Uutiset

Punaiset Coca-Cola korit siirtyvät historiaan

Muotoilun opiskelijat miettivät vuosikymmeniä käytössä olleiden korien muovimateriaalin uusia käyttömahdollisuuksia.
Kuva: Anna Berg

Lähellä on aika, jolloin klassisia, punaisia Coca-Cola–pullokoreja löytyy enää yksittäisistä paikoista koristeina ja sisustuselementteinä – kuten on käynyt Coca-Colan 50-luvulla käytössä olleille keltaisille puukoreille.

Muista muovikoreista erottuvat punaiset lasipullokorit ovat katoamassa markkinoilta, sillä Sinebrychoff ei ole viime syyskuun jälkeen enää valmistanut Coca-Colaa korkeakaulaisiin lasipulloihin investoituaan uuteen lasipullolinjaan. Siten myös näille pulloille tarkoitetut korit ovat käyneet tarpeettomiksi.

- Coca-Cola otti yhteyttä ja kertoi heidän suunnitelmistaan ottaa korit pois markkinoilta. Näin potentiaalin näistä koreista syntyvässä raakamateriaalissa ja sovimmekin 2000 korin lahjoituksesta muotoilun opiskelijoidemme käyttöön. Nyt 20 opiskelijaamme tutkivat koreja raakamateriaalina Experimental Design -kurssilla, kertoo kurssin lehtori Anna van der Lei.

Kiertotaloudessa on tärkeää löytää ratkaisu siihen, miten roskaksi helposti luokiteltava materiaali muutetaan haluttaviksi ja arvostetuiksi tuotteiksi. Kierrätetyn materiaalin käyttö on tulevaisuutta.

- Muovi ei ole roskaa, vaan arvokasta materiaalia, joka voidaan ja tulee käyttää uudelleen. On hienoa, että Aalto-yliopiston muotoilun opiskelijat tutkivat ja miettivät pullokoreistamme saatavan muovimateriaalin mahdollisuuksia osana omaa opiskelijaprojektiaan. Tuloksia näemme myöhemmin tänä vuonna, sanoo Suomen Coca-Colan viestintäpäällikkö Théa Natri. 

Opiskelijat tutkivat erilaisten työkalujen ja teknologian avulla muovia raakamateriaalina ja työstävät kokoelman materiaalinäytteitä. Tämän vaiheen jälkeen opiskelijat valitsevat yhden näistä näytteistä ja muuntavat sen täysin uudenlaiseksi konseptiksi. Kaikki materiaalinäytteet ja uusi syntyvä konsepti kerätään esille myöhemmin tänä vuonna näyttelyksi, joka esittelee muovijätteen uusia käyttömahdollisuuksia.

Lisätietoja:
Aalto-yliopiston yrityssuhteet, Pirita Posti, +358 50 3646381, [email protected]
Aalto-yliopiston muotoilun laitos, Anna van der Lei, +358 503000914, [email protected]
Coca‐Cola Suomi, viestintäpäällikkö Théa Natri, puh. 040 528 9777, [email protected]‐cola.com

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Students
Opinnot Julkaistu:

Kemian tekniikan korkeakoulu avaa haun kesän 2023 kesätyöpaikkoihin tutkimusryhmissä

Etsimme innokkaita opiskelijoita liittymään joukkoomme ensi kesäksi. Yhteensä 24 paikkaa auki kaikilla laitoksillamme. Ihanteellinen hakija on erittäin motivoitunut ja kykenee esimerkiksi avustamaan ja suorittamaan erilaisia laboratoriotehtäviä, kokeita ja kehittämään omia tutkimustaitoja. Tämä on ainutlaatuinen tilaisuus saada käytännön kokemusta tutkimushankkeista ja työskennellä rinnakkain tohtoriopiskelijoiden ja post doc -tutkijoiden kanssa.
Risto Siilasmaa. Kuva: WithSecure
Yhteistyö Julkaistu:

Yrittäjä Risto Siilasmaa kannustaa opiskelijoita muuttamaan maailmaa

Aalto-yliopiston alumni, Risto Siilasmaa rohkaisi Aalto International Talent -ohjelman osallistujia muuttamaan maailmaa.
Utuinen ihmishahmo näyttää kävelevän pois päin, varjo heijastuu vaalealle pinnalle
Tutkimus ja taide, Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Maisteriopiskelijoiden näyttely Suomen valokuvataiteen museossa

Valokuvataiteen pääaineen maisteriopiskelijoiden MoA in Photography 23 -näyttely on esillä 12. maaliskuuta asti.
Nainen rannalla tuulisella säällä hymyilee, taustalla meri kuohuaa
Nimitykset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Professori Ranja Hautamäki: ”Monimuotoinen kaupunkiluonto on keskeinen tekijä hyvinvoinnin ja hiilinielujen lisäämiseksi”

Maisema-arkkitehtuurin professori ratkoo ilmastonmuutoksen hillintää ja kaupunkiluonnon hiilinieluja koskevia kysymyksiä.