Räppigeneraattori on nyt verkossa kaikkien ulottuvilla

DeepBeatia ja uutta räppipeliä pääsi kokeilemaan myös Helsingissä Tekniikan päivillä marraskuun alussa.

Aalto-yliopiston tietotekniikan laitoksen sekä Helsingin yliopiston ja HIITin tutkijoiden kehittämä, aikaisemmin vain tutkimuskäytössä ollut DeepBeat-räppigeneraattori julkaistiin verkossa 5. marraskuuta.

DeepBeat on koneoppiva algoritmi, joka luo räppilyriikkaa valtavien tietomassojen pohjalta. Tällä hetkellä sen tietokannassa on kaikkiaan 641 000 riviä ja 12 500 kappaletta yli sadalta artistilta, suomen ja englannin kielillä.

– Räppigeneraattorilla voi luoda kokonaisen räppisäkeistön, joka on yhdistelmä olemassa olevia riimejä. Sillä voi myös määritellä avainsanoja, jolloin tulokseksi saadaan ainoastaan riimejä, joissa nuo avainsanat on mainittuna, kertoo tohtorikoulutettava Eric Malmi tietotekniikan laitokselta.

Generaattorissa voi myös syöttää oman riimin säkeistön alkuun, jolloin ohjelma tuottaa ensimmäiseen riimiin sopivan säkeistön.

– Räppiä voi tuottaa myös tietokoneavusteisesti riimi kerrallaan, jolloin DeepBeat ehdottaa joka riimin kohdalla parhaat vaihtoehdot. Edellinen rivi määrittää eniten, mutta uuden rivin pitää myös sopia koko säkeistöön. Lopullisen valinnan tekee kuitenkin käyttäjä, Malmi täsmentää.

Riimi kerrallaan valitseminen tuottaa räppialgoritmille palautetta käyttäjän valinnoista. Tätä dataa käytetään edelleen parantamaan hakutuloksia ja myös aineistona jatkotutkimusta varten.

Räppigeneraattoria voidaan käyttää esimerkiksi synttäriräpin tekemiseen ystävälle.

– Räppigeneraattoria voidaan käyttää esimerkiksi synttäriräpin tekemiseen ystävälle, jolloin sanoitukset voidaan räätälöidä vastaanottajalle sopiviksi. Näitä sanoituksia pystyy myös jakamaan Facebookissa, jatkaa Malmi.

Generaattorin tuottamien sanoitusten riimikerroin on keskimäärin 21 % korkeampi kuin parhailla englanninkielisillä räppäreillä. Generaattori on kuitenkin tarkoitettu ensisijaisesti huvikäyttöön heille, jotka eivät räppää ammatikseen. Harrastelijaräppärit voivat myös käydä hakemassa DeepBeatiltä apua sanoituksiin. Jokaisen DeepBeatin tuottaman räppiriimin vieressä näkyy sen räppärin kuva, jonka säkeistöstä riimi on peräisin.

Räkis vai Raprofessor?

DeepBeatin luoneet tutkijat ovat toteuttaneet myös uuden Raprofessoriksi nimetyn räppipelin. Siinä käyttäjälle näytetään kaksi rimmaavaa riviä, joissa riimin jälkimmäinen osa on piilotettu. Pelaajalle annetaan 100 sekuntia aikaa, jonka kuluessa hänen tulee keksiä mahdollisimman monta puuttuvaa riimiä. Räppipeliä voi toistaiseksi pelata vain suomenkielisillä lyriikoilla.

– Pelin aluksi käyttäjä valitsee artistin yli 30 vaihtoehdosta, joita ovat muun muassa Elastinen, Cheek ja Paleface. Sitten käyttäjä määrittelee vaikeusasteen, joka tarkoittaa rimmaavien vokaalien määrää eli piilotetun riimin pituutta, kertoo Malmi.

Räppipeliä varten on toteutettu algoritmi, joka hakee automaattisesti 1700 suomenkielisestä räppikappaleesta kaikki loppusointuriimit. Pelin vaikeustasot ovat nimeltään Räkis (Räkänokka), Nexti leveli ja Raprofessor.

– Pelin avulla käyttäjä voi esimerkiksi harjoitella riimien keksimistä tai suosikkiartistinsa kappaleiden sanoituksia. Peli osoittaa myös, että räppäreiltä vaaditaan paljon taitoa ja luovuutta sanoituksiin sopivien pitkien riimien keksimiseen. Tämän voi todeta kokeilemalla pelin ylintä vaikeustasoa, Eric Malmi vinkkaa.

Sekä DeepBeatiin että Raprofessoriin pääsee myös tutustumaan Eric Malmin opastuksella Helsingissä Tekniikan päivillä 7. marraskuuta.

DeepBeatin kehittämiseen ovat osallistuneet tohtorikoulutettavat Eric Malmi ja Pyry Takala sekä professorit Tapani Raiko ja Aristides Gionis Aalto-yliopiston tietotekniikan laitokselta ja professori Hannu Toivonen Helsingin yliopistosta ja Tietotekniikan tutkimuslaitos HIITistä.

Lisätietoja:

Eric Malmi
Aalto-yliopisto

Räppigeneraattori (deepbeat.org)
Räppipeli (raprofessor.com)

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.

People registration to SSD
Mediatiedotteet Julkaistu:

Vuoden suurimman kestävyystapahtuman ohjelma julkaistu - mukana muun muassa taloustieteilijä Kate Raworth ja presidentti Tarja Halonen

Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston Sustainability Science Days -tapahtuma yhdistyy tänä vuonna maailman suurimman kestävyys- ja innovaatiokonferenssin kanssa. Tapahtumassa 2000 asiantuntijaa kokoontuu ratkaisemaan kestävyyshaasteita.