Sen parhaan päätöksen metsästäjä

Aallossa vierailevan professori Jeffrey Keislerin työ auttaa rajallisten resurssien kanssa painiskelevia poliitikkoja ja yrityksiä.

Päätösanalyysi yhdistää muun muassa taloustiedettä, matematiikkaa ja psykologiaa, kertovat Jeffrey Keisler (vas.) ja Ahti Salo.

Mitä yrityksen kannattaa tehdä, kun lupaavia tutkimus- ja kehitysprojekteja on kymmenen, mutta budjetissa rahaa vain kolmen rahoittamiseen? Entä miten kaupunki voi päättää, kannattaako veroeurot sijoittaa vanhusten kotihoidon tukemiseen vai uusien palveluasuntojen rakentamiseen?

– Mahdollisuuksien kokeilu yksi kerrallaan on huono idea; sillä tavoin päätyy tekemään vähemmän samoilla resursseilla, kiteyttää University of Massachusettsin professori Jeffrey Keisler. Arvostetun Fulbright-Aalto Distinguished Chair -apurahan saanut Keisler työskentelee Aallossa puoli vuotta professori Ahti Salon vieraana. Pitkään yhteistyötä tehneen kaksikon yhteinen erikoisala on päätösanalyysi: taloustiedettä, matematiikkaa, tilastotiedettä ja psykologiaa yhdistävä tieteenala, jonka päämääränä on auttaa ketä tahansa tekemään parempia päätöksiä.

­­– Sitä voi hyödyntää liiketoimintastrategiassa, sijoitustoiminnassa, hallitusohjelmien teossa, teknologian johtamisessa, Keisler luettelee.

– Kyseessä on on teorian ja käytännön yhdistelmä, jonka tehtävä on auttaa tekemään kurinalaisesti paras mahdollinen valinta, hän tiivistää.

Apuraha on diplomatiaa

Puolivuotisen Aalto-visiitin aikana Jeffrey Keisler järjestää yhdessä Ahti Salon kanssa kaksi kurssia, joista yksi on suunnattu Aallon maisteritason opiskelijoille ja toinen tohtorikoulutettaville. Molempien aiheena on portfoliopäätösanalyysi, josta kaksikko on myös toimittanut palkitun teoksen Portfolio Decision Analysis – Improved Methods for Resource Allocation.

Portfoliopäätösanalyysi sopii erityisen hyvin juuri tilanteisiin, joissa meidän täytyy valita toimintasuunta, johon liittyy monia päätöksiä – ja niihin kaikkiin monia vaihtoehtoja. Maisteritason kurssilla fokus on siinä, miten voimme tehdä mahdollisimman laadukkaita päätöksiä; tohtorikoulutettavien kanssa keskitymme siihen, miten portfoliopäätösanalyysin metodeja voi hyödyntää eri tekniikan ja talouden alojen tutkimuksessa ja miten näin saatavat tulokset on viisainta raportoida, Keisler kertoo.

Tämä on kuin MIT, jossa ovat edustettuna meille tärkeät alat insinööritieteestä matematiikkaan ja teknologiaan.

– Jeffreyn vierailua ovat rahoittaneet Aallosta Perustieteiden korkeakoulun lisäksi Insinööritieteiden korkeakoulu ja Kauppakorkeakoulu, Ahti Salo korostaa.

– Tämä on hyvä esimerkki tiiviistä yhteistyöstä, ja toivommekin maisteritason kurssille mahdollisimman monien alojen opiskelijoita. Porfoliopäätösanalyysistä on hyötyä niin uusien teknologioiden kehittämisessä kuin yrityksen perustamisessa – kurssille kannattaa tulla avoimella ja uteliaalla mielellä, hän rohkaisee.

Jeffrey Keislerin ja Ahti Salon puolen vuoden tavoitteena on myös kaksi yhteisjulkaisua alustataloudesta, jonka mahdollisuuksia ja haasteita Suomelle selvitetään parhaillaan Salon vetämässä strategisen tutkimuksen neuvoston rahoittamassa tutkimushankkeessa. Uberin ja Airbnb:n kaltaiset yritykset ovat jo järisyttäneet liiketoiminnan malleja, mutta miten yritysten ja julkisen sektorin pitäisi uudet haasteet kohdata?

– Yksi artikkeleistamme keskittyy nimenomaan siihen, miten teknologiaperustaisen alustatalouden palvelut kasvavat ja millaiset päätökset edistävät tätä kasvua kestävällä tavalla. Oikean päätöksen tekeminen ei ole helppoa, kun puntarissa ovat niin voitot, työpaikat kuin asiakkaiden kokema hyöty, Keisler pohtii ja lisää, että Aalto on monialaisuudessaan päätösanalyytikolle mahtava paikka.

– Tämä on kuin MIT, jossa ovat edustettuna meille tärkeät alat insinööritieteestä matematiikkaan ja teknologiaan, hän iloitsee.

– On hienoa saada Jeffreyn kaltainen johtava tutkija työskentelemään Aaltoon. Tämä on samalla Fulbrightin toiminta-ajatuksen mukaista diplomatiaa parhaimmillaan, Ahti Salo hymyilee.

Lisätietoa:

Professori Ahti Salo
Puh. 050 383 0636
ahti.salo(at)aalto.fi

Lisätietoa kursseista

https://mycourses.aalto.fi/course/view.php?id=11682 (maisteriopiskelijoille)
https://mycourses.aalto.fi/course/view.php?id=10986 (tohtorikoulutettaville)

Lisätietoa Fullbright Centerin opiskelijoille ja tutkijoille tarjoamista apurahoista http://www.fulbright.fi/fi/fulbright-center

Course work for Smart Wearables
Opinnot Julkaistu:

Smart Wearables -kurssit opettavat opiskelijoille insinööri- ja muotoilutaitoja

Smart Wearables -kurssien monialaisissa tiimeissä syntyy uskomattoman luovia projekteja, joiden parissa eri alojen opiskelijat pääsevät oppimaan toisiltaan.
Kuva opiskelijoista juttelemassa
Opinnot Julkaistu:

Tauolta tutkintoon - Back on track –työpajasarja 8.10. & 29.10.2024

Aallon opintopsykologit ja opinto-ohjaaja järjestävät kahden kerran mittaisen workshopsarjan opintoihin palaaville tai viimeisen vuoden aikana hyvin vähän opiskelleille syksyllä 2024 englanniksi.
Havainnekuva puisesta lavarakenteesta torimaisemassa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Wood Programin 30-vuotisjuhlaprojekti nousee Kuhmon torille

Aalto-yliopiston puuarkkitehtuuriin erikoistuvat opiskelijat toteuttavat joka vuosi Wood Program -projektin. Opintokokonaisuuden 30-vuotisjuhlavuonna yhteistyökumppanina toimii Kuhmon kaupunki. Toteuttava kohde on Kuhmon torille nouseva torilava.
Two students and a professor sitting around a table, talking and looking at laptop screen.
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Tule uusien tohtoriopiskelijoiden tutoriksi kesäkuussa 2024

lmoittaudu uusien tohtoriopiskelijoiden tutoriksi kesäkuun orientaatiopäiville!