Summer of Startups tekee kasvuyrittäjän kesän

Aaltoesin kiihdyttämöohjelma tarjoaa kasvuyrityksille mahdollisuuden kokeilla siipiään täysipäiväisesti kesän ajan.
Summer of Startups kulminoitui Demo Day -tapahtumaan, jossa 14 kasvuyritystä mitteli pitchauskilpailun voitosta. Kuva: Ellen Syrjala

Henkilökohtaista mentorointia kokeneilta yrittäjiltä ja sijoittajilta, useiden tuhansien suuruinen apuraha, yhteisön tuki sekä katto pään päälle – Summer of Startups mahdollistaa alkuvaiheen kasvuyrityksille kaikkien aikojen kesän. Seitsemättä kertaa järjestettyyn suosittuun ohjelmaan haki tänä vuonna 101 kovatasoista tiimiä, joista 14 valittiin mukaan.

”Yhdeksän viikon kiihdyttämöohjelma tarjoaa uudelle yritykselle mahdollisuuden saada liiketoiminta käyntiin nopeimmalla mahdollisella tavalla”, sanoo Jesse Miettinen, Aalto Entrepreneurship Societyn eli Aaltoesin varapuheenjohtaja. Aaltoes on Aallon opiskelijoiden perustama yrittäjyyttä edistävä yhteisö.

FactoryFinder pitchauskilpailun voittoon

Summer of Startups kulminoitui elokuun alussa Demo Day -tapahtumaan, joka kokosi yli 400 katsojaa Otaniemeen seuraamaan kasvuyritysten pitchauskilpailua. Kilpailun voittajaksi valittiin neljän nuoren miehen perustama FactoryFinder, joka auttaa pieniä ja keskisuuria vaatebrändejä löytämään vastuullisesti toimivia tuottajia Vietnamista. Idean taustalla on halu vaikuttaa vastuullisen tehdastuotannon kehittymiseen.

”Uudet vapaakauppasopimukset USA:n, EU:n ja Vietnamin välillä tekevät tulevaisuudessa Vietnamissa valmistetuista tuotteista entistä kilpailukykyisempiä. Emme kuitenkaan tahdo Vietnamin joutuvan samalle polulle kuin naapurimaa Kiina, joka kamppailee massiivisesta teollisuudesta johtuvien ilmansaasteongelmien kanssa. Pyrimme vaikuttamaan oman tekemisen kautta siihen, mihin suuntaan tehdastuotanto kehittyy, ja siksi tuemme vain vastuullisesti toimivia tehtaita”, kertoo FactoryFinderin toimitusjohtaja, Aallossa maisteriopintoja suorittava Jesse Tran.

Yrityksen tarkoituksena on perustaa verkkopaikka, jossa tekstiilialan yritykset voivat käydä suoraan kauppaa tuottajien kanssa. Tuottajien tulee noudattaa Business Social Compliance Initiative -standardeja päästäkseen FactoryFinderin verkostoon. Vietnamissa istuva erillinen kuuden hengen tiimi vastaa suhteista tuotantolaitoksiin sekä laadunvalvonnasta.

FactoryFinderin perustajat Kien Bui, Niklas Siven, Jesse Tran ja Mikael Uusivuori.

Nopea kasvupotentiaali vakuutti

Vuoden alussa perustettu FactoryFinder vakuutti Summer of Startups -tuomariston liikevaihdon nopealla kertymisellä. ”Tuomarit uskoivat yrityksemme skaalautuvuuteen ja näkivät meissä eniten potentiaalia nopeaan kansainväliseen kasvuun”, yrityksen operatiivinen johtaja Mikael Uusivuori kertoo voiton perusteista. ”Toukokuussa lähdimme hankkimaan asiakkaita, ja tähän mennessä meillä on yli 20 brändiä Suomesta, Ruotsista, New Yorkista ja Los Angelesista.”

FactoryFinder on ollut myös Aalto-yliopiston oman Startup Center -yrityshautomon asiakas huhtikuusta saakka. ”Olemme olleet erittäin tyytyväisiä: olemme saaneet aina tarvittaessa tukea muun muassa Tekes-hakemukseen ja budjettilaskelmiin liittyen, suosituksia eri kiihdyttämöihin sekä yleisiä neuvoja alkuvaiheen yrityksen pyörittämiseen”, Uusivuori kertoo.

Summer of Startups järjestetään myös ensi vuonna.

”Kaikki idea- tai alkuvaiheessa olevat, opiskelijoiden tai vastavalmistuneiden perustamat kasvuyritykset ovat tervetulleita hakemaan mukaan”, Miettinen kehottaa. ”Menetkö kesätöihin vai perustatko sittenkin oman yrityksen?”

Lue myös:

Kesä on kiihdytyksen aikaa (07.08.2015)

kukka-asetelma
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.
Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Aalto_University_staff_campus_bikes_2-5-2013_photo_Mikko_Raskinen
Kampus Julkaistu:

Pyörävarkaudet lisääntyneet kampuksella – muista lukita pyöräsi kunnolla

Kevään myötä pyörävarakaudet Aalto-yliopiston kampuksella ovat kasvaneet.