Skenaariopohjaista riskinhallintaa napamerille

Aalto-yliopiston meritekniikan tutkimusryhmän esittelee uudessa hankkeessa kehitetään riskeihin perustuvia suosituksia, jotka perustuvat jäisten vesien holistiseen riskianalyysiin.
Aalto Ice Tank
Aalto Ice Tank.

Lähitulevaisuudessa automaation yleistyminen muuttaa sekä laivojen suunnittelua että meriliikenteen järjestelmien suunnittelua ja toimintaa. Samalla napa-alueita ympäröivien vesien kutistuvat jääpeitteet vetävät puoleensa kasvavia määriä laivaliikennettä, mikä lisää tapaturmien riskiä arktisilla ja antarktisilla vesillä.

Turvallisia aluksia polaarialueille

Pohjoisen tai eteläisen napapiirin – eli polaarialueiden – olosuhteita varten rakennetut laivat on perinteisesti suunniteltu käytännön kokemusten pohjalta, ilman selkeää yhteyttä laivan ja jään vuorovaikutuksen fysiikkaan. Säännöt ovat kuitenkin muuttumassa tavoitekeskeisempään suuntaan, mikä vaatii seikkaperäistä tietoa kaikista laivasuunnittelun osa-alueista.

"Monialaisen lähestymistapamme tavoitteena on luoda uutta tietoa merijään ja laivojen välisestä vuorovaikutuksesta, niin laivojen suunnittelun kuin toiminnankin näkökulmasta", kertoo professori Pentti Kujala.

"Riskipohjaista laivasuunnittelua (risk-based ship design, RBSD) sovelletaan yleisesti esimerkiksi matkustajalaivojen suunnittelussa. Arktisilla ja antarktisilla merialuilla liikuttaessa tilannetta vaikeuttavat vaativa jääympäristö sekä monet laivan ja jään väliset mahdolliset kontaktitilanteet."

Riskeihin perustuvia linjauksia

Uuden Centre of Excellence for Scenario-based Risk Management in Polar Waters -hankkeen (CEPOLAR) tavoite on tuottaa riskipohjaisia suosituksia, jotka huomioivat jäisien vesien riskit kokonaisvaltaisesti. Hanke yhdistää asiantuntemusta suunnittelumetodien, jääympäristön, laivan ja jään vuorovaikutuksen sekä rakenteellisten vaurioiden ja seurausten aloilta.

Konsortioon kuuluu viisi yliopistoa, joilla on aiempaa kokemusta Lloyd's Register Foundation -säätiön (LRF) rahoittamasta CEARCTIC-hankkeesta:

• Aalto-yliopisto, Suomi (Aalto)
  • Newfoundlandin Memorial-yliopisto, Kanada (Memorial)
  • Hampurin teknillinen yliopisto, Saksa (TUHH)
  • Norjan teknis-luonnontieteellinen yliopisto, Norja (NTNU)
  • Helsingin yliopisto, Suomi (UH)

Konsortio järjesti kick-off-tilaisuuden Otaniemessä 1.2.2019.

CEPOLAR group
Vasemmalta lukien: Bernt Leira (NTNU), Jukka Tuhkuri, Arttu Polojärvi (Aalto), Faisal Khan (Memorial), Juri Huuhtanen, Pentti Kujala (Aalto), Jarno Vanhatalo (UH), Sören Ehlers (TUHH), Sakari Kuikka (UH), Janne Ranta (Aalto).

Kick-off Otaniemessä 31.1.–2.2.2019

Tapaamisen esitykset ovat nähtävillä alla.

Professor of Practice Pentti Kujala
Meritekniikan ja arktisen tekniikan tutkimusryhmä
Aalto-yliopisto

Aalto-yliopiston meritekniikan ja arktisen tekniikan tutkimusryhmä tekee tieteellistä tutkimusta ja tarjoaa Suomessa korkeimman tason koulutusta laiva- ja meritekniikan aloilla. CEPOLAR-hankkeessa tutkimus keskittyy jäämekaniikan, lujuusopin ja tilastotieteen perusperiaatteiden kehittämiseen ja soveltamiseen meritekniikassa. Monitahoiset sovellukset vaativat holistista ja riskipohjaista suunnittelua sekä uusia kekseliäitä suunnittelumenetelmiä.

kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Aalto-yliopisto ravistelee rakentamisen käytäntöjä New European Bauhaus -festivaaleilla Brysselissä

Koko eurooppalaista rakennusalaa kestävään muutokseen kirittävä näyttely Time Out! on esillä Brysselissä 9.–13.4.2024 osana NEB-festivaalia.
Two of the awardees and their robotic arm all holding colorful mugs. Aalto Open Science Award, Honorary mention.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto-yliopiston avoimen tieteen palkinnon 2023 kolmas sija – Älykkään robotiikan ryhmän Robotic Manipulation of Deformable Objects -projekti

Haastattelimme Aallon ensimmäisen avoimen tieteen palkinnon kolmannen sijan saavuttaneita Älykkään robotiikan ryhmän jäseniä.
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto panostaa sellututkimukseen edistääkseen siirtymää kohti vähähiilistä taloutta

Useat yliopistot, tutkimusorganisaatiot ja yritykset perustavat uraauurtavan EFP-tutkimusohjelman (Emission Free Pulping) perinteisten sellunvalmistusprosessien uudistamiseksi. Ohjelman teollisen mittakaavan merkityksellisyys edellyttää tutkijoiden ja teollisuuden kansainvälistä yhteistyötä.
Kolme iloista ihmistä verkostoitumassa.

Monilla suomalaisilla yrityksillä olisi paljon opittavaa japanilaisesta palvelukulttuurista

Tuoreessa tietokirjassa ”Omotenashi – Mitä voimme oppia japanilaisesta vieraanvaraisuudesta?” kerrotaan, millä tavoin luodaan ylivoimainen asiakaskokemus arkisissakin kohtaamisissa.