Rahoitusta tutkijantehtäviin Suomen Akatemialta

Suomen Akatemia on myöntänyt Aalto-yliopistolle tutkijatohtori- ja akatemiatutkijarahoitusta.

Suomen Akatemia on myöntänyt 19 miljoonaa euroa tutkijantehtäviin luonnontieteiden ja tekniikan aloilla. Luonnontieteiden ja tekniikan tutkimuksen toimikunnan päätöksellä rahoitetaan 38 kolmevuotista tutkijatohtorin tehtävää ja 22 viisivuotista akatemiatutkijan tehtävää. Aaltoon näistä myönnettiin 12 tutkijantohtorin ja 4 akatemiatutkijan rahoitusta. Rahoituskaudet alkavat 1.9.2015.

Tutkijatehtävien hakemusmäärät pysyivät lähes samalla tasolla kuin edellisenä vuonna. Toimikunnalle osoitettiin 396 tutkijatohtorihakemusta ja 227 akatemiatutkijahakemusta. Hakijoista rahoitetaan vajaa kymmenen prosenttia.

Suomen Akatemia on myöntänyt myös muita rahoituksia Aalto-yliopistolle. Terveyden tutkimuksen toimikunta on myöntänyt yhden akatemiahankerahoituksen ja Suomen Akatemian kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimuksen toimikunta on myöntänyt yhden tutkijatohtorirahoituksen.

Luonnontieteiden ja tekniikan tutkimuksen toimikunta

Tutkijatohtorit

Aalto-yliopiston sähkötekniikan korkeakoulu

Andrew Dimmock: Turbulenssi pyörteisessä välivyöhykkeessä: vaikutus magnetosfäärin ja säteilyvöiden plasman ominaisuuksina

Ilkka Laakso: Ihmisen altistuminen välitaajuuksisille sähkömagneettisille kentille — mallintaminen moniskaala-menetelmillä

Leena Tähkämö: Malli valosaasteen ympäristövaikutusluokkaindikaattoriksi elinkaariarvioinnissa

Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulu

Marika Eik: Kokeellisesti validoitu lähestymistapa simulointiin halkeilua teräskuitubetonissä

Tatiana Minav: Tulevaisuuden sähköhydraulisen järjestelmän toiminta matalissa lämpötiloissa

Aalto-yliopiston perustieteiden korkeakoulu

Celina Blondeau: Kryptoanalyysin tilastollisten menetelmien yhdistäminen salausprimitiivien vahvuuden parantamiseksi

Syed Hashmi: Kolmannen sukupolven edistyneet aurinkosähkökennot

Veikko Linko: Räätälöityjä molekyylikoneita nukleiinihappoihin perustuvalla nanoteknologialla

Eetu Mäkelä: Avoimeen rakenteiseen tietoon pohjautuvan humanistisen tutkimuksen tukeminen tietoteknisin apuvälinein

Jukka Pätynen: Konserttisaliakustiikan epälineaarinen havaitseminen

Daniel Rayneau-Kirkhope: Hierarkkiset, luontoa jäljittelevät geometriat pohjana tehokkaille ja vankoille materiaaleille

Zhenbing Tan: Kvantti takertua Grafeeni

Akatemiatutkijat

Sayani Majumdar: Monimutkaisten oksidien rajapinnat nanoelektroniikan

Ilja Makkonen: Suuren mittakaavan elektronirakennelaskutekniikat materiaalien karakterisoinnin avuksi

Pekka Marttinen: Laskennallisia malleja ja menetelmiä bakteerien evoluution tutkimiseen

Lide Yao: Sähköisesti ohjautuvien oksidien in-situ TEM/STEM -tutkimus

Terveyden tutkimuksen toimikunta

Lauri Parkkonen: Aivojen toiminnallisten verkostojen dynaaminen

Kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimuksen toimikunta

Sasa Kivisaari: Käsitteellisten edustusten aktivoituminen sisäsyntyisesti

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Suomen paviljongissa Venetsian 60. kansainvälisessä taidebiennaalissa nähdään näyttely The pleasures we choose. Näyttely on esillä 24.11.2024 asti.
Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Lahjoitus on kohdennettu teollisen internetin ja digitaalisten kaksosten tutkimukseen ja opetukseen.
Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!
Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Lahjoittajatarina - Yrjö Sotamaa: ”Yliopiston tukeminen on meidän oman tulevaisuutemme rakentamista”

Professori emeritus on yhä aktiivinen muotoilun vaikuttaja niin kotimaassa kuin kansainvälisellä kentällä. Hän on nykyään myös Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun kuukausilahjoittaja.