Systeemitutkija tekee elämästä helpompaa

Professori Yu Xiaon ja hänen kollegoidensa ansiosta eksyminen lentokentillä ja kauppakeskuksissa voi olla pian historiaa.
Professori Yu Xiao
"Tutkimukseni matka osaksi ihmisten elämää on lyhentynyt selvästi, mikä on todella motivoivaa." Kuva: Lasse Lecklin

Professori Yu Xiao, mitä tutkit ja miksi?

Alani on systeemitutkimus. Yksinkertaistettuna se tarkoittaa, että tunnistamme arkisia ongelmia, yritämme löytää niiden ratkaisemiseen tarvittavat palat ja koota sitten paloista fiksun kokonaisuuden, joka on käyttäjien kannalta mahdollisimman toimiva.

Tällä hetkellä tutkimukseni keskittyy crowdsensingiin, jossa dataa – oli sitä kerätty ihmisistä, sensoreista tai vaikka älypuhelimista – hyödynnetään yhteisten ongelmien ratkaisussa. Tuoreimmassa tutkimuksessani paneudun siihen, miten kuvia ja muuta älypuhelimista saatavaa sensoridataa voitaisiin käyttää sisätiloja kuvaavien karttojen ja niihin soveltuvien navigointijärjestelmien luomisessa automaattisesti. Ulkotiloissa niiden käyttö on jo arkipäivää, mutta entä kun saavumme vieraalle lentokentälle tai yritämme löytää valtavasta ostoskeskuksesta ravintolan? Haluan työni kautta mahdollistaa ihmisille parempia palveluita.

Miten päädyit tutkijaksi?

En haaveillut tutkijan ammatista vaan ajauduin tielle sattumalta. Tein tietojenkäsittelytieteen kandi- ja maisteriopinnot Kiinassa, ja valmistumiseni jälkeen sain hyvän työtarjouksen Microsoftilta. Sitten lopputyöni ohjaaja soitti ja kysyi, olisinko kiinnostunut lähtemään ulkomaille. Epäröin hetken, mutta sitten tajusin, että yrityksen valitseminen merkitsisi valmiiksi suunnitellun urapolun kulkemista. Siksi lähdin Aalto-yliopistoon suorittamaan jatko-opintoja. Huomasin nopeasti nauttivana tutkimuksesta; uuden löytämisestä ja siitä, ettei työtä aloittaessa koskaan tiedä, mihin lopulta päätyy. Uskon, että moni nuori on kuin minä – siksi tutkijan uralle kannattaa antaa tilaisuus!

Mitkä ovat olleet urasi kohokohdat?

Kohokohtia mieluummin puhun käännekohdista. Ensimmäinen koitti väitöskirjan jälkeen, kun olin Carnegie Mellon Universityssä vierailevana tutkijana. Olin tehnyt jatko-opintoni langattoman mobiiliviestinnän energiatehokkuudesta, eli käytännössä yrittänyt saada kännyköiden akuista pitkäkestoisempia. Tunsin, että halusin mennä pidemmälle; katsoa, miten pilvilaskentaa ja mobiilia tietojenkäsittelyä voisi yhdistää. Vuoden aikana sain paitsi vahvan pohjan systeemitutkimukseen myös kyvyn ajatella yksittäisiä ongelmia suurempia asioita – visioida sellaista, jota ei vielä ole olemassakaan.

Toinen iso muutos on se, että tutkimukseni matka osaksi ihmisten elämää on lyhentynyt selvästi, mikä on todella motivoivaa. Saimme vastikään professori Antti Ylä-Jääsken kanssa Tekesin TUTL-rahoituksen sisäpaikannusjärjestelmien ja -karttapalvelujen kehittämiseen.

Mikä on tutkijan tärkein ominaisuus?

Minun tutkimuksessani kyky tulkita dataa ja muuttaa se edelleen toimiviksi palveluiksi. Moniosaaminen on myös tärkeää – en ole esimerkiksi koneälyekspertti, mutta minun on pystyttävä omaksumaan sen ydinasiat nopeasti. Ja tutkijan pitää aina olla valmis laittamaan itsensä likoon.

Mitä haluat välittää opiskelijoillesi?

Kun tein työharjoittelua Intelillä, mentorini sanoi minulle, että pelkkä oppiminen ei riitä vaan pitää myös ymmärtää, miksi asiat tehdään tietyllä lailla ja tietyllä hetkellä. Se oli mainio opetus, jonka haluaisin myös opiskelijoideni sisäistävän.

Mitä odotat tulevaisuudelta?

Aloitin Aallon apulaisprofessorina kesäkuussa, joten ensimmäinen tehtäväni on oman tutkimusryhmän kokoaminen. Tulevaisuudessa toivon työni hyödyttävän yhteisöä ja tekevän ihmisten elämästä helpompaa.

Lisätietoja:

Apulaisprofessori Yu Xiao
Aalto-yliopiston sähkötekniikan korkeakoulu, tietoliikenne- ja tietoverkkotekniikan laitos

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: