Rakennusfysiikan tutkimus palkittiin kansainvälisessä seminaarissa

Artikkelissa tutkittiin tuuletusvälin toimintaa yläpohjarakenteissa ja puuverhoilluissa ulkoseinissä.
Klaus Viljanen

Rakennustekniikan laitoksella opiskelevan tohtorikoulutettavan Klaus Viljasen artikkeli Hygrothermal Behavior of Ventilation Cavities in Highly Insulated Envelopes (Hyvin eristettyjen ulkovaipparakenteiden tuuletusvälin lämpö- ja kosteustekninen toiminta) palkittiin Tallinnassa 7.‒9.9.2020 pidetyssä Nordic Symposium on Building Physics -konferenssissa parhaan artikkelin palkinnolla yhdessä neljän muun artikkelin kanssa. Konferenssissa esiteltiin yhteensä 254 tiedeartikkelia ja konferenssi onkin kansainvälisesti suurin rakennusfysiikan konferenssi.

Artikkelissa tutkittiin tuuletusvälin toimintaa nykyaikaisissa hyvin eristetyissä yläpohjarakenteissa ja puuverhoilluissa ulkoseinissä. Pitkäaikaiset mittaukset osoittivat, että hyvä eristys alentaa tuuletusvälin lämpötilaa, mikä nostaa hieman ilmavälin suhteellista kosteutta. Seinärakenteiden toiminta säilyi kuitenkin pääosin hyvällä tasolla, mikä saattaa johtua puujulkisivujen lämmöneristyskyvystä.

”Väitöstyön seuraavassa vaiheessa selvitetään tarkemmin julkisivurakenteen lämmöneristävyyden merkitystä rakenteen kosteustekniselle toiminnalle”, Viljanen kertoo.

Palkitussa artikkelissa suurimmat haasteet ilmavälin toimivuudessa havaittiin yläpohjarakenteissa. Ulkoseinärakenteita parempi lämmöneristys ja kattorakenteiden ulkopuolinen säteilylämmönsiirto viilentävät ilmaväliä kattorakenteissa kylmänä vuodenaikana, mikä yhdistettynä esimerkiksi rakennuskosteuteen voi heikentää ilmavälin toimivuutta. Jatkotutkimuksessa selvitetäänkin myös mahdollisuuksia parantaa kattorakenteiden lämpö- ja kosteusteknistä toimivuutta.

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa tietoliikenteessä vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi langaton viestintä.
Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

kukka-asetelma

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.