Rafaela Seppälä lahjoittaa Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun alalle 500 000 euroa

Huomattava lahjoitus on osa kesäkuun loppuun asti jatkuvaa valtion vastinrahakampanjaa.
Tuomas Auvinen, Rafaela Seppälä ja Marjo Miettinen_kuva Mikko Raskinen
Tuomas Auvinen, Rafaela Seppälä ja Marjo Miettinen. Kuva: Mikko Raskinen

Merkittävä taiteen tuntija ja keräilijä Rafaela Seppälä lahjoittaa Aalto-yliopistolle yhteensä 500 000 euroa kohdennettuna taiteen ja suunnittelun alalle.

”Suomessa on aina ollut korkeatasoista luovaa osaamista ja muotoilua. Nykyiset sukupolvet ovat kunnianhimoisia ja uskaltavat kurottaa korkealle. Myös kysyntää suomalaiselle osaamiselle löytyy kansainvälisesti. Nyt on erinomainen aika tukea niitä puitteita, joiden avulla saamme koko luovan potentiaalin käyttöön”, Rafaela Seppälä sanoo.

”Luovuus syntyy ajatusten, materiaalien ja tekniikkojen yhdistämisestä. Yliopistoyhteisö tarjoaa jäsenilleen erinomaiset rakenteet saada tukea, etsiä ja löytää oma luovuuden väline.  Samalla opitaan tuomaan oma näkemys esille vahvemmin, ja luodaan yhteiskunnallista dialogia”, hän jatkaa.

Rafaela Seppälän ja Aalto-yliopiston yhdisti Marjo Miettinen, yksi perheyritys Enston omistajista ja sen hallituksen puheenjohtaja. Hän on seurannut Aalto-yliopiston kehitystä koko sen yli kymmenvuotisen olemassaolon ajan. Hän sanoo: ”Innovaatiot eivät synny itsestään. Tarvitsemme kokonaisosaamista, erityisesti näin pienessä maassa kuin Suomi. Yksityinen sektori on tottunut tukemaan taloutta ja tekniikkaa, mutta tulevaisuutta varten luovuuteen pitää nyt panostaa. Uudet ideat syntyvät ja jalostuvat, kun luova ajattelu ja osaaminen pääsee laajenemaan tekniikan puolelle ja sama pätee toisin päin, kun taide omaksuu uutta teknologiaa. Koko Aalto-yliopiston idea lähtee tästä poikkitieteellisyydestä.”

Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun dekaani Tuomas Auvinen iloitsee poikkeuksellisen suuresta yksityishenkilön lahjoituksesta. ”Olemme erittäin kiitollisia tästä lahjoituksesta, joka mahdollistaa osaltaan sen, että koulumme säilyttää kansainvälisen huipputason. Korkeatasoinen tekeminen vaatii hyvät fasiliteetit sekä tilaa uusien asioiden kokeiluille. Juuri tämänkaltaisissa asioissa lahjoituksilla on ratkaiseva rooli.”

Marjo Miettinen (vas), Tuomas Auvinen ja Rafaela Seppälä. Kuva: Mikko Raskinen

Lahjoituksen vaikuttavuutta vahvistaa entisestään Suomen valtion vastinrahakampanja, joka jatkuu kesäkuun 2022 loppuun saakka. Aalto-yliopiston kampanjan aikana keräämät vastinrahakelpoiset lahjoitukset pääomittavat yliopistoa tulevien sukupolvien hyväksi.

Entä millaisia terveisiä vaikutusvaltaiset Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun mesenaatit lähettävät nuorille suunnittelijoille?

Rafaela Seppälä sanoo: ”Pitää uskaltaa unelmoida ja sitten löytää unelmille konkreettinen toteutustapa. Sama koskee kestävää kehitystä, samoilla luovilla menetelmillä voidaan ratkaista nyt vaikealta tuntuvat ongelmat. Anna intohimolle tilaa, kulje sen kanssa, sieltä löytyy se oma asia, jolle uhrata aikansa ja elämänsä. Ilman intohimoa ei ole erinomaisuutta!”

Marjo Miettinen haluaa kannustaa nuoria tekijöitä etsimään aktiivisesti tukiverkostoa matkansa varrelle. ”Apua saa vaikka kuinka korkealta taholta, kunhan vain rohkenee pyytää sitä. Ja lisäksi: unohtakaa out-of-the-box-ajattelu, älkää ajatelko bokseja ollenkaan!”

Lisätietoja:
Tuomas Auvinen
Dekaani, Aalto-yliopiston Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu

Sinikka Heikkala
Päällikkö, Aalto-yliopiston lahjoittajasuhteet

Väre-buildings hall with impressive wooden staircase

Lahjoita Taiteiden ja suunnittelun korkeakoululle

Muotoilu ja luovat käytännöt vauhdittavat siirtymistä kestävään elämään. Tule mukaan ratkomaan aikamme suuria haasteita.

Lahjoitustapa
Valitse lahjoitussumma
Lahjoitussumma
Valitse lahjoitussumma
Lahjoitussumma

Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Lahjoittajatarina - Yrjö Sotamaa: ”Yliopiston tukeminen on meidän oman tulevaisuutemme rakentamista”

Professori emeritus on yhä aktiivinen muotoilun vaikuttaja niin kotimaassa kuin kansainvälisellä kentällä. Hän on nykyään myös Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun kuukausilahjoittaja.
Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

YK viettää Maailman luovuuden ja innovaatioiden päivää 21. huhtikuuta. Kokosimme vinkkejä luovuuden oppimiseen.
Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: