Uutiset

Saamelaisteemat taipuvat peleiksi

Utsjoella helmikuussa järjestettävä pelijami kokoaa yhteen kokeneita pelinkehittäjiä ja pelinkehityksestä kiinnostuneita saamelaisedustajia.
samigamejam

Sami Game Jam -pelintekotapahtumassa syvennytään saamelaiseen kulttuuriin digitaalisten pelien keinoin. Kyseessä on muutaman päivän kestävä, intensiivinen pelijami, jonka aikana pelit kehitetään moniammatillisissa ryhmissä ideasta pelattaviksi peleiksi. Utsjoella 21.–25.2.2018 järjestettävä tapahtuma on osa Aalto-yliopiston median laitoksen pelinkehitysohjelmaa.

“Pidin ajatuksesta, että kehitetään pelejä, jotka perustuvat saamelaiseen kulttuuriin. Lähtökohtana on siis, että peleillä on todellinen, mielenkiintoinen kulttuurinen konteksti”, kertoo median laitoksen johtaja Philip Dean Aalto-yliopistosta.

Tapahtumassa kehitetyt pelit on määrä koostaa näyttelyksi yhteistyössä Aalto-yliopiston ja Suomen pelimuseon kanssa. Näyttely toteutetaan kolmella kielellä: pohjoissaameksi, suomeksi ja englanniksi. Suunnitelmissa on myös, että pelattavat pelit, teemat sekä tarinat niiden takana lähtevät kiertämään museoita ja näyttelytiloja Suomessa, Euroopassa ja mahdollisesti laajemminkin vuosina 2019–2020. Näyttelyn työnimi on Saamelaisuus Pelissä.

“Saamelaiskulttuurilähtöisiä mediasisältöjä, erityisesti pelejä, on saatavilla hyvin vähän. Sami Game Jamin tarkoitus on luoda yhteisöllisellä otteellaan uusia avauksia saamen kulttuuri- ja tarinankerrontaperinteiden jatkumoon. Toivon, että tapahtuma synnyttää kipinöitä saamelaistaiteilijoiden pelilliselle ilmaisulle ja lisää saamelaistietoisuutta maailmanlaajuisesti”, kertoo hankkeen vetäjä ja ideoija Annakaisa Kultima Finnish Game Jam ry:stä.

Kuten muissakin pelijameissa, Sami Game Jamissa pelit rakentuvat ennaltamäärättyjen teemojen ympärille. Sami Game Jamissa lähtökohtana on kaksitoista saamelaisuuden teemaa, jotka tarkastelevat saamelaisuuden historiaa, nykypäivää ja tulevaisuutta.

Tapahtumaan voi hakea osallistujaksi 3.2.2018 mennessä. Aikaisempaa pelintekokokemusta ei vaadita, sillä pelit syntyvät kokeneiden pelintekijöiden tiimeissä. Tapahtuma avustaa osallistujia matkakustannuksissa. Pelijamin järjestää Finnish Game Jam -yhdistys yhteistyössä Utsjoen kunnan kanssa. Tapahtumaa tukevat Majaoja-säätiö ja Neogames.

Aika: 21.–25.2.2018.

Paikka: Áilegas-keskus, Utsjoki

Lisätietoja:
Annakaisa Kultima, Finnish Game Jam ry, Aalto-yliopisto, p. 050 443 7258, [email protected]

samigamejam.com
 

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:

Lue lisää uutisia

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Robotiikka ja autonomiset järjestelmät kehittyvät nopeasti. Algoritmit, jotka kestävät häiriöitä ja epävarmuustekijöitä järjestelmässä ja ympäristössä, ovat kehityksen kannalta kriittisiä.
Aalto_University_staff_campus_bikes_2-5-2013_photo_Mikko_Raskinen
Kampus Julkaistu:

Pyörävarkaudet lisääntyneet kampuksella – muista lukita pyöräsi kunnolla

Kevään myötä pyörävarakaudet Aalto-yliopiston kampuksella ovat kasvaneet.
kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus selvitti ilmastonmuutoksen vaikutusta tundralla: lämpeneminen voi lisätä hiilen vapautumista hälyttävästi

Ilman ja maaperän lämpeneminen sekä maaperän kuivuminen lisäsi hiilen vapautumista tundran ekosysteemistä.