Robin Dunbar - Kavereita on noin 150

Ihmisellä voi olla keskimäärin korkeintaan 150 ystävää ja tuttua, joihin ihminen voi pitää yllä eritasoisia pysyviä sosiaalisia suhteita.
Kuva: Sinem Kayacan / Aalto

Lukua rajoittaa aivojemme etuosan koko. Se ei koske vain ihmistä, vaan myös eläimillä ryhmien koko riippuu yllättävän pitkälle saman aivoalueen koosta. Suhteiden ylläpito lajitovereihin on monimutkainen tehtävä, joka vaatii aivoilta paljon.

Suurimmalla osalla ihmisiä on 100 – 200 ystävää Facebookissa. Käsitys siitä, että yleensä ihmisillä on satoja ystäviä, on myytti, joka ei pidä paikkaansa. Jos verkostoissa on enemmän väkeä, suhteet eivät yleensä ole kaksisuuntaisia.

Sama luku tulee vastaan jatkuvasti eri aineistoissa. Tutkijoiden sähköposteja tutkimalla on myös huomattu, että molemminpuolista sähköpostiliikennettä ihminen voida käydä yleensä myös noin 100 – 200 ihmisen kanssa. Organisaatioiden toiminta vaikeutuu yleensä huomattavasti, kun 150 hengen raja ylitetään.

Ystävät ja tuttavat jakaantuvat eritasoisiin ystäviin. Lähimpiä on yleensä korkeintaan noin viisi. Näille ystäville ihmiset antavat yleensä noin 40 prosenttia ystäviinsä käyttämästään ajasta. Parhaiten ihmisiä yhdistää toisiinsa nauru, pienryhmässä keskustelu ja laulaminen.

Katso Dunbarin puhe täältä.

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.