Risto Sarvakselle Perustieteiden korkeakoulun opetuksen tunnustuspalkinto

Tietotekniikan laitoksella työskentelevä Adjunct Professor Risto Sarvas on inspiroiva, energinen ja arvostava opettaja.
Ohjelmistoyritys Futuricessa työskentelevä Adjunct Professor Risto Sarvas nauttii opettamisesta Aalto-yliopistossa. Kuva: Futurice.

Informaatioverkostojen kilta Athenen perusteluissa todetaan muun muassa:

"Risto Sarvas on opettaja, joka arvostaa oppilaita ja jota oppilaat arvostavat. Hän saa oppilaat tekemään töitä ja oppimaan, sekä innostaa heitä ajattelemaan itse. - - -Risto pyrkii jatkuvasti kehittämään kurssejaan entisestään ja hyödyntää opetuksessaan monipuolisesti erilaisia menetelmiä. Lisäksi Ristolta saa aina tukea sekä inspiraatiota ja hän on aidosti kiinnostunut opiskelijoistaan."

Risto Sarvas on valmistunut diplomi-insinööriksi ja väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta. Hän on toiminut tutkijana ja opettajana niin Suomessa kuin ulkomailla. Tällä hetkellä hän työskentelee ohjelmistoyritys Futuricessa yrityskulttuuriin erikoistuneena palvelumuotoilijana, sekä opettaa ja ohjaa Aalto-yliopistossa.

Sarvas opettaa kuudetta vuotta Aallossa palvelumuotoilua sekä teknologiaan ja yhteiskuntaan liittyviä aiheita. Hänen vetämänsä kurssit ovat erittäin suosittuja.

”Huikeaa, hämmentävää ja liikuttavaakin! Kyllä ne opiskelijat ovat mahtavia”, olivat Risto Sarvaksen ensireaktiot hänen kuultuaan tunnustuksen saamisesta.

”Opettaessani opin myös itse koko ajan. Opettamiini asioihin ei ole oikeaa tai väärää vastausta – ne ovat keskusteluita, joissa tuodaan esille eri näkökulmia, ja tässä opiskelijat ovat avainhenkilöitä”, Sarvas kertoo.

Sarvaksen mukaan opiskelijoiden tuomaa uutta ajattelua ja osaamista janoavat myös yritykset, sillä digitalisaatio muovaa yrityksiä uusiksi. Siksi yritysten ylimmässä johdossa ollaan erityisen kiinnostuneita myös yrityskulttuurista.

”Ei riitä, että organisaatio toimii, on ymmärrettävä uutta ajattelua ja digitekniikkaa perin pohjin ja vielä innostuttava siitä!”, Sarvas summaa.

Perustieteiden korkeakoulun opetuksen tunnustuspalkinnon on jaettu vuosittain erilaisin perustein. Tämä vuonna palkintoesitykset pyydettiin korkeakoulun killoilta. Risto Sarvas palkitaan Informaatioverkostojen kilta Athenen ehdotuksen perusteella.

kukka-asetelma
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.
Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

Aalto-yliopiston valaistu logo. Juhlavieraita logon takana tarkastelemassa radioantennia.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Metsähovin radio-observatorion 50-vuotisjuhla - kurkkaa kuvia tapahtumasta

Aalto-yliopiston Metsähovin radio-observatorio täytti tänä vuonna 50 vuotta. Observatorion syntymäpäivänä, torstaina 11. huhtikuuta, juhlavieraat kokoontuivat observatoriolle juhlistamaan menneitä vuosikymmeniä radioastronomisen tutkimuksen parissa.
Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla