Punaiset Coca-Cola korit siirtyvät historiaan

Muotoilun opiskelijat miettivät vuosikymmeniä käytössä olleiden korien muovimateriaalin uusia käyttömahdollisuuksia.
Kuva: Anna Berg

Lähellä on aika, jolloin klassisia, punaisia Coca-Cola–pullokoreja löytyy enää yksittäisistä paikoista koristeina ja sisustuselementteinä – kuten on käynyt Coca-Colan 50-luvulla käytössä olleille keltaisille puukoreille.

Muista muovikoreista erottuvat punaiset lasipullokorit ovat katoamassa markkinoilta, sillä Sinebrychoff ei ole viime syyskuun jälkeen enää valmistanut Coca-Colaa korkeakaulaisiin lasipulloihin investoituaan uuteen lasipullolinjaan. Siten myös näille pulloille tarkoitetut korit ovat käyneet tarpeettomiksi.

- Coca-Cola otti yhteyttä ja kertoi heidän suunnitelmistaan ottaa korit pois markkinoilta. Näin potentiaalin näistä koreista syntyvässä raakamateriaalissa ja sovimmekin 2000 korin lahjoituksesta muotoilun opiskelijoidemme käyttöön. Nyt 20 opiskelijaamme tutkivat koreja raakamateriaalina Experimental Design -kurssilla, kertoo kurssin lehtori Anna van der Lei.

Kiertotaloudessa on tärkeää löytää ratkaisu siihen, miten roskaksi helposti luokiteltava materiaali muutetaan haluttaviksi ja arvostetuiksi tuotteiksi. Kierrätetyn materiaalin käyttö on tulevaisuutta.

- Muovi ei ole roskaa, vaan arvokasta materiaalia, joka voidaan ja tulee käyttää uudelleen. On hienoa, että Aalto-yliopiston muotoilun opiskelijat tutkivat ja miettivät pullokoreistamme saatavan muovimateriaalin mahdollisuuksia osana omaa opiskelijaprojektiaan. Tuloksia näemme myöhemmin tänä vuonna, sanoo Suomen Coca-Colan viestintäpäällikkö Théa Natri.

Opiskelijat tutkivat erilaisten työkalujen ja teknologian avulla muovia raakamateriaalina ja työstävät kokoelman materiaalinäytteitä. Tämän vaiheen jälkeen opiskelijat valitsevat yhden näistä näytteistä ja muuntavat sen täysin uudenlaiseksi konseptiksi. Kaikki materiaalinäytteet ja uusi syntyvä konsepti kerätään esille myöhemmin tänä vuonna näyttelyksi, joka esittelee muovijätteen uusia käyttömahdollisuuksia.

Lisätietoja:
Aalto-yliopiston yrityssuhteet, Pirita Posti, +358 50 3646381, [email protected]
Aalto-yliopiston muotoilun laitos, Anna van der Lei, +358 503000914, [email protected]
Coca‐Cola Suomi, viestintäpäällikkö Théa Natri, puh. 040 528 9777, tnatri@coca‐cola.com

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Kuvassa näkyvät Kauppakorkeakoulun opiskelijat Liina Röyskö ja Kerttu Lammi koulun pääovien edustalla.
Opinnot Julkaistu:

Tekoälyn fiksua käyttöä opettava verkkokurssi lisäisi opiskelun tasa-arvoa

Tekoäly on tullut jäädäkseen ja sen osaava ja tehokas hyödyntäminen auttaisi sekä opinnoissa että työnhaussa, sanovat Kauppakorkeakoulun opiskelijat.