”Pukusuunnittelija voi tuoda animaatioelokuvaan huomattavaa lisäarvoa”

Digitaaliset animaatioelokuvat ovat tulleet 20-vuotisen historiansa ajan yhä tarkemmiksi hahmon kuvaamisessa. Samalla katsojista on tullut yhä kriittisempiä. Elokuvan tekijöiden onkin otettava huomioon yhä useampia osa-alueita hahmon kehittämisessä. Maarit Kalmakurjen väitös osoittaa, että avainasemassa voi olla pukusuunnittelija.
Pukusuunnittelija, taiteen tohtori Maarit Kalmakurki
Kuva: Mia Surakka

Mitä tutkimuksesi käsittelee?

”Tutkin väitöksessäni pukusuunnittelun merkitystä animaatiohahmosuunnittelussa. Animaatioelokuvien hahmojen keskeinen suunnittelija on perinteisesti ollut animaattori, joka on vastannut myös pukusuunnittelusta eli pukusuunnittelijat eivät juurikaan ole olleet mukana tuotannossa. Olen valikoinut tutkimukseeni kuusi animaatioelokuvaa, joissa pukusuunnittelijaa on käytetty elokuvan tuotannossa ja lisäksi kreditoitu työstään. Esittelen myös pukusuunnitteluprosessia ja sen eri vaiheita, joiden kautta pukusuunnittelijan työn merkitystä voi paremmin hahmottaa.

Halusin keskittyä animaatioelokuviin, koska on erikoista, ettei niiden tuotannossa ole hyödynnetty pukusuunnittelijoita, edes konsultteina. Animaatioelokuvien tuotannot ovat hyvin erilaisia kuin tavalliset elokuvat: ne ovat paljon pidempiaikaisia ja koska tuotannon eri osa-alueet työskentelevät samanaikaisesti, hahmoa on mahdollista muokata matkan varrella. Pukusuunnittelija voisi esimerkiksi tuoda ideoita, miten puku vaikuttaa toimintaan tietyissä kohtauksissa.

Syy pukusuunnittelijoiden puuttumiseen tuotannoista voi olla se, ettei yhteistyön arvoa ole vielä ymmärretty, tai myös taloudelliset tekijät voivat painaa. Väitän kuitenkin, että kun tuotannossa investoidaan pukusuunnittelijaan pitemmäksi aikaa, säästetään sekä rahaa että aikaa ja luodaan monipuolisempia hahmoja.”

Pukusuunnittelijat ovat tärkeitä asiantuntijoita tietokoneanimaatioelokuvien tuotannoissa, mutta heitä hyödynnetään liian vähän."

Pukusuunnittelija Maarit Kalmakurki

Mikä siinä on tärkeää?

”Keskeinen tutkimustulokseni on, että pukusuunnittelijat ovat tärkeitä asiantuntijoita tietokoneanimaatioelokuvien tuotannoissa, mutta heitä hyödynnetään liian vähän. Olisikin tärkeää ottaa pukusuunnittelija mukaan tukemaan hahmon identiteetin luomista ja koko elokuvan tarinankerrontaa. Hän voi tuoda merkityksellisiä ideoita muun muassa siihen, miten hahmo liikkuu ja ilmentää itseään. Vaatteethan ovat näkyvin osa hahmoa ja on tärkeää miettiä, mitä hahmo niiden kautta viestii.

Itsekin pukusuunnittelijana koen tärkeäksi myös sen, että olen saanut pukusuunnittelijoiden äänen kuuluville, sillä heidän roolinsa on ollut aiemmin piilossa. Olen tuonut pukusuunnittelijoiden merkitystä esille myös maailmalla animaatioalan kouluissa, joissa olen luennoinut. Olen voinut antaa vinkkejä, mitä koulutuksessa kannattaisi ottaa huomioon ajatellen tulevaa animaatiotuotannossa työskentelyä. Jo asiasta puhuminen auttaa sanoittamaan asiaa: aihe on alkanut olla paremmin esillä alan koulutuksessa sekä alan lehdissä.

Elokuvia on alettu myös markkinoida pukusuunnittelu edellä, kuten Frozen 2 -elokuva osoitti. Lisäksi Disney julkaisi pari vuotta sitten elokuviensa pukusuunnittelusta kirjan, jossa he hyödynsivät esittämiäni näkökulmia.”

Mitä siitä voi seurata?

”Väitöstutkimukseni ja siinä käytetyt esimerkkielokuvat osoittavat, että pukusuunnittelija voi olla hyödyllinen animaatiotuotannossa, sillä hän voi parantaa elokuvan visuaalista laatua ja tarinankerrontaa. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää kansallisissa ja kansainvälisissä tietokoneanimaatioelokuvatuotannoissa sekä alan opetuksessa.

Pukusuunnittelu pitäisi saada myös osaksi animaattoreiden koulutusta. CalARTS, Walt Disneyn perustama huippukoulu Kaliforniassa, on ainoa, jossa animaatioelokuvien pukusuunnittelua voi opiskella, mutta sielläkin vain yhtenä kurssina. Sen saaminen osaksi pakollista koulutusta on seuraava missioni.

Aalto-yliopistossa kaksi vuotta sitten käynnistynyt animaatioelokuvan maisteriohjelma on tärkeä avaus. Olen ideoinut miten pukusuunnittelu tuodaan osaksi tätä koulutusta. Yksi hyvä jatkotutkimuksen aihe olisi myös animaattorin ja pukusuunnittelijan yhteistyö, jota ei juurikaan näy.”

Maarit Kalmakurjen väitöskirja Digital character costume design in computer-animated feature films tarkastetaan Aalto-yliopistossa 10. joulukuuta 2021.

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Robotiikka ja autonomiset järjestelmät kehittyvät nopeasti. Algoritmit, jotka kestävät häiriöitä ja epävarmuustekijöitä järjestelmässä ja ympäristössä, ovat kehityksen kannalta kriittisiä.
kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus selvitti ilmastonmuutoksen vaikutusta tundralla: lämpeneminen voi lisätä hiilen vapautumista hälyttävästi

Ilman ja maaperän lämpeneminen sekä maaperän kuivuminen lisäsi hiilen vapautumista tundran ekosysteemistä.
Kesäinen Otaniemen rantanäkymä, jossa Aalto-yliopiston logo ja tapahtuman nimi sekä VTT:n ja Avoimen tieteen logot.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Avoimen tieteen kesäpäivät pidetään Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella ja Zoomissa 3.–4.6. Ilmoittauduthan 3.5. mennessä!