Ratkaisu hyvän tieteellisen käytännön loukkaamisesta elokuvaohjauksen professuurin hakumenettelyssä

Väre. Kuva: Tuomas Uusheimo
Kuva: Tuomas Uusheimo

Aalto-yliopisto on antanut vuonna 2016 alkaneen monivaiheisen selvityksen jälkeen päätöksen tieteellisen käytännön loukkaamisesta hakemuksessa elokuvaohjauksen professuuriin. Kyse oli useista ansioluettelotiedoissa ja julkaisuluettelossa olleista puutteista ja virheistä, joita kokonaisuutena arvioiden pidettiin hyvän tieteellisen käytännön loukkauksena.

Vuonna 2015 avoimeen hakuun laitettiin ensi sijassa taiteellisin ansioin täytettävä elokuvaohjauksen professorin tehtävä. Tehtävää hakenut ja siihen 2016 valittu tohtori Dāvis Sīmanis on päätöksen mukaan loukannut hyvää tieteellistä käytäntöä. Sīmanis on esittänyt hakemuksensa osana virheellisiä tietoja aikaisempien työtehtäviensä pituudesta ja luonteesta sekä joitakin virheellisiä ja puutteellisia tietoja tieteellisestä julkaisutoiminnastaan. Näin ollen hakijan antamat tiedot eivät ole antaneet oikeaa kuvaa hänen tieteellisistä ansioistaan, ja kokonaisuutena arvioiden tätä pidettiin hyvän tieteellisen käytännön loukkauksena.

Sīmanis ei ottanut professorin tehtävää vastaan, mutta hän toimi Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulussa määräaikaisessa Adjunct Professor –tehtävässä 1.1.-31.7.2017 ja hoiti tuntiopettajana opetustehtäviä päätökseen vuonna 2017. Sīmanis ei ole tämän jälkeen työskennellyt Aalto-yliopistolla. Elokuvaohjauksen professorin tehtävä on uudessa hakumenettelyssä täytetty sittemmin uudelleen.

Aalto-yliopisto on sitoutunut tutkimuseettisen neuvottelukunnan hyvää tieteellistä käytäntöä koskeviin ohjeisiin. Kaikki epäilyt tieteellisestä vilpistä selvitetään huolellisesti neuvottelukunnan ohjeiden mukaisesti. Aalto-yliopisto pitää tärkeänä rekrytointien oikeudenmukaisuutta, joten hakijoiden vertailun perustuminen todellisiin ansioihin on tärkeää.

Tutkimuseettisen neuvottelukunnan ja yliopistojen sekä tutkimusrahoittajien kanssa on laadittu tutkijan ansioluettelomalli. Sen tarkoituksena on ohjeistaa ansioluettelon laatijaa tutkimuseettisestä näkökulmasta siten, että ansiot tulisivat esille mahdollisimman kattavasti, totuudenmukaisina ja vertailukelpoisina.

Lisää tietoa hyvästä tieteellisestä käytännöstä ja sen loukkausepäilyjen käsittelystä: www.tenk.fi

Lisätiedot:
Kristiina Mäkelä, provosti, Aalto-yliopisto
puh. 040 542 1546 (assistentti Pia Holmberg)

kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.

People registration to SSD
Mediatiedotteet Julkaistu:

Vuoden suurimman kestävyystapahtuman ohjelma julkaistu - mukana muun muassa taloustieteilijä Kate Raworth ja presidentti Tarja Halonen

Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston Sustainability Science Days -tapahtuma yhdistyy tänä vuonna maailman suurimman kestävyys- ja innovaatiokonferenssin kanssa. Tapahtumassa 2000 asiantuntijaa kokoontuu ratkaisemaan kestävyyshaasteita.
Ilmakuvassa kosken kuivunut uoma, jonka ylittää silta.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuivuus on uhka runsaiden vesivarojen Suomessakin

Viime vuosikymmenien kuivista kausista on Suomessa aiheutunut vakavia vaikutuksia etenkin maataloudelle ja vesihuollolle.