Syviä sävyjä, rapeita rytmejä ja ajatuksia arjesta

Pattern Lab 2015 -ryhmä osallistuu kansainvälisille Première Vision -messuille Pariisissa.
Pattern Lab 2015, Umbrella

Kuosisuunnitteluryhmä aloitti myyntikiertueensa syksyllä 2014 esitellen mallistonsa useille tekstiili- ja pintasuunnittelualan yrityksille Suomessa ja Ruotsissa. Pattern Lab on historiansa aikana tuottanut tuhansia kuoseja ja auttanut uusia suunnittelijoita luomaan kontakteja kansainväliseen työmaailmaan.

Pattern Lab 15 -tiimi, vuosikertanimeltään Umbrella, juhlistaa nyt painettujen ja kudottujen kankaiden mallistollaan elämän lumoa ja monimuotoisuutta. Kuosien kolme ajankohtaista teemaa ovat saaneet inspiraationsa universaaleista aiheista, kuten luonnon salaperäisyydestä, geometriasta ja arkielämän kauneudesta.

Fertile Mystery on teemana rohkea, mystinen ja visuaalisesti rikas. Yksityiskohtaisuus, orgaanisuus ja vahva figuratiivisuus ovat sen tärkeimpiä ominaispiirteitä. Ripaus 60-luvun pop-kulttuuria luo kontrastin kasviaiheille ja tuo kirkkautta tumman intensiiviseen värikarttaan.

Toinen teema, Rhythm Device, leikittelee nimensä mukaisesti rytmeillä ja skaaloilla. Siinä kohtaavat etnisyys ja elektro - perinteet ja nykyteknologia. Kuvioissa korostuvat struktuurit sekä matemaattiset jatkumot ja rakenteet. Väripaletissa mustavalkoisuutta ja harmaan sävyjä täydentävät kylmä pinkki, sininen ja minttu sekä efektiväreinä neonkeltainen ja metallisävyt.

Malliston kolmas teema on nimeltään Mindscape. Se kuvailee hienovaraisesti arkisen elämän variaatioita. Mindscape on kuin ihmismieli; siihen kuuluvat niin herkät viivat ja utuiset maisemat kuin lähes inhorealistiset arjen detaljit - huumorin pilkettä unohtamatta. Värikartta koostuu valkoisesta, maitomaisista pastelleista ja neutraaleista harmaista, joita täydentävät selkeän kirkkaat päävärit.

Pattern Lab on Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun jokavuotinen opintoprojekti, joka vietti viime vuonna jo 15-vuotissyntymäpäiviään.

Lisätietoa projektista, tämän vuoden tiimistä ja mallistosta: www.patternlab.fi.
Ajankohtaiset kuulumiset: www.facebook.com/patternlab15

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä