Suomalainen insinöörityöpalkinto avaruuden valloittajille

Satelliittien kehitystyö lähti käyntiin Aalto-yliopiston teekkareiden kurssityöstä. Nyt tavoitteena on miljardien liikevaihto ja koko maapallon kattava satelliittiverkosto.
Suomalaisen insinöörityön palkinnon saajat
Tuomas Tikka, Jaan Praks, Antti Kestilä, Rafal Modrzewski ja Pekka Laurila. Kuva: Markus Sommers

Suomalainen insinöörityöpalkinto myönnettiin tänään Otaniemessä ryhmälle, joka on luonut Suomeen kokonaisen avaruustekniikan toimialan ja kouluttanut joukon uuden sukupolven avaruustekniikan osaajia. Palkitut ovat TkT Antti Kestilä, TkT Jaan Praks, DI Tuomas Tikka, tekn. yo Rafal Modrzewski ja tekn. yo Pekka Laurila.

Avaruus oli suomalaisille pitkään käymätön korpimaa, sen ajateltiin olevan suurvaltojen ja jättiyritysten pelikenttää. Tällä hetkellä suomalaisten satelliittien määrä kasvaa eurooppalaisittain kärkivauhtia. Opiskelijavoimin syntynyt Aalto-1, maitopurkin kokoinen nanosatelliitti, oli lähtölaukaus suomalaiselle avaruusbisnekselle.

Avaruustekniikan kurssin nuori vetäjä, nykyinen Aalto-yliopiston apulaisprofessori Jaan Praks oivalsi kymmenen vuotta sitten piensatelliittien mahdollisuudet opetuksessa.

”Opiskelijoiden satelliitinrakennusprojekti herätti aluksi huvittuneisuutta. Mahdottomalta kuulostaneen projektin ympärille kerääntyi todella lahjakas ja kunnianhimoinen nuorten porukka. Olimme ilmeisesti riittävän hulluja ja jääräpäisiä”, Praks kertoo.

Aalto-1 satelliitti
Havainnekuva Aalto-1-satelliitista. Kuva: Aalto-yliopisto

Kuvaa pilvien ja pimeyden läpi

Opiskelijoista Antti Kestilä, Rafal Modrzewski ja Pekka Laurila perustivat Aalto-yliopistossa ICEYE-projektin ja alkoivat kehittää uudenlaista tutkasatelliittia. Projektista syntyi saman niminen yritys vuoden 2015 alussa.

Alan ammattilaisten oli vaikea uskoa startup-yrityksen rahkeiden riittävän. ICEYE onnistui osoittamaan ensimmäisenä, että hyvin pieni tutkasatelliitti voi toimia.

”Olemme startup-vaiheessa, mutta taustalla on yli 50 miljoonaa rahoitusta. Tähtäämme tutkateknologiallamme maailman johtavaksi toimijaksi”, ICEYEn strategiajohtaja Laurila sanoo.

ICEYEn satelliitit kykenevät kuvaamaan myös pimeällä ja pilvien läpi. Niiden avulla on mahdollista seurata lähes reaaliaikaisesti esimerkiksi meren levätilannetta tai jäätiköiden sulamista. Tarpeeksi suurella mittausdatalla on mahdollista ennustaa jopa sillan romahtaminen. Nanosatelliittien tuomista mahdollisuuksista ovatkin kiinnostuneet esimerkiksi suuret energiayhtiöt, vakuutusyhtiöt ja finanssiala.

Vuonna 2016 ohjelmistotalo Reaktor ja Aalto-satelliittien rakentajat päättivät perustaa yhteisvoimin yrityksen jatkokehittämään ja kaupallistamaan nanosatelliitteja. Yrityksen vetäjäksi houkuteltiin yksi Aalto-satelliittien keskeisistä kehittäjistä, jatko-opiskelija Tuomas Tikka. Avaruudesta on nopeassa ajassa muodostunut uusi markkina-alue. ICEYE ja Reaktor Space Lab ovat onnistuneet luomaan Suomeen kokonaan uuden kaupallisen alan.

Uutta alaa ei olisi syntynyt ilman Aalto-yliopiston perinteistä ja vahvaa mikroaaltotekniikan osaamista. Avaruustekniikan opiskelijaprojekteihin on osallistunut jo yli sata opiskelijaa.

”Teknologia perustuu tieteeseen. Kaikki mikä toimii, on jossain vaiheessa tieteellisesti todistettu. Yhteiskunta usein unohtaa tämän. Meidän kannattaa sijoittaa tuleviin sukupolviin, koulutukseen ja tutkimukseen”, Jaan Praks sanoo.

Tekniikan akateemiset TEK ja Tekniska Föreningen i Finland TFiF jakavat vuosittain 30 000 euron arvoisen palkinnon henkilölle tai työryhmälle, joka on huomattavasti edistänyt teknillistä osaamista Suomessa. Tänä vuonna palkinnon luovutti tähtitieteen professori Esko Valtaoja.

Suomalainen insinöörityöpalkinto 2019 voittajat:

• Antti Kestilä, TkT, avaruustekniikan tutkija, Ilmatieteen laitos

• Jaan Praks, TkT, apulaisprofessori, Aalto-yliopisto

• Tuomas Tikka, DI, tohtoriopiskelija, toimitusjohtaja, Reaktor Space Lab Oy

• Rafal Modrzewski, tekn. yo, toimitusjohtaja, perustaja, ICEYE Oy

• Pekka Laurila, tekn. yo, perustaja, strategiajohtaja, ICEYE Oy

Jaan Praks

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

kukka-asetelma

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.