Ruotsin prinssi Daniel tutustui Aalto-yliopistoon

Prinssiä ja tämän laajaa seuruetta kiinnosti erityisesti yliopiston yritysyhteistyö ja startup-yrittäjyys.
Prinssin vastaanottivat vararehtorit Hannu Seristö ja Anna Valtonen. Vierailu alkoi Aalto-yliopiston uudesta päärakennuksesta Dipolista.

Prinssi Daniel vieraili keskiviikkona Aalto-yliopistossa osana kaksipäiväistä Suomen vierailuaan, jonka innoittajana on innovointi ja yrittäjyys Suomessa. Mukana oli Ruotsin elinkeinoelämän huippua ja nuoria yrittäjiä edustanut 40-henkinen delegaatio.

Prinssin vastaanottivat vararehtorit Hannu Seristö ja Anna Valtonen. Vierailu alkoi Aalto-yliopiston uudesta päärakennuksesta Dipolista, jossa seurueelle esiteltiin Otaniemen kampusalueen yrityskeskittymää sekä yritysmaailman, Aalto-yliopiston ja sen startup-yritysten välistä yhteistyötä. Mielenkiintoa herätti myös kampuksen arkkitehti Alvar Aalto ja Aalto-yliopiston nimen alkuperä.

Vierailu Otaniemen kampuksella sijaitsevassa startup-yritys ICEYEssa sai innostuneen vastaanoton ja nostatti vilkkaan keskustelun. Aalto-yliopiston piensatelliittiohjelmasta ponnistanut ICEYE on mikrosatelliitteihin kehitetyn SAR-tutkakuvausteknologian edelläkävijä.

Aalto Design Factoryn johtaja Kalevi Ekman esitteli vieraille tuotekehityksen kokeilualustaa, jossa teoria viedään käytäntöön yritysprojekteissa. Design Factorylla vieraat tutustuivat sen työtiloihin, kuten Puuhabunkkeriin ja Printshopiin. Myös Otaniemessä koekäytössä oleva robottibussi sai penkeilleen ruotsalaisvieraita. Prinssin seurueeseen kuuluva pankkiiri ja teollisuusvaikuttaja Marcus Wallenberg (kuvassa toinen vasemmalta) intoutui keskustelemaan tuotekehityskurssin WASP-tiimin opiskelijoiden kanssa näiden lentokoneprojektista, jossa yrityskumppanina on Saab.

Seurue kuunteli innostuneena Desing Factoryn opiskelijoita, jotka kertoivat maanviljelyyn liittyvästä traktoriprojektistaan.

Opiskelija Kasper Suomalainen (kuvassa keskellä) valloitti seurueen yrityskiihdyttämö Startup Saunan tarinalla, joka alkoi vuonna 2008 ja huipentuu tänäkin vuonna teknologia- ja kasvuyritystapahtuma Slushiin, nyt kymmenettä kertaa.

Startup Saunalla prinssi Daniel keskusteli Kasper Suomalaisen kanssa suomalais- ja ruotsalaisyritysten vahvuuksista ja yritysten yhteiskuntavastuusta.

Prinssi tapasi Startup Saunalla opiskelija Lauri Tegelin. Tämä kertoi Dipolissa viikonloppuna pidetystä Junction-hackathonista, jossa tuhannet koodarit ja suunnittelijat ratkoivat yritysten haasteita.

Aalto-yliopistolta prinssi Danielin seurue siirtyi Ruoholahteen Supercellin vieraiksi. Seuraavana päivänä heitä odotti Slush.

Vierailu on osa Prince Daniel’s Fellowship -ohjelmaa, jossa prinssi yhdessä Ruotsin kuninkaallisen insinööritieteiden akatemian (IVA) ja Ruotsin liike-elämän kanssa kannustaa nuoria toteuttamaan yrittäjyysunelmiaan.

Teksti: Marjukka Puolakka
Kuvat: Aalto-yliopisto/Mikko Raskinen

Aalto_University_staff_campus_bikes_2-5-2013_photo_Mikko_Raskinen
Kampus Julkaistu:

Pyörävarkaudet lisääntyneet kampuksella – muista lukita pyöräsi kunnolla

Kevään myötä pyörävarakaudet Aalto-yliopiston kampuksella ovat kasvaneet.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Saastamoisen säätiön edustajat
Yhteistyö Julkaistu:

Saastamoisen säätiö toimii aktiivisesti edistääkseen tiedettä ja taidetta kansainvälisesti

Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja tuen kohdistaminen nuorten hyväksi on säätiölle tärkeää.
Ursula von der Leyen pitämässä avajaispuhetta
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

New European Bauhaus -festivaali toi yhteen Euroopan päättäjiä ja monialaisen kestävän kehityksen asiantuntijoita

Aalto-yliopisto oli mukana New European Bauhaus -festivaalilla kestävää rakentamista käsittelevällä näyttelyllään Time out! Rethinking construction.