Puolen miljoonan euron lahjoitus Aalto-yliopiston informaatioverkostojen professuuriin

Aalto-yliopisto perustaa varoilla uuden työelämäprofessuurin informaatioverkostojen ohjelmaan.
Informaatioverkostojen opiskelijat saavat kosketuksen työelämään jo opintojensa aikana erilaisten ryhmätyöprojektien kautta. Kuva: Mari Hirvi.

Professor of Practice -tittelillä etsittävä professori edistää tutkimuksen ja yritysmaailman sekä julkisen sektorin yhteistyötä ja kouluttaa tietoyhteiskunnan mullistajia.

Uusi työelämäprofessori vahvistaa ennen kaikkea yhteistyötä Aalto-yliopiston opetuksen ja yritysten ja julkisten organisaatioiden välillä. Hänen tutkimusalaansa kuuluu digitaalisten palveluiden kehittäminen niin, että yritysten, yhteiskunnan ja käyttäjien näkökulmat ja tarpeet tulevat huomioiduiksi. Professorin odotetaan myös kouluttavan opiskelijoita hyödyntämään organisaatioiden keräämää ja analysoimaa tietoa.

Informaatioverkostojen ohjelma on perustettu vuonna 1999 kouluttamaan sillanrakentajia teknisten alojen ja muun yhteiskunnan välille. Valmistuneet opiskelijat ovat työllistyneet laajasti, esimerkiksi konsultointitehtäviin IT-alalle ja liikkeenjohtoon, ohjelmisto- ja palvelusuunnittelijoiksi, pääomasijoittajiksi ja myös tutkijoiksi ja toimittajiksi. Alalla kuin alalla ”infolaiset” toimivat tulkkina tekniikan, talouden ja ihmisten välillä: sovittavat yritysten ja asiakkaiden tarpeita ohjelmistojen ja tietojärjestelmien suunnitteluun ja kannattavaan liiketoimintaan.

“Infolaisilla on erinomainen kyky ymmärtää liiketoimintaa, käyttäjiä, muotoilua ja teknologiaa. Yhteisössämme on useita infolaisia, eikä Reaktor olisi samanlainen yritys ilman heitä. Alaamme vaivaa työvoimapula jo nyt, ja siksi haluamme olla mukana kouluttamassa tulevaisuuden huippuosaajia. Informaatioverkostoilla on keskeinen rooli, kun tulevaisuuden Suomea rakennetaan”, uskoo viestintä- ja markkinointijohtaja Ville Valtonen Reaktorilta, joka on yksi professuurin lahjoittajista.

Uudelta professorilta odotetaan sekä kansallista että kansainvälistä roolia yliopistojen, teollisuuden ja yhteiskunnan vuorovaikutuksen lisäämisessä. Aalto-yliopisto haluaa koulutusohjelman tuottavan uuden liiketoiminnan kehittäjiä ja yrittäjiä.

”Informaatioverkostojen ohjelma on perustamisestaan asti kouluttanut tulevaisuuden tekijöitä ei vain IT-maailmaan vaan liike-elämän kaikille aloille kivijalkateollisuuteen asti. Tarve ohjelmasta valmistuville ammattilaisille on yhä vain suurempi. Uusi professori vahvistaa koulutuksen laatua ja yhteyttä yritysmaailman ja yhteiskunnan tarpeisiin”, uskoo Aalto-yliopiston perustieteiden korkeakoulun dekaani Jouko Lampinen.

Digitaalisten palveluiden kehittämisessä professorin tehtävä on siirtää uusin tieteellinen tieto ja osaaminen yliopistosta liiketoimintaan. Toisaalta on tunnistettava yhtä lailla yritysten ja käyttäjien tarpeet ja ongelmat, jotta tutkimus ja opetus voisivat vastata niihin.

”Suomalaiset ovat perinteisesti olleet hyviä perusteknologioissa, mutta niihin perustuvien tuotteiden kaupallistaminen ja palvelukonseptien kehittäminen on taas ollut vaikeaa. Informaatioverkostojen poikkitieteellinen, teknisiä ja kaupallisia opintoja yhdistävä koulutus antaa valmiudet kasvattaa Suomen menestystä kaupallistamisessa ja tuotteistamisessa digitalisoituvassa maailmassa”, sanoo Kimmo Antonen, lahjoittajayritys KPMG:n toimitusjohtaja.

Informaatioverkostojen Professor of Practice -tehtävän haku avattiin keskiviikkona 17.1.

Lahjoitukset ovat keränneet yhteistyössä Aalto-yliopisto ja informaatioverkostojen opiskelijoiden kilta Athene sekä sen vanhempainyhdistys Athene Angels. Lahjoittajat ovat merkittäviä globaaleja ja suomalaisia IT-alan ja liiketoiminnan konsultointiyrityksiä, pääomasijoituskonserneja, tieto- ja taloushallintoyrityksiä sekä Espoon kaupunki. Informaatioverkostojen ohjelmasta vastaavat Aalto-yliopiston tietotekniikan ja tuotantotalouden laitokset.

Lahjoittajat: Accenture, Accountor, CapMan, Boston Consulting Group, Espoon kaupunki, Futurice, Inventure, KPMG, Reaktor, Sofigate ja Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiö.

Lisätietoja:

Aalto-yliopisto

Kari Smolander, professori

Athene Angels -vanhempainyhdistys

Hanna Nikkilä

Ari Tolppanen

Athene, opiskelijoiden kilta

Joel Lappalainen

URL kopioitu

Nuoret arkkitehdit istuvat ulkoportaikossa ja hymyilevät
Yhteistyö Julkaistu:

Ella Kaira ja Matti Jänkälä kuratoivat Suomen paviljongin vuoden 2025 näyttelyn Venetsiassa

Arkkitehtikaksikon näyttelykonseptin tematiikka on modernin arkkitehtuurin säilyttäminen.
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

KPMG:n räätälöity projekti, tiimi koolla
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijaprojektissa analysoitiin KPMG:n asemaa Suomen nopeasti kasvavilla konsultointimarkkinoilla

Tutkimuksen mukaan konsultointimarkkinat ovat kasvaneet poikkeuksellisen paljon viimeisten viiden vuoden aikana. Teknologiakonsultointi on viitoittanut kasvua ja se muodostaa suurimman osan markkinoista.
Digital Education Council
Yhteistyö Julkaistu:

Kauppakorkeakoulu Digital Education Councilin jäseneksi

Allianssilla on yhteinen visio kestävän kehityksen edistämiseksi korkeakoulutuksessa.