Salla Vainiosta Kauppakorkeakoulun vuoden alumni 2016

Sain Kauppakorkeakoulusta paljon, tärkeimpänä parhaat ystäväni, kuvaa lakitoimisto Fondian toimitusjohtajana työskentelevä Vainio.
Salla Vainio palkittiin Homecoming Day -alumnitapahtuman iltatilaisuudessa.

– Olin aika tarkalleen 13-vuotias, kun päätin, että haluan opiskelemaan Helsingin kauppakorkeakouluun, Salla Vainio muistelee.

– Isäni oli aikoinaan valmistunut Kauppiksesta ja minusta se alkoi jo hyvin varhain tuntua juuri oikealta vaihtoehdolta. Aluksi kyse oli enemmän vain tunteesta, sillä ei minulla ollut vielä teini-iässä kovin tarkkaa käsitystä, mitä kauppatieteet tarkoittavat. Lukioaikana Vainiolle vahvistui käsitys, että kauppatieteiden opiskelu antaisi paljon erilaisia mahdollisuuksia: se ei aja liikaa yhteen, kapeaan uraan tai sulje mitään ovia.

Hän valmistui kauppatieteiden maisteriksi vuonna 1994 pääaineenaan kansainvälinen markkinointi. Tämän vuoden Homecoming Day -alumnipäivässä hänet valittiin Kauppakorkeakoulun vuoden alumniksi.

Lakitoimisto Fondian toimitusjohtajana Salla Vainio aloitti keväällä 2014. Hänen siihenastinen työpolkunsa oli vienyt läpi liiketoiminnan kehittämisen ja läpi myynnin ja yleisjohdon tehtävien tele-, IT-, media- ja kustannusaloilla. Lähes kaikkiin hänen työtehtäviinsä on liittynyt kulloisenkin toimialan merkittävä muutos.

– On ollut hienoa nähdä, minkälaisia uusia mahdollisuuksia uudet teknologiat ja uudenlaiset tuote- ja palvelukonseptit voivat luoda eri aloilla, Vainio kertoo.

Opintojensa jälkeen Salla Vainio on ollut aktiivinen myös yliopistoyhteisössä. Hän oli Aalto-yliopiston ylioppilaskunnan (AYY) ensimmäisen jatkuvuustoimikunnan puheenjohtaja, jossa työstettiin uuden ylioppilaskunnan yhteistyön muotoja.

Viimeiset puolitoista vuotta hän on ollut Kauppakorkeakoulun alumniohjausryhmän jäsen. Reilun kymmenen hengen ryhmä miettii ja kehittää tapoja syventää alumnien ja Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun yhteistyötä.

Sain Kauppakorkeakoulusta paljon, tärkeimpänä parhaat ystäväni

Kauppakorkeakoululta hän kokee saaneensa paljon, tärkeimpänä lähes kaikki parhaat ystävänsä.

Sosiaalisten suhteiden lisäksi, myös työhön Kauppis tarjosi loistavan paketin: juuri niitä laaja-alaisia opintoja, joita hän alun perin halusikin. Lisäksi hän iloitsee, että Kauppis mahdollisti opiskelun ja työskentelyn ulkomailla.

– Opiskeluvuosina olin erittäin aktiivinen KY:llä ja myös Kauppakorkeakoulussa, jossa toimin Kauppakorkeakoulun valtuuston varapuheenjohtajana sekä hallituksen jäsenenä.

Vainion mukaan suurin ilonaihe etenkin jälkikäteen oli, kun hän sai tilaisuuden edustaa KY:tä Kauppakorkeakoulun rekrytointipalveluiden perustamisessa vuonna 1991 ja vetää rekrytointipalveluja opintojen ohessa vuodet 1992–93.

– Syksyllä 1992 järjestimme myös ensimmäiset ARENA-messut, jotka täyttävät tänä vuonna jo 25 vuotta, hän iloitsee. – Sain harjoitella johtamista myös hyvin vaativissa tilanteissa, mistä on ollut hyötyä työelämässä.

Alumnius velvoittaa ”antamaan takaisin”

– Kuten edellinen vuoden alumni Riku Asikainen on hyvin todennut, Kauppis on alumneille ”meidän koulu”, Vainio kuvaa.

– Merkittävä osa itse kunkin työelämäbrändiämme on se, että olemme valmistuneet juuri tästä koulusta. Kun olemme saaneet koululta paljon, velvoittaa se myös antamaan takaisin.

Vainion mukaan on alumnien halu ja etu, että Kauppakorkeakoulu kehittyy jatkuvasti, myös kansainvälisesti.

– Aalto-yliopiston ja Kauppakorkeakoulun kehittyminen ja yhteistyö alumnien kanssa tarjoaa paljon mielenkiintoisia mahdollisuuksia myös meille alumneille ammatilliseen kehittymiseen ja sosiaaliseen kanssakäymiseen. Hyviä esimerkkejä tästä ovat mentorointi ja tapahtumana erittäin innostava Homecoming Day, vuoden alumni 2016 sanoo.

Vuoden alumni -tunnustus myönnettiin Kauppakorkeakoulun Homecoming Day -alumnipäivän iltatilaisuudessa 26.8.2016.

Aiemmin Kauppakorkeakoulun vuoden alumni -tunnustuksen ovat saaneet Matti Honkala (2008), Arto Hiltunen (2009), Mikko Kosonen (2010), Sirkka Hämäläinen (2011), Timo Löyttyniemi (2012) ja Riku Asikainen (2014).

kukka-asetelma
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.
Aalto-yliopiston valaistu logo. Juhlavieraita logon takana tarkastelemassa radioantennia.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Metsähovin radio-observatorion 50-vuotisjuhla - kurkkaa kuvia tapahtumasta

Aalto-yliopiston Metsähovin radio-observatorio täytti tänä vuonna 50 vuotta. Observatorion syntymäpäivänä, torstaina 11. huhtikuuta, juhlavieraat kokoontuivat observatoriolle juhlistamaan menneitä vuosikymmeniä radioastronomisen tutkimuksen parissa.
Vuoden 2023 kunniatohtorit
Palkinnot ja tunnustukset, Mediatiedotteet Julkaistu:

Viisi uutta tekniikan kunniatohtoria Aaltoon 2024

Kunniatohtorit vihitään juhlallisessa tohtoripromootiossa kesäkuussa.
Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: