Saija Toivonen nimitetty kiinteistötalouden apulaisprofessoriksi

Toivonen tutkii kiinteistöalan ja toimitilamarkkinoiden muutoksia tulevaisuudentutkimuksen työkalujen avulla.
Saija Toivonen

TkT Saija Toivonen (s. 1980) on nimitetty Aalto-yliopiston rakennetun ympäristön laitoksen apulaisprofessorin tehtävään ajalle 1.8.2019–31.7.2022. Professuurin ala on kiinteistötalous.

Toivonen on aiemmin työskennellyt kiinteistötalouden yliopistolehtorina Aalto-yliopistossa vuodesta 2015 alkaen, ja sitä aiemmin tutkijatohtorina vuosina 2011–2015. Hän on opettanut vuodesta 2007 saakka.

Toivonen väitteli kiinteistötalouden alalta Aalto-yliopistossa vuonna 2011 aiheenaan Tulevaisuuden toimitilamarkkinat: muutosvoimat, niiden vaikutukset ja toimitilatoiveet pääkaupunkiseudulla. (The future commercial real estate market – the forces of change, influences and preferences in the Helsinki metropolitan area). Toivonen on aiemmin työskennellyt myös konseptikehittäjänä NCC:n palveluksessa tehtävänään asuntorakentamiseen liittyvät markkina-analyysit.

Mitä tulevaisuuden tutkimuksentutkimus tarjoaa kiinteistötalouden tutkimukselle?

Kiinteistöt ovat luonteeltaan kankeita, pitkäikäisiä ja tietyssä paikassa sijaitsevia. Ne vaikuttavat ympäröivään yhteiskuntaan monilla eri tavoilla, suoraan ja välillisesti. Kiinteistöihin on sitoutunut merkittävä määrä yksityistä ja julkista varallisuutta. Ne aiheuttavat myös suuria ympäristökuormia ja toisaalta niillä on isoja sosiaalisia vaikutuksia.

Haluttaessa rakentaa sosiaalisesti, taloudellisesti ja ympäristöllisesti kestävää tulevaisuutta, on olennaista pyrkiä ennakoimaan kiinteistöjen tulevaisuuden toimintaympäristöä. Tulevaisuudentutkimus tarjoaa kiinteistötalouden tulevaisuusorientoituneeseen tutkimukseen monipuolisen valikoiman erilaisia menetelmiä.

Minkälaiset ilmiöt vaikuttavat tällä hetkellä rakennus- ja kiinteistöalaan?

Kiinteistöalalla vaikuttavat samat muutosvoimat kuin sitä ympäröivässä toimintaympäristössä ja yhteiskunnassa. Muutosvoimia on erilaisia. Osa on laajasti tunnistettuja megatrendejä kuten globalisaatio tai kaupungistuminen. Jotkin muutosvoimat ovat puolestaan vain harvojen havaitsemia kuten heikot signaalit, jotka ovat ensimmäisiä merkkejä mahdollisesti merkittävästä ilmiöstä. Heikot signaalit voivat antaa tunnistajalleen etulyöntiaseman.

Toisaalta osa muutosvoimista vaikuttaa meihin tiedostamattamme. Esimerkiksi tiettyjen alojen omat ajattelutavat eli niin sanotut driving force -ilmiöt, joita ei välttämättä edes tiedosteta tai kyseenalaisteta, ohjaavat päätöksentekoamme ja valintojamme. Jatkuva tehokkuuden tavoittelu voisi olla tällainen ilmiö kiinteistömarkkinoilla.

Hyvin monilla muutosvoimalla on myös havaittavissa vastavoimansa. Esimerkiksi globalisaation rinnalla olemme saaneet nähdä paikallisuuden ja tarinoiden merkityksen kasvun.

Toimintaympäristössä vaikuttavat muutosvoimat muovaavat tulevaisuutta ja siksi niiden tarkastelu on niin mielenkiintoista. Luulen, että tulevaisuudessa tulemme näkemään yhä enemmän perinteisten tilatyyppijaottelujen (asuminen, työskentely ja kuluttaminen) sekoittumista, innovaatioiden lisääntyvää käyttöä, kuten 3D tulostusta ja monitorointia, sekä rakennusten liikuteltavuuteen eli paikasta riippumattomuuteen liittyviä ilmiöitä.

Mikä haluat saavuttaa viiden tulevan vuoden aikana?

Seuraavan viiden vuoden aikana haluaisin koota ympärilleni monitieteisen tutkijajoukon. Ryhmän nimeksi antaisin futuRE sanoista future ja real estate. Meitä yhdistäisi uteliaisuus, ennakkoluulottomuus, innokkuus ja huumorintaju. FutuRE tekisi tutkimusta, jolla olisi sekä yhteiskunnallista merkitystä että merkittävä tieteellinen kontribuutio. Näen, että kiinteistömarkkinoiden tulevaisuuteen liittyy monia isoja haasteita. Haluaisin erityisesti olla mukana ratkaisemassa niitä ja valjastaa tulevaisuudentutkimuksen opit myös kiinteistömarkkinoiden tutkimuksen tueksi.

Mistä nautit opettajana?

Ylivoimaisesti parasta opettamisessa on vuorovaikutus opiskelijoiden kanssa. Erilaisista taustoista tulevat nuoret opiskelijat ja tutkijat tekevät koko työympäristöstä dynaamisen ja alati kiinnostavan työpaikan. Koska näen kiinteistöjen tulevaisuuden ennakoinnin välttämättömänä taitona, sisällytän tulevaisuusajattelua ja saavuttamiamme tutkimustuloksiamme myös opetukseen. Tavoitteeni on luoda avoin ja vuorovaikutuksellinen tunnelma, jossa kaikki voivat osallistua ja keskustella. Uskon, että tällä tavalla opiskelijat sisäistävät parhaiten kiinteistömarkkinoiden moniulotteisuuden ja sidoksellisuuden moniin rationaalisiin mutta usein myös epärationaalisiin ilmiöihin.

Lisätietoja:

Saija Toivonen
Apulaisprofessori
Aalto-yliopisto

URL kopioitu

Hymyilevä Raili Pönni seisoo neuvotteluhuoneessa, taustalla näkyy ikkunasta Dipolin piha-aluetta.

Aalto-yliopiston kehitysjohtajaksi on nimitetty Raili Pönni

Raili Pönni on toiminut aiemmin yliopiston suunnittelupäällikkönä ja väliaikaisena kehitysjohtajana.
Sinipaitainen silmälasipäinen mies istuu ja katsoo kameraan hymyillen
Potrettikuva Suzanne Innes-Stubbista, hän hymyilee ja katsoo kohti kameraa
Nimitykset, Yliopisto Julkaistu:

Suzanne Innes-Stubb nimitetty johtavaksi työelämäasiantuntijaksi Aalto-yliopiston kauppakorkeakouluun

Yritysjuridiikan asiantuntija Innes-Stubb vahvistaa Kauppakorkeakoulun osaamista vastuullisessa yritystoiminnassa. Hän aloittaa tehtävässä syyskuun alussa.
Iso Aalto-valologo ja nainen kävelemässä
Nimitykset Julkaistu:

Uusia nimityksiä Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun johdossa

Uudeksi taiteellisen ja luovan toiminnan varadekaaniksi on nimitetty professori Laura Beloff. Uusina laitosjohtajina aloittavat professori Mikko Jalas ja professori Jenni Reuter.