Riitta Salmelinille Justine & Yves Sergent –palkinto

Justine & Yves Sergent –palkinto on aivokuvantamispiireissä arvostettu kansainvälinen palkinto.
salmelinriitta_02_fi.jpg

Akatemiaprofessori Riitta Salmelin Aalto-yliopiston Neurotieteen ja lääketieteellisen tekniikan laitokselta palkitaan arvostetulla aivokuvantamispalkinnolla, Justine & Yves Sergent –palkinnolla, joulukuussa Montrealissa Kanadassa.

- Varsinkin kun tutkimusrahoituksen hankkiminen on erityisen haasteellista, kuten vaikkapa juuri nyt, ja melkein aina, tällainen kansainvälinen palkinto lämmittää sydäntä.

Palkinto myönnetään kansainvälisesti tunnetulle kognitiivisen neurotieteen naispuoliselle tutkijalle, jonka tutkimusaihe liittyy aivopuoliskojen erilaistumiseen tai kognitiivisen neuropsykologian ja funktionaalisen aivokuvantamisen rajapintaan. Salmelin onkin tehnyt pitkäjänteistä pioneerityötä MEGin käytössä ihmisaivojen kielellisen prosessoinnin ja toiminnallisten aivoverkkojen tutkimuksessa.

Salmelin kävi vastaanottamassa palkinnon Montrealissa. Vasemmalla Professori Yves Joanette, Scientific Director of the CIHR Institute of Aging ja oikealla Dr. Patrick Cossette, Head of the Neuroscience department of the Faculté de médecine of the Université de Montréal.

Salmelin on alun perin matalien lämpötilojen fyysikko joka on sopeuttanut fysiikan menetelmiä neurokognitiivisiin kielitutkimuksiin.

- Päädyin opiskelemaan teknillistä fysiikkaa, mutta olin harkinnut myös lääketiedettä. Kova fysiikka oli minulle oikea valinta, opiskelin sivuaineena myös lääketieteellistä fysiikkaa. Kun tulin silloiseen kylmälaboratorioon kesäharjoittelijaksi, olisin halunnut aivotutkimukseen, mutta kun kaikki tuntuivat haluavan sinne, päätin mennä kylmäfysiikan puolelle.

- Olen aina ollut kiinnostunut aivotutkimuksesta ja olin ollut paljon tekemisissä laboratorion aivotutkijoiden kanssa. Olin myös jo päättänyt, että kylmäfysiikassa en jatkaisi, koska minulla oli vahva tarve tehdä tutkimusta, josta on nopeammin hyötyä ihmisille ja yhteiskunnalle. Kylmäfysiikassakin näin on, mutta usein tutkimustuloksista on pitkä, vuosikymmenten matka sovellukseen. Aivotutkimuksessa yhteyden voi nähdä paljon suoremmin.

Salmelin on myös ollut mukana kirjoittamassa ensimmäistä MEG-oppikirjaa ”MEG, An introduction to methods”.

- Olen onnellinen, että arpa lankesi näin. Tämä työ on minun juttuni.

kukka-asetelma
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.
Aalto-yliopiston valaistu logo. Juhlavieraita logon takana tarkastelemassa radioantennia.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Metsähovin radio-observatorion 50-vuotisjuhla - kurkkaa kuvia tapahtumasta

Aalto-yliopiston Metsähovin radio-observatorio täytti tänä vuonna 50 vuotta. Observatorion syntymäpäivänä, torstaina 11. huhtikuuta, juhlavieraat kokoontuivat observatoriolle juhlistamaan menneitä vuosikymmeniä radioastronomisen tutkimuksen parissa.
Vuoden 2023 kunniatohtorit
Palkinnot ja tunnustukset, Mediatiedotteet Julkaistu:

Viisi uutta tekniikan kunniatohtoria Aaltoon 2024

Kunniatohtorit vihitään juhlallisessa tohtoripromootiossa kesäkuussa.
Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: