa euroa.
A closeup of a woman in green light wearing goggles that reflect colourful pixels

Päivitetty 8.6.2023: Lisätty Matilda Backholm.

***

Suomen Akatemian biotieteiden, terveyden ja ympäristön, kulttuurin ja yhteiskunnan sekä luonnontieteiden ja tekniikan tutkimuksen toimikunnat ovat myöntäneet syyshaussa 2022 rahoituksen 15 uuteen akatemiatutkijan tehtävään Aalto-yliopistossa. Rahoitukset ovat nelivuotisia, ja ne vahvistavat yliopiston tutkimusta yhteensä yli kahdeksalla miljoonalla eurolla.

Akatemiatutkijan rahoitus on tarkoitettu nopeasti urallaan edenneelle ja kansainvälisesti verkostoituneelle nuorelle tutkijalle. Uutta akatemiatutkijarahoitusta jaettiin nyt ensimmäistä kertaa rahoitusmuotojen uudistuksen jälkeen.

Lämpimät onnittelut kaikille!

Luettelossa akatemiatutkijan nimen jälkeen esiintyvä ala viittaa laitokseen:

Akatemiatutkijat 1.9.2023 – 31.8.2027

Backholm, Matilda, teknillinen fysiikka
Simning och svärmning på mesoskalan

Derikvand, Mohammad, rakennustekniikka
Kierrätettyjen puumateriaalien elinkaaren pidentäminen uudelleenkäytöllä vaarnapuutuotteissa

Dou, Jinze, biotuotteet ja biotekniikka
Pehmeän puun sahanpurun ja kuoren hyödyntäminen UV-säteilysuojaukseen aurinkovoiteissa parantamalla niiden stilbeenin stabiilisuutta kemiallisella funktionalisoinnilla

Leinonen, Juho, tietotekniikka
Isot kielimallit tietotekniikan opetuksessa

Liu, Xiaolong, elektroniikka ja nanotekniikka
Femtosekuntilaserilla hyperseostettu germanium laajan aallonpituusalueen IR-fotoniikkasovelluksiin

Nissilä, Heli, johtaminen
Kehkeytyvässä olevat markkinat systeemisten ympäristö- ja yhteiskunnallisten ongelmien ratkaisualustoina: vaikuttavuuden arvioinnin nousevat käytänteet, mittarit ja standardit

Pedregal, Alejandro, taide ja media
Elokuva, fossiilinen nykyaikaisuus ja antroposeenin ekososiaaliset kriisit

Peinado Allina, Gabriel, neurotiede ja lääketieteellinen tekniikka
Pupillin valovasteen ratkaiseminen yksittäisten fotonien resoluutiolla: Mekanismeista uudenlaiseen silmäsairauksien diagnostiikkaan

Ross, Glenn, sähkötekniikka ja automaatio
Nanosysteemien elvyttäminen – uudenlainen nanokytkin

Salerno, Grazia, teknillinen fysiikka
Topologisten faasien toteuttaminen nanofotoniikassa

Siitonen, Juha, kemia ja materiaalitiede
Olefiinien polyfunktionalisointi käyttäen kloramiinien valoaktivointia

Suominen, Mikko, konetekniikka
Uusi skaalausmenetelmä jään vasteelle ja pettämiselle mallikokeissa

Tenkanen, Henrikki, rakennettu ympäristö
Arkiliikkumisen hiilijalanjäljen kartoittaminen tarkalla spatiaalisella ja temporaalisella resoluutiolla hyödyntäen massadataa sekä bayesilaisia menetelmiä

Verdoja, Francesco, sähkötekniikka ja automaatio
Hyperkartat: Kompleksisuuskuilun ylittäminen robottien kartoissa

Vihriälä, Erkki, rahoitus
Kotitalouksien ennakointi korkeiden panosten rahoituspäätöksissä

Lisätietoa rahoituspäätöksistä Suomen Akatemian verkkosivuilta

Kuva: Aalto-yliopisto, Mikko Raskinen

Lue myös Aalto-yliopiston uusista akatemiahankkeista

On the background, white radiant lines over a black bacground and only hair and shoulder of a person passing by visible

Lähes 20 miljoonaa euroa tutkimukseen

Suomen Akatemian akatemiatutkija- ja akatemiahankerahoituksen sai yhteensä 45 aaltolaista.

Kolme iloista ihmistä verkostoitumassa.

Monilla suomalaisilla yrityksillä olisi paljon opittavaa japanilaisesta palvelukulttuurista

Tuoreessa tietokirjassa ”Omotenashi – Mitä voimme oppia japanilaisesta vieraanvaraisuudesta?” kerrotaan, millä tavoin luodaan ylivoimainen asiakaskokemus arkisissakin kohtaamisissa.
Pöydällä kipsimallin tekovälineitä
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Käsikirja johdattaa keramiikan maailmaan

Keramiikan käsikirja johdattaa lukijan kaikkiin saven kanssa työskentelyyn liittyviin aiheisiin tekstien, kuvien, kuvituksien, animaatioiden ja videoiden avulla.
Aalto ARTSin vuosikatselmuksen aluksi nähtiin Radical Creatives dokumenttielokuva
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Vuosikatselmus loi katsauksen viime vuoteen

Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun vuosikatselmuksessa 13. maaliskuuta peilattiin edellisen vuoden tapahtumia ja kohokohtia. Tilaisuudessa jaettiin myös tunnustuksia vuoden tekijöille ja nimettiin Vuoden alumni.
Hymyilevä silmälasipäinen nainen pitkät hiukset auki seisoo portaikossa ja katsoo ylöspäin kameraan
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Mariana Salgado on Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun vuoden alumni

Palvelumuotoilun asiantuntija korostaa muotoilijoiden roolia yhteisen politiikan luomisessa ja osallistumisen vahvistamisessa.