Uutiset

Punaiset Coca-Cola korit siirtyvät historiaan

Muotoilun opiskelijat miettivät vuosikymmeniä käytössä olleiden korien muovimateriaalin uusia käyttömahdollisuuksia.
Kuva: Anna Berg

Lähellä on aika, jolloin klassisia, punaisia Coca-Cola–pullokoreja löytyy enää yksittäisistä paikoista koristeina ja sisustuselementteinä – kuten on käynyt Coca-Colan 50-luvulla käytössä olleille keltaisille puukoreille.

Muista muovikoreista erottuvat punaiset lasipullokorit ovat katoamassa markkinoilta, sillä Sinebrychoff ei ole viime syyskuun jälkeen enää valmistanut Coca-Colaa korkeakaulaisiin lasipulloihin investoituaan uuteen lasipullolinjaan. Siten myös näille pulloille tarkoitetut korit ovat käyneet tarpeettomiksi.

- Coca-Cola otti yhteyttä ja kertoi heidän suunnitelmistaan ottaa korit pois markkinoilta. Näin potentiaalin näistä koreista syntyvässä raakamateriaalissa ja sovimmekin 2000 korin lahjoituksesta muotoilun opiskelijoidemme käyttöön. Nyt 20 opiskelijaamme tutkivat koreja raakamateriaalina Experimental Design -kurssilla, kertoo kurssin lehtori Anna van der Lei.

Kiertotaloudessa on tärkeää löytää ratkaisu siihen, miten roskaksi helposti luokiteltava materiaali muutetaan haluttaviksi ja arvostetuiksi tuotteiksi. Kierrätetyn materiaalin käyttö on tulevaisuutta.

- Muovi ei ole roskaa, vaan arvokasta materiaalia, joka voidaan ja tulee käyttää uudelleen. On hienoa, että Aalto-yliopiston muotoilun opiskelijat tutkivat ja miettivät pullokoreistamme saatavan muovimateriaalin mahdollisuuksia osana omaa opiskelijaprojektiaan. Tuloksia näemme myöhemmin tänä vuonna, sanoo Suomen Coca-Colan viestintäpäällikkö Théa Natri. 

Opiskelijat tutkivat erilaisten työkalujen ja teknologian avulla muovia raakamateriaalina ja työstävät kokoelman materiaalinäytteitä. Tämän vaiheen jälkeen opiskelijat valitsevat yhden näistä näytteistä ja muuntavat sen täysin uudenlaiseksi konseptiksi. Kaikki materiaalinäytteet ja uusi syntyvä konsepti kerätään esille myöhemmin tänä vuonna näyttelyksi, joka esittelee muovijätteen uusia käyttömahdollisuuksia.

Lisätietoja:
Aalto-yliopiston yrityssuhteet, Pirita Posti, +358 50 3646381, [email protected]
Aalto-yliopiston muotoilun laitos, Anna van der Lei, +358 503000914, [email protected]
Coca‐Cola Suomi, viestintäpäällikkö Théa Natri, puh. 040 528 9777, [email protected]‐cola.com

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Hertta Vuorenmaa. Kuva: Roope Kiviranta
Opinnot Julkaistu:

Kaikille avoin Future of Work -verkkokurssi on julkaistu

Aalto-yliopisto kasvattaa MOOC-tarjontaansa työn tulevaisuutta käsittelevällä verkkokurssilla.
Afrin Hossain stood by a wall with trees in the background
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Afrin Hossain odottaa vain sitä, että pääsisi viettämään aikaa opiskelukavereiden kanssa

Sovelletun matematiikan opiskelija Afrin Hossain on kokenut itsensä vähän ulkopuoliseksi koronavuoden aikana.
Unite! Charter on Diversity and Inclusion.jpeg
Tutkimus ja taide, Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Unite!-yliopistoverkosto edistää monimuotoisuutta ja osallisuutta

Uraauurtavana seitsemän eurooppalaisen yliopiston verkostona Unite! on syvästi sitoutunut edistämään monimuotoisuutta ja vahvistamaan osallistumisprosessia kaikessa toiminnassaan.
Professor Finbarr Bradley
Opinnot Julkaistu:

Vieraileva luennoitsija Finbarr Bradley: "BScBA-ohjelma tarjoaa paljon rikastuttavia kokemuksia.”

University College Dublin -yliopiston dosentin Finbarr Bradleyn lähestymistapa vihreän yritystoiminnan opetukseen on kiehtova ja ainutlaatuinen. Bradleyn lämmin persoonallisuus ja nokkeluus yhdistettynä hänen merkittävään osaamiseensa ja intohimoiseen suhtautumiseensa kestävään kehitykseen innostavat opiskelijoita selvittämään, miten heillä on mahdollisuus vaikuttaa asioihin mielekkäällä tavalla ja elää aitoa, menestyksekästä elämää sekä maailmanlaajuisessa että paikallisessa liiketoimintaympäristössä.