Suomen talouden vahva kasvu jatkuu

Pääjohtaja Erkki Liikasen vierailuluento avasi talouden näkymiä ja rahapolitiikkaa.
Professori Pohjolan luennoilla käy säännöllisesti vierailevina luennoitsijoina korkeatasoisia yhteiskunnallisia vaikuttajia. Tällä kertaa vieraana oli Suomen Pankin pääjohtaja Erkki Liikanen.

Suomen Pankin pääjohtaja Erkki Liikanen piti kaikille aaltolaisille avoimen vierailuluennon professori Matti Pohjolan Taloustieteen perusteet -kurssilla maanantaina 5.2. Sekä Kauppakorkeakoulun että Teknillisen korkeakoulun kunniatohtori Liikanen on ollut yksi keskeinen vaikuttaja uuden taloustieteen tutkimusyksikön, Helsinki GSE:n (Graduate School of Economics), luomisessa. Tutkimusyksikkö aloittaa toimintansa tämän vuoden syksyllä, kun sen tohtoriohjelma ja jatko-opintoihin valmistava ohjelma käynnistyvät.

Esityksen aluksi Erkki Liikanen kertoi uunituoreen uutisen: entinen sijoituspankkiiri Jerome H. Powell astui juuri tänä päivänä virkaansa Yhdysvaltain keskuspankin, FEDin, uutena pääjohtajana. Tämän jälkeen kuultiin tiivis katsaus kansainvälisen talouden näkymistä ja Suomen taloustilanteesta.

Työttömyys on laskenut paljon

Maailman talous ajautui kriisiin tämän vuosituhannen ensimmäisellä vuosikymmenellä. Vuosien 2012–2013 jälkeen tilanne on kuitenkin rauhoittunut. Euroalueen bruttokansantuote koki kriiseissä kolauksen, mutta ylittää nyt jo selvästi kriisiä edeltäneen tason. Eurooppalaisen velkakriisin aikaan mm. kotitalouksien velkaantuneisuus ja valtionvelka kasvoivat nopeasti.

”On kuitenkin tärkeää tunnistaa poliittinen epävarmuus, jonka taloudellisen suuruuden arviointi on vaikeaa. Euroopassa brexit luo epävarmuutta, Venäjän suhteen mietityttää valtion rooli kansainvälisessä yhteisössä, Pohjois-Koreassa on aseellisen yhteenoton riski ja globaalisti täytyy seurata ilmastonmuutoksen vaikutuksia”, Erkki Liikanen kertoi esimerkkejä epävarmuuksista.

Pääjohtaja Liikasen ja Suomen Pankin mukaan Suomen talouden vahva kasvu jatkuu vuoden 2018 alussa. Toisaalta teollisuuden ja viennin kasvuluvut herättävät kysymyksen, onko voimakkaimman kasvun vaihe sivuutettu. Hyviä uutisia on, että työmarkkinaluvut eli työllisyys on parantunut, vaikka työttömyys onkin edelleen yli 8 %, ja työn tuottavuus on lähtenyt kasvuun. Pitkäaikaistyöttömien määrä on laskenut, vaikka onkin yhä korkealla tasolla. Iso talouspolitiikan ongelma on, että erityisesti nuorten miesten työttömyys on keskiarvoa suurempaa.

Luennon päätteeksi Kauppakorkeakoulun taloustieteen opiskelijoiden ainejärjestön Aalto Economicsin opiskelijat Kristian Koskinen ja Helena Rantakaulio (kuvassa) ojensivat Erkki Liikaselle symbolisen puisen kolikon kiitokseksi hänen tämänpäiväisestä ja aiemmista vierailuluennoistaan. Kolikkoon oli kaiverrettu Erkki Liikasen nimi, Aalto Economicsin vaakunalogo ja sarjanumero 1. Tämän päivän luento oli jo kymmenes kerta, kun Liikanen piti vierailuluennon Matti Pohjolan kurssilla.

”Täällä on ollut kiva käydä ja toivon, että erinomainen yhteistyömme Pohjolan kanssa jatkuu tulevaisuudessakin”, Liikanen sanoi.

Professori Pohjolan luennoilla käy säännöllisesti vierailevina luennoitsijoina korkeatasoisia yhteiskunnallisia vaikuttajia. Edellisen vierailuluennon tammikuussa piti ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Kai Mykkänen.

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun laskentatoimen maisteriopiskelija Milja Mieskolainen oli jo aiemmin pohtinut hakemista harjoitteluun Euroopan Unioniin, mutta oli ajatellut harjoittelupaikan saamisen olevan liian haastavaa. Keväällä 2023 hän kuitenkin huomasi ilmoituksen harjoittelupaikoista ja päätti kokeilla hakemista, sillä avoinna oli kiinnostava paikka talouden hallinnan ja EMUn valvontayksikössä. Hakeminenkaan ei osoittautunut vaikeaksi. Milja haki paikkaa, sai sen ja harjoittelu Euroopan Parlamentissa alkoi lokakuussa.
Kesäinen Otaniemen rantanäkymä, jossa Aalto-yliopiston logo ja tapahtuman nimi sekä VTT:n ja Avoimen tieteen logot.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Avoimen tieteen kesäpäivät pidetään Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella ja Zoomissa 3.–4.6. Ilmoittauduthan 3.5. mennessä!
Saastamoisen säätiön edustajat
Yhteistyö Julkaistu:

Saastamoisen säätiö toimii aktiivisesti edistääkseen tiedettä ja taidetta kansainvälisesti

Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja tuen kohdistaminen nuorten hyväksi on säätiölle tärkeää.