Uutiset

Skenaariopohjaista riskinhallintaa napamerille

Aalto-yliopiston meritekniikan tutkimusryhmän esittelee uudessa hankkeessa kehitetään riskeihin perustuvia suosituksia, jotka perustuvat jäisten vesien holistiseen riskianalyysiin.
Aalto Ice Tank
Aalto Ice Tank.

Lähitulevaisuudessa automaation yleistyminen muuttaa sekä laivojen suunnittelua että meriliikenteen järjestelmien suunnittelua ja toimintaa. Samalla napa-alueita ympäröivien vesien kutistuvat jääpeitteet vetävät puoleensa kasvavia määriä laivaliikennettä, mikä lisää tapaturmien riskiä arktisilla ja antarktisilla vesillä.

Turvallisia aluksia polaarialueille 

Pohjoisen tai eteläisen napapiirin – eli polaarialueiden – olosuhteita varten rakennetut laivat on perinteisesti suunniteltu käytännön kokemusten pohjalta, ilman selkeää yhteyttä laivan ja jään vuorovaikutuksen fysiikkaan. Säännöt ovat kuitenkin muuttumassa tavoitekeskeisempään suuntaan, mikä vaatii seikkaperäistä tietoa kaikista laivasuunnittelun osa-alueista.

"Monialaisen lähestymistapamme tavoitteena on luoda uutta tietoa merijään ja laivojen välisestä vuorovaikutuksesta, niin laivojen suunnittelun kuin toiminnankin näkökulmasta", kertoo professori Pentti Kujala.

"Riskipohjaista laivasuunnittelua (risk-based ship design, RBSD) sovelletaan yleisesti esimerkiksi matkustajalaivojen suunnittelussa. Arktisilla ja antarktisilla merialuilla liikuttaessa tilannetta vaikeuttavat vaativa jääympäristö sekä monet laivan ja jään väliset mahdolliset kontaktitilanteet."

Riskeihin perustuvia linjauksia

Uuden Centre of Excellence for Scenario-based Risk Management in Polar Waters -hankkeen (CEPOLAR) tavoite on tuottaa riskipohjaisia suosituksia, jotka huomioivat jäisien vesien riskit kokonaisvaltaisesti. Hanke yhdistää asiantuntemusta suunnittelumetodien, jääympäristön, laivan ja jään vuorovaikutuksen sekä rakenteellisten vaurioiden ja seurausten aloilta.

Konsortioon kuuluu viisi yliopistoa, joilla on aiempaa kokemusta Lloyd's Register Foundation -säätiön (LRF) rahoittamasta CEARCTIC-hankkeesta:

  • Aalto-yliopisto, Suomi (Aalto)
  • Newfoundlandin Memorial-yliopisto, Kanada (Memorial)
  • Hampurin teknillinen yliopisto, Saksa (TUHH)
  • Norjan teknis-luonnontieteellinen yliopisto, Norja (NTNU)
  • Helsingin yliopisto, Suomi (UH)

Konsortio järjesti kick-off-tilaisuuden Otaniemessä 1.2.2019.

CEPOLAR group
Vasemmalta lukien: Bernt Leira (NTNU), Jukka Tuhkuri, Arttu Polojärvi (Aalto), Faisal Khan (Memorial), Juri Huuhtanen, Pentti Kujala (Aalto), Jarno Vanhatalo (UH), Sören Ehlers (TUHH), Sakari Kuikka (UH), Janne Ranta (Aalto).

Kick-off Otaniemessä 31.1.–2.2.2019

Tapaamisen esitykset ovat nähtävillä alla.

Lisätietoja

Professor of Practice Pentti Kujala
Meritekniikan ja arktisen tekniikan tutkimusryhmä
Aalto-yliopisto
+358 947023484
[email protected]
https://people.aalto.fi/pentti.kujala

Aalto-yliopiston meritekniikan ja arktisen tekniikan tutkimusryhmä tekee tieteellistä tutkimusta ja tarjoaa Suomessa korkeimman tason koulutusta laiva- ja meritekniikan aloilla. CEPOLAR-hankkeessa tutkimus keskittyy jäämekaniikan, lujuusopin ja tilastotieteen perusperiaatteiden kehittämiseen ja soveltamiseen meritekniikassa. Monitahoiset sovellukset vaativat holistista ja riskipohjaista suunnittelua sekä uusia kekseliäitä suunnittelumenetelmiä.

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lisää tästä aiheesta

The picture shows Professor Henri Schildt from Aalto University School of Business, and it was taken by Mortti Saarnia.
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aja kovempaa - tai saat potkut

Professori Henri Schildt kertoo uudessa kirjassaan, miten tekoäly muuttaa johtamisen ajattelutapoja ja työn tulevaisuutta.
Times Higher Education 2021
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Kauppa- ja taloustieteiden ala nousi yliopistovertailussa sijalle 53

Times Higher Educationin ranking-listalla myös tietotekniikka sijoittui sadan parhaan joukkoon maailmassa.
Taloustieteilijät ehdottavat: Näin Suomi puolittaa tieliikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Jakeluoikeusjärjestelmä nostaa polttoaineen hintaa - kompensaatio pienituloisille vie vain siivun järjestelmän tuotoista

Taloustieteilijät kehittivät henkilö- ja ajoneuvodatan pohjalta mahdollisia kompensaatiomalleja. Raportti julkistettiin liikenne- ja viestintäministeriön webinaarissa 27. lokakuuta.
Seminaarikuva: Mary-Ann Alfthan.
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Teollisuuden työnjako muuttuu digitalisaation seurauksena, mutta hitaasti

Digitalisaatio tuottaa jatkuvasti uutta informaatiota prosesseista ja murtaa perinteistä teollisuuden asetelmaa, jossa yksi taho tekee laitteen ja toinen operoi sitä.