Suomen korkean teknologian profiili vahvistuu Natossa – Otaniemeen perustetaan yrityskiihdyttämö

A-logo, Aalto-yliopisto, Kuva: Anni Kääriä
Kuva: Aalto-yliopisto / Anni Kääriä

Naton DIANA-aloite (Defence Innovation Accelerator for the North Atlantic) on hyväksynyt Suomen esityksen yrityskiihdyttämön ja kahden testikeskuksen perustamisesta Suomeen. Puolustusministeriö toimitti Suomen esityksen DIANA:n johtokunnalle heinäkuussa 2023.

Puolustusministeriö toimii hankkeen kansallisena vastuuviranomaisena ja Teknologian tutkimuskeskus VTT on koordinoinut Suomen ehdotuksen valmistelua yhteistyössä ministeriön kanssa.

VTT perustaa Naton yrityskiihdyttämön Espoon Otaniemeen yhteistyössä Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston kanssa. DIANA-verkostoon liittyminen vahvistaa tutkimuksen kaksoiskäyttöalueille sijoittuvaa Aallon kiihdyttämötoimintaa.

Kiihdyttämö keskittyy tulevaisuuden kommunikaatiojärjestelmiin ja kvanttiteknologiaan. Se tarjoaa yrityksille koulutusta liiketoiminnan kehittämisestä puolustussektorilla. Kiihdyttämön palvelut on suunnattu erityisesti startup- ja pienille ja keskisuurille yrityksille, joilla on vasta vähäistä kokemusta puolustus- ja turvallisuusalasta.

Teknologioiden testikeskukset perustetaan Oulun yliopiston ja VTT:n Otaniemen toimipisteen yhteyteen. Otaniemen testikeskus keskittyy kyberturvallisen kommunikaation sekä kvantti- ja avaruusteknologioiden testaamiseen. Oulun yliopiston koordinoima testikeskus tarjoaa yrityksille mahdollisuuden 6G-verkkoteknologioiden testaamiseen. Testikeskuksissa voidaan esimerkiksi arvioida yritysten kehittämiä konsepteja ja teknologioita sekä tarjota tukea niiden kehittämiseen.

• DIANA lyhyesti

• Nato perusti DIANAn auttamaan sellaisten kaksoiskäyttöteknologioiden kehitystä, jotka vastaavat turvallisuuden ja puolustuksen haasteisiin. DIANA tukee yrityksiä, jotka työskentelevät jäsenmaiden määrittelemien avainalojen ratkaisujen parissa.
  • Nato tunnistaa, kehittää ja ottaa käyttöön nousevia ja disruptiivisia kaksoiskäyttöteknologioita vastatakseen muuttuvan maailman tarpeisiin.
  • DIANA on Naton innovaatiokiihdyttämö, joka kokoaa jäsenvaltioiden innovaattoreita tukemaan Naton teknologista johtoasemaa, puolustamaan sen miljardia kansalaista sekä ylläpitämään rauhaa ja turvallisuutta.
  • DIANA tarjoaa yrityksille koulutuksia, rahoitusta, kaupallista neuvontaa sekä pääsyn puolustusalan asiantuntemukseen ja sijoittajiin. Ohjelmaan osallistuvat yritykset kehittävät kaksoiskäyttöteknologioita merkittäviin puolustus- ja resilienssihaasteisiin.
  • DIANA-verkosto laajenee 11:stä 23:een yrityskiihdyttämöön ja 90:stä 182:een testikeskukseen 28 jäsenmaassa.

Lisää aiheesta
DIANAn tiedote aiheesta
Puolustusministeriön tiedote DIANA-kokonaisuudesta
DIANA-kiihdyttämöt ja testikeskukset maailmalla
DIANA-verkkosivusto

Tiedote DIANAsta VTT:n verkkosivuilla
Uutinen DIANAsta Oulun yliopiston verkkosivuilla
Uutinen DIANAsta Helsingin yliopiston verkkosivuilla

Janne Laine, innovaatioista vastaava vararehtori
[email protected], 050 465 6835

Median yhteydenotot
Noora Stapleton, viestinnän erityisasiantuntija
[email protected], 050 353 1525

Usein kysytyt kysymykset: Suomen DIANA-kokonaisuus

URL kopioitu

Mikkelin IB-ohjelma 35 vuotta
Yliopisto Julkaistu:

Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.