Suomen rakennusalalle Visio 2030

Aalto-yliopisto ja 11 rakennusalan yritystä ovat perustaneet konsortion, jonka tavoitteena on kehittää Suomen rakennusalalle Visio 2030.

Aalto-yliopisto ja 11 rakennusalan yritystä ovat perustaneet Visio 2030 –konsortion, jonka tavoitteena on kehittää Suomen rakennusalalle visio, joka pohjautuu kansainvälisiin vertailuihin, vertailuihin muihin aloihin sekä teknologian ja digitalisaation mahdollistamiin toimintatapojen muutokseen.

Visiota kehitetään tutkimushankkeiden kautta: toimitusjohtajaryhmä määrittelee tavoitteita kansainvälisen vertailututkimuksen ja teknologian megatrendien avulla. Samalla konkreettisissa tutkimushankkeissa etsitään alan tärkeimpiin ongelmiin ratkaisuja, joihin voidaan tarttua heti.

Mallia laivanrakennusalan tuottavuusloikasta

Toimitusjohtajaryhmän visiotyötä tuetaan kansainvälisellä vertailututkimuksella ja tutustumalla laivanrakennusalan tuottavuusloikkaan. Tavoitteena on löytää maailmalta käyttökelpoisia rakennusalan innovaatioita, joita Suomessa ei vielä ole laajasti otettu käyttöön, mutta joiden hyödyllisyys on osoitettu muualla maailmassa. Vertailututkimukseen sisältyy muun muassa Yhdysvalloissa, Kiinassa, Japanissa, Saksassa, Ruotsissa ja Singaporessa toteutettavia kyselyjä ja haastatteluja, jotka liittyvät kyseisten maiden vahvuuksiin, sekä laaja rakennusalan innovaatioihin liittyvä kirjallisuustutkimus, yksityiskohtainen tutustuminen laivanrakennuksen prosessikehitykseen ja tapahtumassa olevaan tuottavuusloikkaan. Tutkimustiedon pohjalta toimitusjohtajaryhmä tekee soveltuvuusanalyysin Suomen rakentamiseen ja määrittää tavoitteet vuodelle 2030.

Suunnitteluprosessit hallintaan

Lean suunnittelunohjaus on toinen painopistealueista. Konsortion yritykset kokevat, että suunnittelun ohjauksessa on paljon kehitettävää. Aalto-yliopiston tekemästä kansainvälisestä haastattelututkimuksesta ilmeni, että ympäri maailmaa painitaan saman ongelman parissa: Urakoitsijan kannalta suunnitelmia ei saada ajoissa tai niissä on riittämättömät tiedot hankintaa tai toteutusta varten. Toisaalta suunnittelijalle on epäselvää, mitä urakoitsija tarvitsee ja mikä on asioiden tärkeysjärjestys. Tyypillinen lopputulos on, että kaikkia suunnitelmia ”kiirehditään”, jolloin mikään ei ole toista kriittisempi.

Kansainvälinen haastattelututkimus löysi useita menetelmiä, joilla suunnitteluprosessi on saatu paremmin hallintaan yhdistämällä molemmat näkökulmat. Näitä menetelmiä testataan vuoden 2017 aikana konsortioyritysten case-hankkeissa.

Oikealla viestinnällä toimijat tietoisiksi muutoksista

Toiseksi kriittiseksi tutkimusaiheeksi valittiin yhteistyön ja viestinnän kehittäminen rakennushankkeissa. Avainasiaksi paljastui luottamus sekä sen synnyttäminen ja johtaminen hankkeen elinkaaren aikana. Viestinnän osalta tutkimuksessa keskitytään erityisesti muutosten viestintään eli siihen, miten saadaan kaikki hankkeen toimijat tietoiseksi hankkeessa tapahtuvista muutoksista mahdollisimman reaaliaikaisesti. Tutkimuksessa on haastateltu laaja joukko rakennusalan ammattilaisia sekä Suomesta että kansainvälisesti.

Konsortioon on edelleen mahdollista liittyä mukaan!

Konsortion ohjausryhmän jäsenet:

A-Insinöörit
Haahtela
Rakennusliike U. Lipsanen
Skanska
YIT

Konsortiossa mukana:

Fira
Granlund
Lemminkäinen Infra
Lujatalo
Parma
Ramboll
SRV
Tocoman
Trimble

Lisätietoja:

Olli Seppänen, Professor of Practice
rakentamisen tuotantotalous
Puh. 050 368 0412

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa