Super-Ada innosti taas tyttöjä IT-alalle

Tietotekniikan talo saatiin täyteen IT-alasta kiinnostuneita tyttöjä ja nuoria naisia kun Super-Ada -tapahtuma järjestettiin kolmannen kerran.

Super-Ada on IT-naisverkoston Nice Tuesdayn järjestämä tapahtuma, jonka tarkoitus on kertoa peruskoulu- ja lukioikäisille tytöille tietotekniikan opiskelu- ja työmahdollisuuksista ja houkutella sitä kautta tyttöjä alalle.

Super-Adassa osallistujat kiertävät 3-4 hengen ryhmissä rastiradan, joka koostuu mm. ongelmanratkaisukykyä ja tiimityötä edellyttävistä tehtävistä. Rastiradan voittajat palkitaan kesätyöpaikoilla. Tänä vuonna voittajat saivat kesätyöpaikat Ericssonilta. Voiton vei tiimi Syntax Error eli Ida Pehkonen, Iiris Joronen ja Elli Kiiski.

Syntax Error -joukkue sekä tulevat työkaverit.

Tapahtumaan osallistui noin 130 kisaajaa ja lähes saman verran vapaaehtoisia järjestäjiä. Vaikuttajapaneelissa kuultiin menestyneiden IT-alalla työskentelevien naisten näkemyksiä, muun muassa naisten asemasta miesvaltaisilla työpaikoilla ja siitä, kuinka mukavaa työnteko voi olla.

Kisassa mukana olivat myös Porkkalan lukion 2.luokkalaiset Henna Virkki, Anniina Kinnunen, Sini Viljanen ja Charlotta Koivisto. Heidän mielestään kivoin tehtävä oli Zalandon rasti, missä piti suunnitella sovellus vaatteiden myyntiin. Rastiradan tehtävistä tytöt suoriutuivat mielestään hyvin, ilman sen suurempaa etukäteistietoa aiheista. Tapahtumassa oli heidän mielestään hauskaa se, että kisaan sai osallistua tutussa porukassa.

Henna Virkki, Anniina Kinnunen, Sini Viljanen ja Charlotta Koivisto olivat kuulleet tapahtumasta lukion opolta ja yhden tytön äitikin oli kannustanut mukaan.

Paikalla oli myös oppilaitoksia esittelemässä koulutustarjontaansa. Aalto-yliopiston lisäksi ständeillä olivat muun muassa Lappeenrannan teknillinen yliopisto, Tampereen yliopisto, Metropolia ja Laurea ammattikorkeakoulu.

Teksti: Susanna Reunanen.
Kuvat: Susanna Reunanen, Sanna Suoranta sekä Juho Kolehmainen.

Opiskelijoita tutkimassa kirjaston hyllyjen sisältöä
Opinnot Julkaistu:
Two African women working on a project
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Yrittäjyyden sisällyttäminen metsä- ja maatalouskoulutukseen on ratkaisevan tärkeää Afrikalle

Apulaisprofessori Patrick Shulist kehittää yrittäjyyskoulutusta yhdessä afrikkalaisten kumppaneiden kanssa.

Kursseja tohtoriopiskelijoille periodissa V

Periodi V alkaa 22. huhtikuuta ja päättyy 9. kesäkuuta 2024.
Focus group discussion of conceptualising Aalto-level Game Changer competences
Opinnot Julkaistu:

Kehitä opetusmenetelmiäsi kansainvälisiä yhteisohjelmia varten

Ohjelma on suunnattu yliopisto-opettajille kehittämään innovatiivisia opetusmenetelmiä yhteisohjelmissa.