Suomi ja suomalaiset tutuiksi

Aallossa kutsutaan kaikki ulkomailta Suomeen muuttaneet työntekijät mukaan tapahtumiin ja kursseille tukemaan kotoutumista.
Bruce Oreck puhui salintäydelle yleisölle Suomesta ja kehotti nauttimaan vuodenajoista.

Aalto-yliopistossa noin joka kolmas tutkimus- ja opetustyötä tekevistä on kotoisin Suomen ulkopuolelta. Työskentelyn aloittaminen uudessa maassa on usein hyppy tuntemattomaan. Vaikka työ itsessään olisi tuttua ja lähityöyhteisö kansainvälinen, kaikki työn ympärillä oleva on erilaista: työtilat, liikenne, koti, asiointi, kieli, kulttuuri ja tavat. Usein tulija ei ole liikkeellä yksin vaan mukana seuraa puoliso ja lapsia. Sopeutumisella ja kotiutumisella Suomeen on suuri merkitys työssä viihtymiseen ja onnistumiseen.

Experiencing Finland puolen vuoden välein

Uusille Aaltoon tulijoille järjestetään kaksi kertaa vuodessa Experiencing Finland -tilaisuuksissa yhdessä Helsingin yliopiston kanssa. Tämän syksyn tervetulotapahtuma järjestettiin Aalto-yliopiston Design Factorylla ja mukana oli 60 tulokasta.

Puhujien joukossa oli entinen Yhdysvaltain suurlähettiläs Bruce Oreck, joka kertoi miten koki muuton Suomeen ja miten tutustui suomalaisiin. Oreck ilmiselvästi onnistui kotiutumisessa, koska jäi suurlähettiläskauden jälkeen Aalto-yliopistoon opettamaan muun muassa yrittäjyysasioita. Kuulijoille kerrottiin myös Suomen talvesta ja maistatettiin suomalaisia herkkuja, kuten salmiakkia ja leipäjuustoa. Seuraava Experiencing Finland -tilaisuus on luvassa maaliskuussa.

Tilaisuudessa mukana ollut iranilainen teknisen fysiikan postdoc-tutkija Maryam Hanifpour on tullut Suomeen viime maaliskuussa.
- Aluksi olin järkyttynyt säästä ja suomalaisten hiljaisuudesta.  Experiencing Finland ja Aallon järjestämä ystäväperhe ovat auttaneet ymmärtämään Suomea ja tuntemaan itseni tervetulleeksi.  Suomessa on turvallista ja vapaata, ja Aalto-yliopisto arvostaa monikulttuurisuutta ja pitää hyvää huolta meistä, Hanifpour kehuu.

Aalto Clubista elämyksiä

Aalto-yliopisto tukee asettumista ja integraatiota myös omalla Feeling at home -kokonaisuudella, joka tarjoaa tietoa, tukea, mahdollisuuksia verkostoitumiseen ja tilaisuuksia.

Aalto Clubin toimintaan ovat kaikki aaltolaiset tervetulleita ja ideana on esitellä suomalaisille tärkeitä asioita ja paikkoja. Klubilaiset ovat käyneet muun muassa joulukonsertissa, Eduskuntatalossa, Suomenlinnassa ja Nuuksiossa. Viimeksi marraskuussa 30 hengen ryhmä uskaltautui seuraamaan jääkiekko-ottelua HIFKPorin Ässät.

Suomessa viihtymistä edesauttaa myös Family Friends -toiminta, jossa aaltolainen kollega perheineen ryhtyy Suomeen muuttaneen perheen ystäviksi ja kutsuu vaikkapa kotiinsa illalliselle.

Kieli- ja kulttuurikursseja runsaasti

Tärkeä osa selviytymistä uudessa maassa on luonnollisesti kielitaito. Suomen kieltä voi opiskella Aallon omilla kursseilla, tai osallistua esimerkiksi muiden yliopistojen järjestämään koulutukseen.

Women in Finance -tilaisuus, Annukka Paloheimo
Yhteistyö Julkaistu:

Pehmeitä taitoja kannattaa vahvistaa – ne ovat kovaa valuuttaa työmarkkinoilla

Kauppakorkeakoulu antaa valmiudet toimia niin ekstroverteille kuin introverteille sopivissa tehtävissä.
Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Verkkosivusto tarjoaa työkaluja opiskelijatiimien tukemiseen koko projektikurssin ajan.
Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Suomen paviljongissa Venetsian 60. kansainvälisessä taidebiennaalissa nähdään näyttely The pleasures we choose. Näyttely on esillä 24.11.2024 asti.