Suomalainen opiskelijajoukkue Revontuli sijoittui kolmanneksi opiskelijoiden supertietokonekilpailussa

Aallosta joukkueessa olivat mukana sähkötekniikan opiskelija Niklas Halonen ja tietotekniikan opiskelija Matias Zwinger. Joukkueen neuvonantaja Jussi Enkovaara ja valmentaja Jussi Heikonen ovat molemmat Aallon alumneja.
Team Revontuli. Picture: CSC.
Team Revontuli. Kuva: CSC.

CSC lähetti Suomen ensimmäisen joukkueen kansainväliseen Student Cluster -kilpailuun (SCC), jonka finaali järjestettiin 4.-6. marraskuuta. Joukkue Revontuli sijoittui kokonaiskilpailussa kolmanneksi 10 yliopistojoukkueen joukossa ja voitti kilpailun ensimmäisen osan HPL Hero Run Challengen. Muut joukkueet tulivat  Isosta-Britanniasta, Yhdysvalloista, Australiasta, Indonesiasta ja Kiinasta. Sekä voittajajoukkue että toiseksi sijoittunut joukkue tulivat Kiinasta, joka on perinteisesti ollut erittäin vahva SCC-kilpailussa.

“Kisa oli työläs kokonaisuutena ja finaalitaistelu hyvin kiireinen. Otimme kisaan kuitenkin pragmaattisen lähestymistavan ja lopputulokset olivat hyvät. Toivomme, että menestys johtaisi myös tulevaisuudessa suomalaistiimien lähettämiseen alan kisoihin”, kertoo Leopekka Saraste joukkueen puolesta.

Kilpailussa kuuden perustutkinto-opiskelijan joukkueet suorittavat erilaisia laskentaan liittyviä tehtäviä omilla pienillä klustereillaan. Kilpailu kestää 48 tuntia ilman taukoja, eikä ulkopuolista apua sallita.

Revontuli koostui kuudesta opiskelijasta neljästä eri suomalaisesta yliopistosta ja yhdestä neuvonantajasta CSC:ltä:

Niklas Halonen, sähkötekniikka, Aalto yliopisto
Leopekka Saraste, fysiikka, Helsingin yliopisto
Huy Trinh, tietotekniikka, matematiikka, Tampereen yliopisto
Roope Salmi, tietotekniikka, Helsingin yliopisto
Ilmari Vahteristo, tietotekniikka, LUT-yliopisto
Matias Zwinger,  tietotekniikka, Aalto yliopisto
Jussi Enkovaara, joukkueen neuvonantaja ja Aallon alumni, CSC:n vanhempi HPC-asiantuntija

Revontuli-tiimi osallistui SCC-kilpailun virtuaaliseen IndySCC-versioon, jossa tiimit käyttivät järjestäjien tarjoamaa yhteistä pilvialustaa omien mikroklustereidensa sijaan.

Ennen loppukilpailua joukkueilla oli useita kotitehtäviä ja ennen kaikkea niin sanottu HPL Hero Run -haaste, 24 tunnin tehtävä, joka suoritettiin 25.-26. lokakuuta. HPL Hero Runin tavoitteena oli saavuttaa paras mahdollinen suorituskyky 300 noodin pilvipalvelimella Linpack-vertailumittarilla mitattuna. Revontuli-joukkue hallitsi kilpailua 144 Tflopsin tuloksella (Teraflop/s tarkoittaa biljoonaa laskutoimitusta sekunnissa), kun seuraavaksi paras tiimi saavutti vain 109 Tflopsia.

Finaalissa joukkue työskenteli ennakkoon ilmoitetuilla NAMD- ja MiniVite-sovelluksilla, sekä HPCG-sovelluksella, joka oli niin sanottu mysteerisovellus eli se ilmoitettiin vasta finaalin alettua.

"Olemme tietenkin erittäin tyytyväisiä joukkueen suoritukseen, varsinkin kun tämä oli ensimmäinen yrityksemme. Joten onnittelut kavereille hyvin tehdystä työstä! Oli erittäin hienoa nähdä, miten he hyödynsivät erilaisia vahvuuksiaan ja taitojaan ja hallitsivat kilpailun vastuun ja työn jakamisen. Ensisijainen tavoitteemme oli lisätä tietoisuutta suurteholaskennasta perustutkinto-opiskelijoiden keskuudessa, ja joukkueen menestys oli suloinen bonus. Teemme tämän ehdottomasti uudestaan!" sanoo Jussi Heikonen, Aallon alumni ja yksi joukkueen valmentajista CSC:llä.

Alkuperäinen uutinen csc.fi

Mikkelin IB-ohjelma 35 vuotta
Yliopisto Julkaistu:

Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.