Suunnittelulähtöisten kiertotalousratkaisujen haastekilpailun tiimit on valittu

Aalto-yliopiston, Geologian tutkimuskeskuksen (GTK), Luonnonvarakeskuksen (Luke), Suomen ympäristökeskuksen (SYKE) ja VTT:n toukokuussa käynnistämä kiertotalouden haastekilpailu keräsi yhteensä 26 organisaatiorajat ylittävää ideaa. Yhdeksän tiimiä sai rahoitusta ideansa kehittämiseen konseptiksi tai ehdotukseksi.
Photo Valeria Azovskaya: Wood based material

”Saimme konkreettisia tuoteideoita nykypäivän tarpeisiin, mutta myös ideoita, joiden kypsyttäminen käytännön konsepteiksi vaatii aikaa ja laaja-alaista yhteistyötä arvoketjussa. Toivomme herättävämme sidosryhmäkumppaneiden mielenkiinnon”, toteaa liiketoiminta-alueen johtaja Jussi Manninen VTT:stä.

Haastekilpailussa valitut tiimit:

• Stack2Recycle (Aalto-yliopisto, SYKE ja VTT) aikoo kehittää polymeereistä asiakkaaseen ja materiaalin kierrätykseen ulottuvan pakkauskonseptin, jossa hiilidioksidipäästöt minimoidaan.
  • Hopsista (Luke ja VTT) kehittää humalasta viljelyn ja oluenvalmistuksen yhteydessä syntyvistä sivuvirroista pakkausratkaisuja ja muita sovelluksia.
  • Birkewolle (Aalto-yliopisto, Luke, VTT ja SYKE) aikoo kehittää ratkaisun, joka mahdollistaa läpinäkyvyyden tekstiiliarvoketjussa.
  • DOOMED (GTK ja VTT) kehittää kaivosjätteen hyödyntämiseen konseptia, jossa jäljitellään mineraalin luontaista rapautumisprosessia.
  • Circular Indicators Toolbox (VTT, Aalto-yliopisto ja SYKE) kehittää digitaalista työkalupakkia, jonka avulla tuotteet ja ratkaisut voidaan suunnitella pitkäikäisiksi.
  • Virtual Zero Waste Agrofood System (VTT, Luke ja SYKE) työstää järjestelmänäkymää resurssivuotojen ja uusien kiertotalouden mahdollisuuksien tunnistamiseksi.
  • Clothing Circulator (Aalto-yliopisto ja VTT) aikoo kehittää datalähtöisen palvelualustan konseptin kuluttajille, jotka haluavat tehdä kestävän kehityksen mukaisia vaatevalintoja.
  • High Purity Metal Extraction Using Plasma and Magnetic Spectrometry (Aalto-yliopisto, GTK, VTT and SYKE) kehittää ratkaisua metallien talteenottoon erilaisista jätteistä.
  • Sustainable Growing Medium for Global Greenhouse Production (GTK, Luke, VTT ja SYKE) kehittää kompostoitavaa kasvualustaa, joka perustuu sekundaarikuituihin ja mineraalisiin sivuvirtoihin.

Tiimit alkavat nyt rahoitustuen turvin kehittää ideoita konsepteiksi ja ehdotuksiksi. Ne esittelevät ideoihin perustuvat ehdotukset kiinnostuneille sidosryhmille 26. marraskuuta järjestettävässä tapahtumassa.

”Seuraavassa kiertotalouden kehitysvaiheessa meidän on ymmärrettävä systeemitason puutteet ja mahdollisuudet sekä luotava uusia toimintatapoja ja konsepteja näihin vastaamiseksi. Sidosryhmien osallistumista tarvitaan ja toivotamme heidät lämpimästi tervetulleiksi osallistumaan työhön ja tapahtumaan”, kertoo kilpailun vetäjä, Co-Creation Manager Inka Orko VTT:stä.

Ideakilpailun tarkoituksena on kannustaa organisaatioita yhdessä luomaan monialaisia ja monitieteellisiä kiertotalouden ideoita ja konsepteja, joissa yhdistyvät liiketoiminnan, teknologian, kestävyyden ja sääntelyn näkökohdat. Kilpailun avulla tutkimus- ja kehitysorganisaatiot pyrkivät tunnistamaan käänteentekeviä ja kokonaisvaltaisia kiertotalouden liiketoimintamahdollisuuksia ja käytäntöjä sekä houkuttelemaan sidosryhmiä mukaan kehitystyöhön. Kilpailun aihealueita ovat pakkaukset, tekstiilit, mineraalit ja metallit, elintarvikejärjestelmät, akut ja rakentaminen. Kilpailu on osa organisaatioiden yhteistä Circular Design -verkostoaloitetta.

Voittaneet ideat valitsi sisäinen organisaatioiden välinen tuomaristo. Kriteereinä olivat idean toteutettavuus, uutuus ja systeemisen muutoksen potentiaali, kiertotalouden eri näkökulmien huomioiminen ja uuden yhteistyön synnyttäminen.

Voit seurata ratkaisujen kehittymistä ja tiimejä osallistumalla Circular Innovation Fair -pitching- ja verkostoitumistapahtumaan 26. marraskuuta 2020 klo 13.00–17.00.

Tapahtuma järjestetään Sitran World Circular Economy Forum 2020 -tapahtuman sivutapahtumana Helsingissä ja/tai verkossa https://www.lyyti.fi/reg/CircularInnovationFair.

Kilpailun yhteyshenkilöt:

Aalto-yliopisto: Virve Karttunen, [email protected]

Geologinen tutkimuskeskus: Asko Käpyaho, [email protected]

Luonnonvarakeskus: Anu Kaukovirta, [email protected]

Suomen ympäristökeskus: Tuuli Myllymaa, [email protected]

VTT: Jonne Hirvonen, [email protected]

Yleiset tiedustelut: Inka Orko, [email protected]

Tiedote 25.5.2020: https://www.vttresearch.com/fi/uutiset-ja-tarinat/vtt-aalto-yliopisto-gtk-luke-ja-syke-kaynnistavat-kiertotalouden-haastekilpailun

kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Aalto-yliopisto ravistelee rakentamisen käytäntöjä New European Bauhaus -festivaaleilla Brysselissä

Koko eurooppalaista rakennusalaa kestävään muutokseen kirittävä näyttely Time Out! on esillä Brysselissä 9.–13.4.2024 osana NEB-festivaalia.
Two of the awardees and their robotic arm all holding colorful mugs. Aalto Open Science Award, Honorary mention.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto-yliopiston avoimen tieteen palkinnon 2023 kolmas sija – Älykkään robotiikan ryhmän Robotic Manipulation of Deformable Objects -projekti

Haastattelimme Aallon ensimmäisen avoimen tieteen palkinnon kolmannen sijan saavuttaneita Älykkään robotiikan ryhmän jäseniä.
Photo collage of some of the actions funded by the Sustainability Action Booster grant
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Aalto-yliopisto rahoittaa opiskelijoiden kestävyystoimia kymmenillä tuhansilla vuodessa - "Tällaista emme ole nähneet muualla"

Aalto-yliopiston Sustainability Action Booster on apuraha, joka tukee opiskelijoiden ideoimia kestävän kehityksen projekteja kampuksella ja sen ulkopuolella.
Nuoret arkkitehdit istuvat ulkoportaikossa ja hymyilevät
Yhteistyö Julkaistu:

Ella Kaira ja Matti Jänkälä kuratoivat Suomen paviljongin vuoden 2025 näyttelyn Venetsiassa

Arkkitehtikaksikon näyttelykonseptin tematiikka on modernin arkkitehtuurin säilyttäminen.