SILTA avaa ovet Piilaaksoon yrittäjähenkisille opiskelijoille

Photo from the School of Business

Uusi Aalto Entrepreneurship Societyn pilotoima ohjelma vie yrittäjähenkisiä opiskelijoita ja aloittelevia yrittäjiä Suomesta San Franciscoon keväällä 2022. Ohjelma on avoin myös Aalto-yliopiston ulkopuolisille hakijoille.

Aalto Entrepreneurship Societyn pilotoima SILTA sai alkunsa digitaalista mielenterveyshoitoa tarjoavan Meru Healthin perustajan Kristian Rannan ja Aalto Entrepreneurship Societyn hallituksen jäsenen Niko Laukkasen puhelusta.

"Kristian kokosi projektitiimiä rakentamaan ohjelmaa, joka veisi yrittäjiä Suomesta Piilaaksoon tutustumaan San Franciscon alueen eloisaan, täysin ainutlaatuiseen startup-kulttuuriin”, Niko muistelee.

"Suomalaiset yrittäjät ovat käyneet vierailuilla Piilaaksossa jo vuosikymmeniä, ja sillä on ollut valtava vaikutus heidän ajattelutapaansa ja elämänkatsomukseensa", Kristian sanoo.

”Vaikutus on ollut erityisen voimakas niillä yrittäjillä, jotka ovat oleskelleet alueella pidempään ja ovat päässeet toden teolla syventymään paikalliseen startup-, teknologia- ja innovaatiokulttuuriin.”

Hanke käynnistyi alun perin kesällä 2020. Pian kuitenkin kävi selväksi, että hanketta ei kannata viedä eteenpäin ennen kuin Yhdysvaltojen rajat avaisivat taas rajansa ulkomaisille vierailijoille.

"Se tuntui ikuisuudelta, koska ohjelman suhteen ei voinut juurikaan tapahtua edistystä”, Niko sanoo.

Neljästä Aalto-opiskelijasta ja neuvonantaja Kristian Rannasta koostuva tiimi päätti pistää pyörät pyörimään Yhdysvaltojen rajojen viimein avauduttua lokakuussa 2021.

"Kaikki olivat innokkaita laittamaan projektin käyntiin. Olemme kiitollisia kaikesta avusta, jota olemme saaneet matkan varrella – olemme kuulleet lukuisia inspiroivia tarinoita ja hauskoja anekdootteja ihmisten elämää muuttavista vierailuista Piilaaksoon. Emme malta odottaa, että näemme, mitä SILTA saa aikaan.

Kolme kuukautta Piilaaksossa yritystä tai yritysideaa rakentaen

SILTA on tarkoitettu yhdestä tai kahdesta henkilöstä koostuville tiimeille, joilla on jo konkreettinen suunnitelma siitä, millä tavoin he hyötyvät parhaiten ajastaan San Franciscon alueella. Valitut tiimit tutustuvat ohjelman aikana paikalliseen startup-yhteisöön, verkostoituvat ja tutustuvat oman alansa yrittäjiin, mutta moni asia on tiimistä itsestään kiinni.

"Sen sijaan, että meillä olisi kaikille tarkoitettu yhteinen aikataulu, haluamme varmistaa, että autamme jokaista ohjelmaan osallistujaa löytämään juuri ne asiat, joita he eniten tarvitsevat. Haluamme maksimoida ohjelman hyödyn jokaiselle osallistujalle”, Niko sanoo.

”Haluamme antaa yrittäjille mahdollisuuden kehittää osaamistaan kansainvälisessä ympäristössä. Suomalaiset pärjäävät kaikissa kansainvälisissä vertailuissa erinomaisesti, mutta emme useinkaan halua pitää liikaa meteliä itsestämme ja taidoistamme. Toivomme SILTA-ohjelman auttavan nuoria yrittäjiä rakentamaan tulevaisuudessa entistä enemmän kansainväliseen skaalautumiseen tähtääviä yrityksiä.”

Ohjelma on avoin myös Aalto-yliopiston ulkopuolisille hakijoille, ja haku ohjelmaan on avoinna 16. tammikuuta asti. Hae mukaan ohjelman verkkosivuilla.

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Mikkelin IB-ohjelma 35 vuotta
Yliopisto Julkaistu:

Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.