Uutiset

Sinan Aral – Ystävien näkemys vaikuttaa arvosteluihin

Tutkijat pääsivät vaikuttamaan siihen, miten eräs ravintolasovellus näkyi ihmisten ystäville. Muiden vaikutus omaan päätökseen on suuri.
Kuva: Sinem Kayacan / Aalto

He havaitsivat, että jos ihmiset arvioivat vaikkapa ravintolan erittäin myönteisesti ja tämän ystävät näkivät tämän, ystävät arvostelivat ravintolan myönteisemmin kuin jos he eivät nähneet ystävän arvostelua. Jos taas ystävä arvosteli ravintolan kielteisesti, tällä ei ollut vastaavaa vaikutusta ystävien arvostelua.

Tällä on käytännön seurauksia. Jos vaikkapa yritys haluaa saada myönteisiä arvioita tuotteesta, sen kannattaa erityisesti alkuun kannustaa tuotteesta pitäviä arvioimaan tuotetta muille. Tilanne vaikuttaa myös huijausten vaikutusten poistamisen vaikeuteen. Jos yritys on itse kirjoittanut myönteisiä arvioita tuotteesta alkuun, niiden vaikutus säilyy helposti arvosteluissa, vaikka itse varsinainen myönteinen huijausviesti arvosteluista myöhemmin poistettaisiinkin.

Katso Aralin puhe tästä.

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu