Ruusa Vuori sai ALPHA Award 2024 -palkinnon

Aallossa kandidaatin tutkintoa suorittava muodin opiskelija Ruusa Vuori voitti ALPHA Award 2024 -palkinnon sekä kilpailun näyttelypalkinnon.
Malli kävelee yleisön reunustamalla catwalkilla kohti kameraa
Ruusa Vuoren mallistoa Aalto-yliopiston Näytöksessä 2023. Kuva: Mikko Raskinen

Aalto-yliopiston opiskelijat menestyivät pohjoismaisten muotikoulujen ALPHA-muotikilpailussa. Kandidaatin tutkintoa suorittava muodin opiskelija Ruusa Vuori voitti ALPHA Award 2024 -palkinnon sekä kilpailun näyttelypalkinnon.

"Elämän monimutkaisimpien käsitteiden ja tunteiden tulkitseminen minimaalisella ja herkällä muotokielellä on suunnittelijalle vaikeaa, mutta Ruusa Vuori on onnistunut siinä. Hän käyttää vartalokeskeisessä suunnittelussaan muodin luomista taiteellisen tutkimuksen välineenä. Tämä metodologia johtaa omaperäisiin ja kokeellisiin, mutta hienovaraisiin vaatteisiin, jotka tuntuvat mahtipontisilta ja tuovat esiin vahvan, monikerroksisen perustansa", tuomaristo totesi.

Voittaja saa 50 000 Tanskan kruunua (yli 6 000 eur), opintomatkan Osakan UEDA-muotikorkeakouluun ja taiteilija Karl Moniesin luoman ainutlaatuisen pokaalin.

"Työni on kehittynyt kokeilemalla, prosessissa, jossa aiheena on oma keho", Ruusa Vuori kertoo. "Olen yrittänyt kuunnella, analysoida ja havainnollistaa tietoa, jonka keho-subjekti on sisäistänyt, ja esittää sen puettavassa muodossa. Kyseessä on tutkimus ruumiillisesta tiedosta.”

Mallisto on saanut vaikutteita suunnittelijan tanssitaustasta, ja siinä tutkitaan käsitystä itsestä ja henkilökohtaisesta tilasta, jossa vaatteet voivat sekä vapauttaa että rajoittaa. Tuloksena on joukko veistoksellisia ja painovoimaa uhmaavia vaatteita, jotka ilmentävät Vuoren aistisuhdetta liikkeeseen ja materiaaleihin.

Kilpailun finalisteista Aalto-yliopistosta maisteriksi valmistunut Iidaliina Friman valittiin palkalliseen harjoitteluun luksusmuotimerkki The Row'n Pariisin studioon.

"Idaliinan mallisto välittää onnistuneesti sen tunteen, jolla hän loi sen mielessään, yhdistäen taustansa tutkimisen moderneihin siluetteihin. Hän on lähestynyt kangasvalintojaan harkiten ja tutkinut perusteellisesti vaatteen rakennetta, ja lopputulos on erittäin hienostunut ja hiottu", sanoi The Row'n kansainvälinen henkilöstöpäällikkö Daniele Pelucchi.

Lisäksi finalisteista Aalto-yliopistosta maisteriksi valmistunut Anni Salonen valittiin luomaan Browns Fashionille yksinoikeudella lanseerattava kapselimallisto.

Muita ALPHA-voittajia olivat maisteriksi valmistunut Hermann Bloch, joka sai ALPHA 1 Granary -mentorointipalkinnon sekä maisteriksi valmistunut Tilde Harold, joka sai sekä näyttelypalkinnon että ALPHA 1 Granary -mentorointipalkinnon, molemmat Tanskan kuninkaallisesta akatemiasta.

ALPHA Award (entinen Designers' Nest) on pohjoismaisten muotoilukoulujen kandidaatin ja maisterin tutkinnon suorittaneille suunnattu muotikilpailu. Vuosittain kilpailuun valitaan kymmenen finalistia, jotka esittelevät töitään Kööpenhaminan muotiviikkojen yhteydessä järjestettävässä ALPHA Award -näytöksessä Tanskassa. Palkitut suunnittelijat saavat mentorointia, harjoittelupaikkoja, opintomatkoja ja tukea kaupallisen malliston tuottamiseen.

Anton Jantunen Aberdare vuorilla Keniassa.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Alumni Anton Jantunen: Työssäni erityisen hyödyllisiä taitoja ovat analyyttisyys ja isojen kokonaisuuksien ja eri asioiden keskinäisten yhteyksien ymmärtäminen

Anton Jantusen polku vei isojen konsulttiyritysten ja startupien kautta töihin Nairobiin YK:n sanitaatioon, hygieniaan ja kuukautisterveyteen keskittyvään rahastoon, missä hän keskittyy innovatiivisten rahoitusmallien kehittämiseen.
Kuva opiskelijoista juttelemassa
Opinnot Julkaistu:

Tauolta tutkintoon - Back on track –työpajasarja 8.10. & 29.10.2024

Aallon opintopsykologit ja opinto-ohjaaja järjestävät kahden kerran mittaisen workshopsarjan opintoihin palaaville tai viimeisen vuoden aikana hyvin vähän opiskelleille syksyllä 2024 englanniksi.
Havainnekuva puisesta lavarakenteesta torimaisemassa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Wood Programin 30-vuotisjuhlaprojekti nousee Kuhmon torille

Aalto-yliopiston puuarkkitehtuuriin erikoistuvat opiskelijat toteuttavat joka vuosi Wood Program -projektin. Opintokokonaisuuden 30-vuotisjuhlavuonna yhteistyökumppanina toimii Kuhmon kaupunki. Toteuttava kohde on Kuhmon torille nouseva torilava.
Kuvassa Lotta Heinonen ja Jenni Kaiponen poseeraavat kameralle kaupunkiympäristössä.
Opinnot Julkaistu:

Aallossa uskaltaa unelmoida

Siirtohaun kautta Kauppakorkeakouluun tulleet Lotta Heinonen ja Jenni Kaiponen arvostavat Aallossa erityisesti motivoivaa ilmapiiriä, tasokasta opetusta, aktiivista opiskelijayhteisöä ja kansainvälisyyttä. Vuonna 2024 siirtohaku järjestetään 2.-16.5.