Sähköpajakurssilaiset esittelivät lopputöitään

Loppuseminaarissa nähtiin muun muassa itse suunnitellut robottikädet, huoneskanneri ja sivusuuntaan liikkuva auto.

Aalto-yliopiston sähkötekniikan korkeakoulussa järjestettävä sähköpaja-kurssi keräsi tänä syksynä opiskelijoita useista koulutusohjelmista ja eri vuosikursseilta. Kurssin opiskelijamäärä kasvoi viime syksystä 70:llä.

– Poikkitieteellisyys toteutui mielestäni parhaiten ryhmässä, jossa oli mukana matemaatikko, fyysikko, biolainen ja automaatio-opiskelija, kurssin vetäjä, lehtori Kimmo Silvonen totesi.

Tiistaina 16.12.2014 järjestetyssä loppuseminaarissa nähtiin monenlaisia töitä muun muassa itse suunnitellut robottikädet, huoneskanneri, sivusuuntaan liikkuva auto ja hahmontunnistuksella ohjattu ase. Opiskelijaryhmiä oli yhteensä 45. Osa 2-4 hengen ryhmistä koostui kokonaan ensimmäisen vuoden automaatio- ja informaatioteknologian ohjelman opiskelijoista, osassa oli mukana sähkötekniikan korkeakoulun vanhempia tai muiden koulutusohjelmien opiskelijoita.

– Mahtava kurssi. Olen oppinut syksyn aikana paljon asioita tekemisen kautta ja jo opittua teoriaa on päässyt hyödyntämään täällä, kolmannen vuoden opiskelija Minja Axelsson toteaa.

Heidän ryhmänsä tavoitteena oli suunnitella laitteistoa timelaps-kuvaukselle ja saada lamppurungossa kiinnitettynä oleva järjestelmäkamera liikkumaan kelkan kyydissä kiskoa pitkin. Työssä risteytettiin polkupyörän vetokoneisto sekä ammattikäyttöön suunniteltu valonheitin.

– Työ onnistui, mutta mielessä olisi jatkaa työn parissa vielä jatkossakin, kolmen naisopiskelijan ja miehen ryhmä kaavailee.

– Kurssilla oli jälleen havaittavissa innostusta ja työn imua. Oma projekti oli opiskelijoille parhaillaan niin koukuttava, että sähköpajalla kului tunteja iltamyöhäiseen saakka. Kurssilla oli ensi kertaa käytössä hyvin laajasti 3D-tulostus. Se ruuhkautuikin kurssin loppuvaiheessa aika lailla, sillä joidenkin osien tulostus kesti jopa 10 tuntia, Silvonen kertoo.

Osa kurssilaisista on mukana Intelin yliopisto-ohjelmassa tai IEEE:n antenniryhmän kilpailujoukkueessa. Intelin yliopisto-ohjelmassa perehdytään tehokkaamman Galileo-alustan soveltamiseen yksinkertaisen mikro-ohjaimen ohella. IEEE:n antennikilpailu on yhteistyöprojekti Antennas - Practice -kurssin kanssa. Viime vuonna Aalto-yliopiston joukkue sijoittui toiseksi. Maaliskuussa järjestettävässä semifinaalissa Aalto on jälleen mukana ja viisi muuta joukkuetta ympäri maailmaa.

Seuraava sähköpaja-kurssi alkaa tammikuun 2015 lopussa.

Kuvat: Aalto-yliopisto / Mikko Raskinen

URL kopioitu

Aalto Squad students on campus
Opinnot Julkaistu:

Hakijoiden määrä Aalto-yliopistoon kasvoi kevään toisessa yhteishaussa

Suomen- ja ruotsinkielisiin kandidaattikoulutuksiin oli 13 500 hakijaa
Nainen seisoo ulkona kädet levitettynä sivuille. Taustalla näkyy kaupunki, merta ja vuoria.
Opinnot Julkaistu:

Fia Hedman pääsi kehittämään taitojaan ja oppi valtavasti uutta korkeakouluharjoittelijana Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden yksikössä

Bella-Fia Hedman työskenteli syksyllä 2023 neljän kuukauden ajan viestinnän ja markkinoinnin harjoittelijana Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden yksikössä.
KPMG:n räätälöity projekti, tiimi koolla
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijaprojektissa analysoitiin KPMG:n asemaa Suomen nopeasti kasvavilla konsultointimarkkinoilla

Tutkimuksen mukaan konsultointimarkkinat ovat kasvaneet poikkeuksellisen paljon viimeisten viiden vuoden aikana. Teknologiakonsultointi on viitoittanut kasvua ja se muodostaa suurimman osan markkinoista.
Charlotte Henriksson, Kauppiksen opiskelija
Opinnot Julkaistu:

Alppihiihdossa tarvitaan lihasvoimaa, nopeutta, kestävyyttä ja henkistä kanttia

Alppihiihtäjä Charlotte Henriksson opiskelee ensimmäistä vuottaan Kauppakorkeakoulussa.