Seppo Ikäheimosta Espoo Ambassador 2019

Laskentatoimen professorin mukaan vapaaehtoisesta kompensoinnista tulee konferenssien järjestäjille ja osallistujille yksi vaikuttamistapa kestävään kehitykseen.
Espoo Ambassador 2019 -julkistustilaisuus, kuva Sebastian Pulliainen
Seppo Ikäheimo (kesk.) on Espoo Ambassador 2019. Julkistustilaisuutta isännöivät Espoon kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä (vas.) yhdessä Aalto-yliopiston provosti Kristiina Mäkelän kanssa. Kuvassa myös Espoo Marketingin Miikka Valo. Kuva Sebastian Pulliainen.

Professori Seppo Ikäheimo toimii Kauppakorkeakoulun laskentatoimen laitoksen johtajana. Hän on arvostettu asiantuntija, jonka erikoisosaamisalueita ovat Corporate Governance, erityisesti palkitseminen, omistaminen, sijoittajasuhteet ja hallitustyöskentely sekä yrityksen arvon määrittely.

Tieteellisen tutkimuksen lisäksi Ikäheimo kirjoittaa oppikirjoja sekä käytännönläheisiä teoksia, ja on toiminut useissa vähemmistöosakkaiden lunastustapauksissa välimiesoikeuden tuomarina sekä lukuisissa oikeustapauksissa asiantuntijana. Hän toimii myös konsulttina.

Ikäheimo on myös aktiivinen opetuksen kehittäjä, joka näkee opetuksen keskeisimmäksi tavaksi vaikuttaa yhteiskunnassa. Aiemmin hän toimi opetuksesta ja oppimisesta vastaavana varadekaanina Kauppakorkeakoulussa. Tällä hetkellä hän vastaa ensimmäisen vuoden kandidaattiopiskelijoiden laskentatoimen perusteista, maisteritason Corporate Governance -kurssista sekä valtakunnallisesta, täysin digitalisoidusta taloushallinnon perusteiden kurssista ei-kauppatieteilijöille. Ekonomiliitto palkitsi kurssin hiljattain.

Kestävä kehitys on professorin sydäntä lähellä. Työpaikalleen hän saapui tänäkin aamuna – hölkäten.

”Kestävän kehityksen kannalta suurin haaste kansainvälisten konferenssien järjestämisessä liittyy matkustamiseen, erityisesti lentämiseen. Kompensointi tulee olemaan konferenssien järjestäjille ja osallistujille keskeinen vaikuttamistapa kestävään kehitykseen, mutta sen tulee perustua vapaaehtoisuuteen”, sanoo Seppo Ikäheimo.

Vuosien varrella Ikäheimo on ollut mukana erilaisissa rooleissa useissa kymmenissä kongresseissa. Vuonna 2021 Ikäheimo tuo Espooseen 1500 laskentatoimen ja kirjanpidon ammattilaista EAA:n (European Accounting Association) vuosittaiseen konferenssiin. Kansainväliset konferenssit Ikäheimo näkee tärkeinä verkostoitumistilaisuuksina, joissa luodaan tutkimuksen ja yhteistyön kannalta välttämättömiä suhteita.

”Silloin tällöin täytyy myös itse ottaa vastuu näiden tilaisuuksien järjestämisestä. Pääkaupunkiseutu kokonaisuudessaan on mitä erinomaisin paikka kansainvälisille konferensseille, ja Otaniemi kampusalueineen on kuin kappale kauneinta Suomea. Tiiviiltä Aalto-yliopiston kampusalueelta löytyy ainutlaatuinen yhdistelmä merellisyyttä, luontoa, rakennettua ympäristöä sekä mahdollisuuksia kohtaamisiin”, Ikäheimo sanoo.

Espoo Ambassador -ohjelman tavoitteena on kasvattaa Espoossa järjestettävien kansainvälisten konferenssien määrää. Ohjelma pyrkii rohkaisemaan tieteentekijöitä kutsumaan ja isännöimään oman alansa konferensseja. Espoo Ambassador toimii Suomessa ja ulkomailla Espoon kongressilähettiläänä.

Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

YK viettää Maailman luovuuden ja innovaatioiden päivää 21. huhtikuuta. Kokosimme vinkkejä luovuuden oppimiseen.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus selvitti ilmastonmuutoksen vaikutusta tundralla: lämpeneminen voi lisätä hiilen vapautumista hälyttävästi

Ilman ja maaperän lämpeneminen sekä maaperän kuivuminen lisäsi hiilen vapautumista tundran ekosysteemistä.
People registration to SSD
Mediatiedotteet Julkaistu:

Vuoden suurimman kestävyystapahtuman ohjelma julkaistu - mukana muun muassa taloustieteilijä Kate Raworth ja presidentti Tarja Halonen

Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston Sustainability Science Days -tapahtuma yhdistyy tänä vuonna maailman suurimman kestävyys- ja innovaatiokonferenssin kanssa. Tapahtumassa 2000 asiantuntijaa kokoontuu ratkaisemaan kestävyyshaasteita.
Kesäinen Otaniemen rantanäkymä, jossa Aalto-yliopiston logo ja tapahtuman nimi sekä VTT:n ja Avoimen tieteen logot.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Avoimen tieteen kesäpäivät pidetään Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella ja Zoomissa 3.–4.6. Ilmoittauduthan 3.5. mennessä!