Seppo Ikäheimosta Espoo Ambassador 2019

Laskentatoimen professorin mukaan vapaaehtoisesta kompensoinnista tulee konferenssien järjestäjille ja osallistujille yksi vaikuttamistapa kestävään kehitykseen.
Espoo Ambassador 2019 -julkistustilaisuus, kuva Sebastian Pulliainen
Seppo Ikäheimo (kesk.) on Espoo Ambassador 2019. Julkistustilaisuutta isännöivät Espoon kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä (vas.) yhdessä Aalto-yliopiston provosti Kristiina Mäkelän kanssa. Kuvassa myös Espoo Marketingin Miikka Valo. Kuva Sebastian Pulliainen.

Professori Seppo Ikäheimo toimii Kauppakorkeakoulun laskentatoimen laitoksen johtajana. Hän on arvostettu asiantuntija, jonka erikoisosaamisalueita ovat Corporate Governance, erityisesti palkitseminen, omistaminen, sijoittajasuhteet ja hallitustyöskentely sekä yrityksen arvon määrittely.

Tieteellisen tutkimuksen lisäksi Ikäheimo kirjoittaa oppikirjoja sekä käytännönläheisiä teoksia, ja on toiminut useissa vähemmistöosakkaiden lunastustapauksissa välimiesoikeuden tuomarina sekä lukuisissa oikeustapauksissa asiantuntijana. Hän toimii myös konsulttina.

Ikäheimo on myös aktiivinen opetuksen kehittäjä, joka näkee opetuksen keskeisimmäksi tavaksi vaikuttaa yhteiskunnassa. Aiemmin hän toimi opetuksesta ja oppimisesta vastaavana varadekaanina Kauppakorkeakoulussa. Tällä hetkellä hän vastaa ensimmäisen vuoden kandidaattiopiskelijoiden laskentatoimen perusteista, maisteritason Corporate Governance -kurssista sekä valtakunnallisesta, täysin digitalisoidusta taloushallinnon perusteiden kurssista ei-kauppatieteilijöille. Ekonomiliitto palkitsi kurssin hiljattain.

Kestävä kehitys on professorin sydäntä lähellä. Työpaikalleen hän saapui tänäkin aamuna – hölkäten.

”Kestävän kehityksen kannalta suurin haaste kansainvälisten konferenssien järjestämisessä liittyy matkustamiseen, erityisesti lentämiseen. Kompensointi tulee olemaan konferenssien järjestäjille ja osallistujille keskeinen vaikuttamistapa kestävään kehitykseen, mutta sen tulee perustua vapaaehtoisuuteen”, sanoo Seppo Ikäheimo.

Vuosien varrella Ikäheimo on ollut mukana erilaisissa rooleissa useissa kymmenissä kongresseissa. Vuonna 2021 Ikäheimo tuo Espooseen 1500 laskentatoimen ja kirjanpidon ammattilaista EAA:n (European Accounting Association) vuosittaiseen konferenssiin. Kansainväliset konferenssit Ikäheimo näkee tärkeinä verkostoitumistilaisuuksina, joissa luodaan tutkimuksen ja yhteistyön kannalta välttämättömiä suhteita.

”Silloin tällöin täytyy myös itse ottaa vastuu näiden tilaisuuksien järjestämisestä. Pääkaupunkiseutu kokonaisuudessaan on mitä erinomaisin paikka kansainvälisille konferensseille, ja Otaniemi kampusalueineen on kuin kappale kauneinta Suomea. Tiiviiltä Aalto-yliopiston kampusalueelta löytyy ainutlaatuinen yhdistelmä merellisyyttä, luontoa, rakennettua ympäristöä sekä mahdollisuuksia kohtaamisiin”, Ikäheimo sanoo.

Espoo Ambassador -ohjelman tavoitteena on kasvattaa Espoossa järjestettävien kansainvälisten konferenssien määrää. Ohjelma pyrkii rohkaisemaan tieteentekijöitä kutsumaan ja isännöimään oman alansa konferensseja. Espoo Ambassador toimii Suomessa ja ulkomailla Espoon kongressilähettiläänä.

Prinsessalle esitellään luonnollisia väriaineita
Yliopisto Julkaistu:

Thaimaan prinsessa Maha Chakri Sirindhorn vieraili Aalto-yliopistossa

Prinsessa seurueineen tutustui mm. tekstiilisuunnitteluun, Startup Saunaan, Aalto-yliopisto Junioriin sekä Aalto Ice Tankin toimintaan.
Ahomansikka
Kampus Julkaistu:

Ihmisten, kasvien ja pölyttäjien kampus

Aalto-yliopiston kampusluontoa hoidetaan monimuotoisuus ja luontotyyppien ominaislajisto huomioiden.
Yliopiston lukuvuoden avajaistilaisuus 3.9.2023. Kuva: Mikko Raskinen
Yhteistyö Julkaistu:

Alumni, ovatko yhteystietosi ajan tasalla?

Kesällä 2024 Aalto-yliopisto toteuttaa tekstiviestikampanjan, jossa pyydetään alumneja päivittämään yhteystietonsa.
Two students fly a kite. Photo: Aleksi Poutanen
Opinnot Julkaistu:

Miten valmistaa opiskelijoita ammattilaisiksi epävarmassa tulevaisuudessa?

Valmistuneet tarvitsevat monenlaisia taitoja tulevaisuuden työelämässä.