Sofia Guridi muotoilee maailmaa paremmaksi älykkäiden tekstiilien avulla

Aalto-yliopiston Bioinnovaatiokeskuksen tohtoriopiskelija Sofia Guridi haluaa luoda bio-pohjaisia älytekstiilejä, jotka auttavat ihmisten arjen parantamisessa.
Sofia Guridi pictured in a lab setting.
Photo: Kristina Tsvetkova

Kun Sofia Guridi saapui kolme vuotta sitten Chilestä Suomeen, hän oli muotoilun kandidaatin tutkinnon jälkeen ehtinyt hankkia alan työkokemusta. Suomeen hänet houkutti maan korkea koulutustaso ja kaunis luonto.

”Aalto-yliopiston Contemporary Design -maisteriohjelmassa erikoistuin tekstiileihin ja suoritin myös useita New Media -kursseja. Aallossa pääsin tutustumaan kokeellisen lähestymistavan muotoiluun. Olen sen jälkeen osallistunut töilläni erilaisiin näyttelyihin ja nautin siitä, kuinka ihmiset ovat vuorovaikutuksessa töideni kanssa”, Guridi kertoo.

Taiteen maisterin opinnäytetyössään Guridi työskenteli Aallon, VTT:n ja Tampereen yliopiston tutkijoista koostuvassa tiimissä. Tutkimuksessa kehitettiin biopohjaisia älykkäitä tekstiilejä, joihin on integroitu valoa kuljettavia selluloosa-aaltojohtoja.

”Oli hienoa tehdä töitä tiimissä, jossa yhdistettiin materiaalitieteiden ja muotoilun osaamista. Opimme kaikki toisiltamme, mikä oli todella inspiroivaa.”

Taiteen maisteriksi valmistuttuaan Guridi aloitti opintonsa Aallon Bioinnovaatiokeskuksen tohtorikoulussa kesällä 2022.

”Tutkimustyön lisäksi pidän opettamisesta. Tohtorikoulussa kerromme omasta tutkimuksestamme muille opiskelijoille, mikä on hyvä tilaisuus kuulla toistemme ideoita ja myös oppia opettamisesta. Minusta saattaa jonain päivänä tulla opettaja tai professori.”

Ihmisyys edellä

Väitöstutkimuksessaan Guridi kehittää laskennallista kangasta, johon on integroitu ihmiskehon toimintojen sensorointia.

”Tavoitteena on saada aikaan uudenlainen biopohjaisista toiminnallisista kuiduista valmistettu kangas, joka kerää ja prosessoi dataa ja saa sen avulla aikaan haluttua vuorovaikutusta. Tähän tarvitaan tietoa tekstiilien rakenteista ja kuiduista sekä ihmisistä tekstiilien käyttäjinä.”

Muotoilun ja materiaalitieteiden lisäksi Computational Fabric -projektissa on mukana elektroniikan ja tekoälyn osaamista. Guridia kiinnostaa uusien teknologioiden yhdistäminen tekstiileihin, jotka ovat tärkeitä ihmisten arjessa. Tekniikan integroinnissa pitää kuitenkin mennä ihmisyys edellä.

Bioinnovaatiokeskuksen tohtorikoulussa Guridia inspiroi sen poikkitieteellisyys ja opiskelijoiden erilaiset taustat.

”Meitä on kuuden hengen ryhmässä kaksi muotoilijaa. Tieteen ja muotoilun yhdistäminen ja yhdessä tekeminen on hieno tapa kehittää teknologiaa. Olemme kaikki kotoisin eri maista, mikä myös rikastuttaa tutkimusaiheisiin tuomaamme näkökulmaa.”

Latinalaisimerikkalaista näkemystä Aaltoon

Kun Guridi saapui ensimmäistä kertaa Suomeen, hän koki pienimuotoisen kulttuurishokin.

”Latinalaisamerikkalaisessa kulttuurissa olet aina ystävien ja ihmisten ympäröimä. Alkukuukaudet Suomessa olivat hieman hankalia, mutta sain pian luotua ison ystäväjoukon, jonka kanssa olemme tehneet kaikenlaista hauskaa, kuten viettäneet juhannusta kesämökillä. Nautin elämästäni Suomessa.”

Aalto-yliopistossa Guridi on mukana S.U.R.-yhdistyksessä, joka kokoaa Aallon latinalaisamerikkalaistaustaiset opiskelijat yhteen.

”Haluamme tuoda yliopistoon omaa näkemystämme eri asioissa. Olemme tulleet tänne oppimaan, mutta haluamme myös antaa jotain takaisin. Tuomme esiin latinalaisamerikkalaista kulttuuria ja järjestämme keskustelutilaisuuksia ja ihmisten välisiä kohtaamisia.”

Teksti: Marjukka Puolakka

Students

The people of the School of Chemical Engineering

What kind of career opportunities are there if you study chemical engineering? Get to know our alumni, students, and faculty members!

School of Chemical Engineering
A gold-plated cryostat sits half open with many cables coming out from the bottom.

Doctoral education pilot

We are hiring 178 new doctoral researchers - get your doctorate from Aalto

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Suomen paviljongissa Venetsian 60. kansainvälisessä taidebiennaalissa nähdään näyttely The pleasures we choose. Näyttely on esillä 24.11.2024 asti.
Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Lahjoitus on kohdennettu teollisen internetin ja digitaalisten kaksosten tutkimukseen ja opetukseen.
Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!
Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Lahjoittajatarina - Yrjö Sotamaa: ”Yliopiston tukeminen on meidän oman tulevaisuutemme rakentamista”

Professori emeritus on yhä aktiivinen muotoilun vaikuttaja niin kotimaassa kuin kansainvälisellä kentällä. Hän on nykyään myös Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun kuukausilahjoittaja.