Suomalaisille kaksi kultamitalia kansainvälisessä skenografianäyttelyssä Prahassa

Palkinnot myönnettiin sekä Suomen opiskelija- että ammattilaisosastolle.
The Sound of Music (in a box). Photo: Maiju Loukola

Suomen opiskelija- ja ammattilaisosastot ovat voittaneet kultamitalin maailman suurimmassa lavastustaiteen tapahtumassa Prague Quadrennialessa, joka järjestetään 18.–28. kesäkuuta Prahassa.

Opiskelijoiden The Other Side palkittiin näyttelyn parhaana opiskelijaosastona, ja ammattilaisten Weather Station sai parhaan mediankäytön mitalin. Suomen ammattilaisosasto oli myös yksi kolmesta Golden Triga -pääpalkinnon ehdokkaasta.

Neljästä teoksesta muodostuva Weather Station esittelee korkeatasoista ja uusia muotoja hakevaa suomalaista äänisuunnittelua ja -taidetta. Näyttely koostuu projektidokumentointeihin pohjautuvista mediateoksista Water Tower ja Sound Forest sekä ääni-installaatioista The Sound of Music (in a box) ja Melting Point. Prague Quadrennialen tuomaristo kiitteli osastoa muun muassa eri medioiden luovasta yhdistämisestä ja monitasoisesta ideoiden jakamisesta.

Ammattilaisosaston ovat kuratoineet lavastustaiteilija, tutkija Maiju Loukola ja esitysdramaturgi, äänitaiteilija Timo Heinonen. Näyttelyn tuottaja on valosuunnittelija Mia Kivinen ja teknisesta tuotannosta vastaa Ada Halonen. Näyttelyn taiteilijat toimivat monialaisesti äänisuunnittelijoina, säveltäjinä, muusikoina, opettajina, tutkijoina ja esiintyjinä erilaisissa poikkitaiteellisissa projekteissa.

Opiskelijaosasto The Other Side toteutettiin Aalto-yliopiston ja Teatterikorkeakoulun yhteistyönä. Teoksen muodostaa elastinen muuri, joka jakaa tilan kahtia. Seinää koskettaessa tilan äänimaisema ja valaistus muuttuvat ja eri puolilla olevien katsojien välille syntyy fyysinen, yllättävä ja hauska vuorovaikutus. Työ sai tuomaristolta kiitosta muun muassa kyvystä luoda dynamiikkaa jaetun tilan osien välillä sekä kutsuvuudesta, leikkisyydestä ja materiaalinkäytöstä.

The Other Sidessa oli mukana mm. lavastuksen, valosuunnittelun, arkkitehtuurin, median ja pukusuunnittelun opiskelijoita useista eri maista. Vastuuopettajina toimivat pukusuunnittelun professori Sofia Pantouvaki, lavastuksen lehtori Sampo Pyhälä sekä valosuunnittelun lehtori Kimmo Karjunen.

Joka neljäs vuosi järjestettävä Prague Quadrennial on maailman suurin skenografian kansainvälinen katselmus, joka kattaa lavastuksen, pukusuunnittelun, valosuunnittelun, äänisuunnittelun, kuvasuunnittelun ja teatteriarkkitehtuurin. Näyttely kokoaa Prahaan taiteilijoita ja tutkijoita liki 80 maasta. Edellisessä, vuoden 2011 Quadrennialessa oli yli 20 000 vierailijaa. Suomen Oistat-keskus on vastannut Suomen ammattilaisosastosta 70-luvulta lähtien.

Taiteilijat:

The Sound of Music (in a box): Heidi Soidinsalo, Kasperi Laine, Ville Seppänen ja Jani-Matti Salo

Melting Point: Antti Mäkelä

Water Tower: Elina Lifländer, Kristian Ekholm, Nanni Vapaavuori ja Leila Kourki

Sound Forest: Antti Nykyri

The Other Side: Anders Karls (Suomi), Dan Palarie (Moldova), Eero Erkamo (Suomi), Guy Dowsett (Australia), Heli Salomaa (Suomi), Ina Saarinen (Suomi), Joanna Wojciechowicz (Puola), Lauren Sever (USA), Mimosa Norja (Suomi), Niklas Pöllönen (Suomi), Oscar Eriksson Furunes (Norja), Paola Guzman Figueroa (Kolumbia), Susanna Suurla (Suomi) ja Teo Paaer (Suomi)

Lisätietoja:

Prague Quadrennial: https://www.pq.cz/
Weather Station: www.facebook.com/events/667039756733206
Sound of Music (in a Box): www.containedmusic.fi

Kuraattori Maiju Loukola

Two of the awardees and their robotic arm all holding colorful mugs. Aalto Open Science Award, Honorary mention.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto-yliopiston avoimen tieteen palkinnon 2023 kolmas sija – Älykkään robotiikan ryhmän Robotic Manipulation of Deformable Objects -projekti

Haastattelimme Aallon ensimmäisen avoimen tieteen palkinnon kolmannen sijan saavuttaneita Älykkään robotiikan ryhmän jäseniä.
Mustavalkokuvassa hattupäinen mieshahmo katsoo eteenpäin kädet rinnan edessä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Jussi-palkintoja elokuvataiteen laitoksen alumneille

Kotimaisen elokuvan viime vuoden parhaimmistoa palkittiin.
Koos Zevenhoven ja Sebastian Szyller palkintotilaisuudessa
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Perustieteiden korkeakoulun 2023 parhaat väitöskirjat ja diplomityöt on palkittu

Palkittuja väitöskirjoja on Perustieteiden korkeakoulussa tänä vuonna seitsemän. Diplomitöitä palkittiin viisi.
Palkituille jaettavat kukkakimput pöydällä
Palkinnot ja tunnustukset, Yliopisto Julkaistu:

Celebrating Excellence 2023 – aika juhlistaa ja palkita tutkimussaavutuksia ja parhaita väitöskirjoja

Keskiviikkona 13.maaliskuuta Sähkötekniikan korkeakoulu kokoontui juhlistamaan vuoden 2023 merkittävimpiä tutkimussaavutuksia ja väitöskirjoja.