Raportti ei puhu strategiaa – ja siksi johtajat saivat oman käsikirjan osaamisen murroksesta

Kirja pohjautuu julkisen sektorin, akatemian ja yritysmaailman päätöksentekijöiden ja osaamisen asiantuntijoiden keskusteluihin.
Osaamisen käsikirja

Aalto University Executive Education (Aalto EE) on tehnyt johtajille suunnatun käsikirjan osaamisen murroksesta ja Suomen kilpailukyvyn parantamisesta yhteistyössä Aalto-yliopiston työelämäprofessori Risto Sarvaksen ja opiskelijoiden kanssa. ”Saa soveltaa – osaamisen ja kilpailukyvyn pieni käsikirja” julkaistaan tänään 12. syyskuuta.

Käsikirja pohjautuu Aalto EE:n järjestämiin keskusteluihin, joihin osallistui joukko julkisen sektorin, akatemian ja yritysmaailman päätöksentekijöitä ja osaamisen asiantuntijoita. Keskusteluissa pohdittiin osaamisen murrosta kilpailukyvyn näkökulmasta, ja keskustelut ja ehdotetut ratkaisut koottiin käsikirjaksi muille päätöksentekijöille.

”Monipuolisten työn murrosta käsittelevien tutkimusten, raporttien sekä komiteoiden lisäksi on hyvä olla olemassa käytännöllinen käsikirja, joka puhuu strategian kieltä ja on helposti sovitettavissa yrityksen päätöksentekijöiden maailmaan”, kertoo Raija Kuokkanen, Head of Thought Leadership and Design, Aalto EE.

”Kirja on myös kenelle tahansa sopiva opas siihen, miten yritysmaailma näkee käynnissä olevan muutoksen ja sen tuomat haasteet. Työryhmän osallistujat ovat yhteiskunnan muutosagentteja, joiden päätökset ja näkemykset muovaavat suomalaista osaamista ja kilpailukykyä. Nyt voimme lukea, mitä he tästä kaikesta ajattelevat”, Risto Sarvas sanoo.

Keskusteluissa toistuneet käsitteet ja ajatukset tiivistettiin kirjaan seitsemäksi teemaksi: muutos, käsitys työstä, vastuu osaamisesta, merkityksellisyys, kriittinen ajattelu, metaosaaminen sekä siilot ja raja-aidat. Tulevaisuudessa esimerkiksi ennalta määritellyt toimenkuvat menettävät yhä enemmän merkitystään – tärkeintä on se, että tavoitteet saavutetaan. Työn murros pakottaa yrityksiä luomaan työntekijöidensä kesken yhteisiä merkityksiä ja arvokeskustelujen rooli kasvaa.

Kirjan voi ladata pdf-tiedostona osoitteesta www.aaltoee.fi/pienikasikirja

Lisätietoja:

Raija Kuokkanen
Head of Thought Leadership and Design
Head of New Ventures and Partnerships
Puh. 010 837 3737

Digital Education Council
Yhteistyö Julkaistu:

Kauppakorkeakoulu Digital Education Councilin jäseneksi

Allianssilla on yhteinen visio kestävän kehityksen edistämiseksi korkeakoulutuksessa.
Kolme iloista ihmistä verkostoitumassa.

Monilla suomalaisilla yrityksillä olisi paljon opittavaa japanilaisesta palvelukulttuurista

Tuoreessa tietokirjassa ”Omotenashi – Mitä voimme oppia japanilaisesta vieraanvaraisuudesta?” kerrotaan, millä tavoin luodaan ylivoimainen asiakaskokemus arkisissakin kohtaamisissa.
Räätälöity opiskelijaprojekti Hiltille, projektiryhmä päätöstapaamisessa
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijat auttoivat Hiltiä ymmärtämään sen asiakkaiden taloudellista päätöksentekoa

Hilti (Suomi) Oy ja Kauppakorkeakoulu yhdistivät voimansa selvittääkseen Hiltin työkalupalvelun taloudellisia vaikutuksia sekä kehittääkseen palvelun myyntiprosessia asiakasyritysten talousjohdon kanssa.
Emma Nordback vasemmalla ja Niina Nurmi oikealla. Kuva: Oona Hilli, Aalto-yliopistoU
Mediatiedotteet Julkaistu:

Hyvinvoivan tiimin jäsenet voivat olla miltei loppuunpalaneita – toisaalta huonosti voiva tiimi voi koostua hyvinvoivista yksilöistä

Uuden tutkimuksen mukaan hyvinvoivat tiimin jäsenet voivat muodostaa huonosti voivan tiimin, ja toisaalta hyvinvoivan tiimin jäsenet voivat olla miltei loppuunpalaneita. Tutkimustulokset on julkaistu äskettäin arvostetussa Journal of Organizational Behavior -lehdessä.