Uutiset

Sinan Aral – Ystävien näkemys vaikuttaa arvosteluihin

Tutkijat pääsivät vaikuttamaan siihen, miten eräs ravintolasovellus näkyi ihmisten ystäville. Muiden vaikutus omaan päätökseen on suuri.
Kuva: Sinem Kayacan / Aalto

He havaitsivat, että jos ihmiset arvioivat vaikkapa ravintolan erittäin myönteisesti ja tämän ystävät näkivät tämän, ystävät arvostelivat ravintolan myönteisemmin kuin jos he eivät nähneet ystävän arvostelua. Jos taas ystävä arvosteli ravintolan kielteisesti, tällä ei ollut vastaavaa vaikutusta ystävien arvostelua.

Tällä on käytännön seurauksia. Jos vaikkapa yritys haluaa saada myönteisiä arvioita tuotteesta, sen kannattaa erityisesti alkuun kannustaa tuotteesta pitäviä arvioimaan tuotetta muille. Tilanne vaikuttaa myös huijausten vaikutusten poistamisen vaikeuteen. Jos yritys on itse kirjoittanut myönteisiä arvioita tuotteesta alkuun, niiden vaikutus säilyy helposti arvosteluissa, vaikka itse varsinainen myönteinen huijausviesti arvosteluista myöhemmin poistettaisiinkin.

Katso Aralin puhe tästä.

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:

Lue lisää uutisia

Creative Demo Day 29.11.2024 Aicha Manai, Kim-Niklas Antin. Sakari Heiskanen / Aalto 2024.
Kampus, Yhteistyö Julkaistu:

Creative Demo Day -tapahtuma kokosi Aallon ja UniArtsin taiteen ja luovan teknologian innovaatioita Otaniemeen

Aalto Digital Creatives ja Uniarts Hubin esihautomo-ohjelmat yhdistivät voimansa Creative Demo Day -tapahtumassa Otaniemessä.
Kaksi ihmistä istuu nojatuoleissa vastakkain ja keskustelee puhuen mikrofoneihin. Käynnissä on podcast-nauhoitus.
Yliopisto Julkaistu:

Uusi Osaamisen Aalloilla -podcast avaa vieraidensa tärkeimmät oivallukset ja opit elämän varrelta

Osaamisen Aalloilla on Aalto-yliopiston elämänlaajuisen oppimisen uusi podcast.
Sininen Pallo event in Dipoli (Otaniemi, Espoo) on November 30th. Event host was Noora Yau, a doctoral candidate from the Aalto University School of Arts and Design. Picture: Sofia Suokko.
Yhteistyö Julkaistu:

Opiskelija auttoi Maj ja Tor Nessling -säätiötä kehittämään kestävän kehityksen palkintogaalan asiakaspolkua

Sininen Pallo -tapahtuman myyntivalttien määrittely oli opiskelijan ensimmäisiä tehtäviä.
Aalto University School of Business exterior February 2019 Photo: Mikko Raskinen
Kampus Julkaistu:

Kestävällä rakentamisella saatiin toimiva ja viihtyisä Kauppakorkeakoulu

Kauppakorkeakoulu lämpiää maahan kaivetuilla 74 maalämpökaivolla.