Startup-kilpailu Idea Challenge käynnistyy

EIT ICT Labsin järjestämän euroopanlaajuisen kilpailun voittajille tarjolla huomattavaa tukea kansainvälistymiseen.

Avoimia innovaatioita edistävä EIT ICT Labs kutsuu digitaalisen teknologian startup-yrityksiä eri puolilta Eurooppaa hakemaan mukaan Idea Challenge -kilpailuun. Voittajat saavat 40 000 euroa, ilmaisen toimitilan ja mittavaa tukea liiketoiminnan kehitykseen ja kansainvälistymiseen. Hakuaika on 6.5.–6.7.2015.

Kilpailu jakautuu kahdeksaan alueeseen, jotka ovat myös EIT ICT Labsin strategisia alueita:
Terveys ja hyvinvointi
Älykkäät tilat
Sulautetut tuotantojärjestelmät
Tulevaisuuden pilviratkaisut
Älykkäät kaupungit ja liikkuvuus
Esineiden internet
Älykkäät energiaratkaisut
Kyberturvallisuus ja yksityisyys

Jokaisessa alueessa voittaja saa 40 000 euroa, toiseksi tullut 25 000 euroa ja kolmas 15 000 euroa. Kaikkien rahapalkintojen yhteisarvo on 640 000 euroa.

Kymmenen finalistia jokaisesta aihepiiristä esittää bisnesideansa tuomaristolle. Kaikki kahdeksan finaalia pidetään eri Euroopan maissa syksyn 2015 aikana. Älykkäiden tilojen finaali järjestetään Helsingissä.

Viime vuoden kilpailussa 24 palkittua

Vuoden 2014 Idea Challenge -kilpailuun lähetti hakemuksen 790 yrittäjää, joista 24 palkittiin. Voittajia olivat muun muassa:
•    Tinnitracks oli terveys- ja hyvinvointikategorian voittaja tinnitusta helpottavalla ratkaisullaan. EIT ICT Labs tuki tuotteen lanseerausta markkinoille huhtikuussa 2015.
•    Konux voitti sulautettujen järjestelmien kategoriassa. Founder.org palkitsi Konuxin 100 000 Yhysvaltain dollarilla. EIT ICT Labsin tuella Konux sai kerättyä yli 1 miljoonan dollarin investoinnin amerikkalaisilta sijoittajilta.
•    Undagrid voitti esineiden internet -kategorian. Se palkittiin myös Hollannin vuoden startupina (Start-up of the Year). Helmikuussa 2015 Undagridin “löydä ja seuraa” (track-and-trace) -ratkaisu otettiin käyttöön Pariisin Charles de Gaulle -lentokentällä.

Osallistumisen kriteerit

Yrityksen tulee olla EU28-maasta, alle viisivuotias, ja sen ulkopuolisen rahoituksen määrä on alle 1 miljoonaa euroa. Lisäksi jonkin seuraavista kriteereistä tulee täyttyä: yrityksellä on jo asiakkaita tai julkinen beta-versio, yrityksen liikevaihto on vähintään 12 000 euroa tai sillä on alkuvaiheen rahoitusta vähintään 100 000 euroa.

Lisätietoja
Maria Boychenko, Idea Challenge –kilpailun koordinaattori, [email protected], puhelin 050 3480896
Tatu Koljonen, johtaja, EIT ICT Labs Helsinki, [email protected], puhelin 040 5060734

EIT ICT Labs - www.eitictlabs.eu

Euroopan Yhteisö perusti vuonna 2008 Euroopan innovaatio- ja teknologiainstituutin EIT:n edistämään Euroopan kestävää talouskasvua ja kilpailukykyä uusin keinoin. EIT luo tiiviimpää yhteistoimintaa yliopistotason tutkimuksen, opetuksen ja yritysten välille. Tavoite on saada innovaatioita nopeammin markkinoille ja kehittää uutta liiketoimintaa.

Tieto- ja viestintätekniikkaan keskittyvä EIT ICT Labs muodostuu laajasta yritys- ja tutkimusverkostosta, jossa on partnereita Suomesta, Saksasta, Hollannista, Englannista, Ranskasta, Ruotsista, Unkarista, Italiasta ja Espanjasta. Suomessa EIT ICT Labsin avainpartnerit ovat Aalto-yliopisto, Nokia ja VTT.

Students sitting together on stairs.
Nimitykset, Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Verkkosivusto tarjoaa työkaluja opiskelijatiimien tukemiseen koko projektikurssin ajan.
Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun laskentatoimen maisteriopiskelija Milja Mieskolainen oli jo aiemmin pohtinut hakemista harjoitteluun Euroopan Unioniin, mutta oli ajatellut harjoittelupaikan saamisen olevan liian haastavaa. Keväällä 2023 hän kuitenkin huomasi ilmoituksen harjoittelupaikoista ja päätti kokeilla hakemista, sillä avoinna oli kiinnostava paikka talouden hallinnan ja EMUn valvontayksikössä. Hakeminenkaan ei osoittautunut vaikeaksi. Milja haki paikkaa, sai sen ja harjoittelu Euroopan Parlamentissa alkoi lokakuussa.
Kesäinen Otaniemen rantanäkymä, jossa Aalto-yliopiston logo ja tapahtuman nimi sekä VTT:n ja Avoimen tieteen logot.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Avoimen tieteen kesäpäivät pidetään Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella ja Zoomissa 3.–4.6. Ilmoittauduthan 3.5. mennessä!