Punaiset Coca-Cola korit siirtyvät historiaan

Muotoilun opiskelijat miettivät vuosikymmeniä käytössä olleiden korien muovimateriaalin uusia käyttömahdollisuuksia.
Kuva: Anna Berg

Lähellä on aika, jolloin klassisia, punaisia Coca-Cola–pullokoreja löytyy enää yksittäisistä paikoista koristeina ja sisustuselementteinä – kuten on käynyt Coca-Colan 50-luvulla käytössä olleille keltaisille puukoreille.

Muista muovikoreista erottuvat punaiset lasipullokorit ovat katoamassa markkinoilta, sillä Sinebrychoff ei ole viime syyskuun jälkeen enää valmistanut Coca-Colaa korkeakaulaisiin lasipulloihin investoituaan uuteen lasipullolinjaan. Siten myös näille pulloille tarkoitetut korit ovat käyneet tarpeettomiksi.

- Coca-Cola otti yhteyttä ja kertoi heidän suunnitelmistaan ottaa korit pois markkinoilta. Näin potentiaalin näistä koreista syntyvässä raakamateriaalissa ja sovimmekin 2000 korin lahjoituksesta muotoilun opiskelijoidemme käyttöön. Nyt 20 opiskelijaamme tutkivat koreja raakamateriaalina Experimental Design -kurssilla, kertoo kurssin lehtori Anna van der Lei.

Kiertotaloudessa on tärkeää löytää ratkaisu siihen, miten roskaksi helposti luokiteltava materiaali muutetaan haluttaviksi ja arvostetuiksi tuotteiksi. Kierrätetyn materiaalin käyttö on tulevaisuutta.

- Muovi ei ole roskaa, vaan arvokasta materiaalia, joka voidaan ja tulee käyttää uudelleen. On hienoa, että Aalto-yliopiston muotoilun opiskelijat tutkivat ja miettivät pullokoreistamme saatavan muovimateriaalin mahdollisuuksia osana omaa opiskelijaprojektiaan. Tuloksia näemme myöhemmin tänä vuonna, sanoo Suomen Coca-Colan viestintäpäällikkö Théa Natri.

Opiskelijat tutkivat erilaisten työkalujen ja teknologian avulla muovia raakamateriaalina ja työstävät kokoelman materiaalinäytteitä. Tämän vaiheen jälkeen opiskelijat valitsevat yhden näistä näytteistä ja muuntavat sen täysin uudenlaiseksi konseptiksi. Kaikki materiaalinäytteet ja uusi syntyvä konsepti kerätään esille myöhemmin tänä vuonna näyttelyksi, joka esittelee muovijätteen uusia käyttömahdollisuuksia.

Lisätietoja:
Aalto-yliopiston yrityssuhteet, Pirita Posti, +358 50 3646381, [email protected]
Aalto-yliopiston muotoilun laitos, Anna van der Lei, +358 503000914, [email protected]
Coca‐Cola Suomi, viestintäpäällikkö Théa Natri, puh. 040 528 9777, tnatri@coca‐cola.com

Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

YK viettää Maailman luovuuden ja innovaatioiden päivää 21. huhtikuuta. Kokosimme vinkkejä luovuuden oppimiseen.
Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Robotiikka ja autonomiset järjestelmät kehittyvät nopeasti. Algoritmit, jotka kestävät häiriöitä ja epävarmuustekijöitä järjestelmässä ja ympäristössä, ovat kehityksen kannalta kriittisiä.
Kesäinen Otaniemen rantanäkymä, jossa Aalto-yliopiston logo ja tapahtuman nimi sekä VTT:n ja Avoimen tieteen logot.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Avoimen tieteen kesäpäivät pidetään Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella ja Zoomissa 3.–4.6. Ilmoittauduthan 3.5. mennessä!
Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Italialaisen muotoilijan ja japanilaisen arkkitehdin suomalaisesta kulttuurista inspiroitunutta yhteistyötä nähdään Salone del Mobile -messuilla Milanossa huhtikuussa. INTERDEPENDENCE-näyttelyssä on esillä myös muita projekteja Aallosta.