Sotasampo ehdolla kulttuuriperintöpalkinnon saajaksi

Plácido Domingo jakaa Euroopan kulttuuriperintöpalkinnot Turussa toukokuussa 2017.

Suomesta lähetettiin kaikkiaan yhdeksän ehdotusta kilpailemaan Euroopan unionin ja Europa Nostran tämän vuoden kulttuuriperintöpalkinnoista. Sotasampo on ehdokkaana tutkimus ja digitointihankkeet -kategoriassa.

”Yhteistyökumppanimme museoalalta kannusti osallistumaan kilpailuun Sotasammon portfoliolla. On mielenkiintoista nähdä, miten Sotasammon kaltaiseen tutkimushankkeiseen tullaan suhtautumaan kilpailussa”, kertoo tietotekniikan laitoksen professori Eero Hyvönen.

Sotasammossa on menossa kaksi uutta osahanketta, joihin yhteistyökumppanit toimittavat tarvittavat datat, ja Hyvösen johtaman tutkimusryhmän vastuulla on datan muokkaaminen ja semanttisen linkityskerroksen luominen, jotta kaikki tieto tulee yhdistymään toisiinsa Sotasampo-palvelussa. Datapalvelun päälle suunnitellaan datan uudet käyttötapaukset ja -liittymät, ja yhteisöllisen datan tuotantoa tutkitaan samassa yhteydessä.

”Suomen Kameraseurojen liitto ry on saanut Kaatuneiden muistosäätiöltä rahoituksen sotahautausmaiden kuvaamiseen. Sankarivainajien tiedot ovatkin jo Sotasammon tietämysverkostossa, ja nyt Sotasampoon liitetään avoimena datana arviolta 3 200 kuvaa sankarihautausmaista. Lisäksi Sotasampoon tullaan liittämään avoimena datana Neuvostoliitosta peräisin oleva, suomalaisia sotavankeja koskeva tietokanta ja siihen liittyviä lisäaineistoja sisältäen esimerkiksi vankien haastatteluja. Tämä toteutetaan yhteistyössä Sotavainajien muiston vaalimisyhdistyksen ja Kansallisarkiston kanssa”, lisää Hyvönen.

Maailmankuulu oopperalaulaja ja kulttuuriperintöjärjestö Europa Nostran puheenjohtaja Plácido Domingo tulee 13. toukokuuta 2017 Suomeen. Domingo jakaa Turussa Euroopan unionin ja Europa Nostran yhteiset kulttuuriperintöpalkinnot yhdessä komissaari Tibor Navracsicsin kanssa, joka vastaa EU:ssa koulutuksesta, kulttuurista, nuorisoasioista ja urheilusta.

Palkintojuhla on osa isoa eurooppalaista kulttuuriperintötapahtumaa European Heritage Congress, joka järjestetään Turussa 10.–14. toukokuuta 2017 osana itsenäisyyden juhlavuoden ohjelmaa. Tapahtumaan odotetaan noin 300–400 eurooppalaisten kulttuuriperintöorganisaatioiden edustajaa.

Sotasampo on yksi Aalto-yliopiston Suomi 100 -hankkeista.

#suomi100  #aalto

Lisätietoja:

URL kopioitu

White Aalto logo with exclamation mark standing in the middle of Otaniemi campus in the summertime
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Aalto-korkeakoulusäätiö laskee liikkeeseen kaksi joukkovelkakirjalainaa yhteismäärältään 150 miljoonaa euroa

Joukkovelkakirjalainoista saatavat varat käytetään pääasiassa kiinteistöinvestointien rahoittamiseksi otettujen lainojen jälleenrahoitukseen sekä lisäksi yleisiin tarpeisiin.
kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto Squad students on campus
Opinnot Julkaistu:

Hakijoiden määrä Aalto-yliopistoon kasvoi kevään toisessa yhteishaussa

Suomen- ja ruotsinkielisiin kandidaattikoulutuksiin oli 13 500 hakijaa