PSHACK100-kurssilla kehitetään luovia ja älykkäitä digitaalisia palveluita julkisen sektorin organisaatioille

Opiskelijoilta odotetaan innovaatioita ja tuoreita toimintatapoja tukemaan asiakaskeskeisyyttä.
Aallon valmentajat koeponnistivat palvelumuotoilun menetelmiä ensimmäisessä Design and Technology (DT) -työpajassa 4.10. Tutkijatohtori Jani Merikivi (vas.), Professor of Practice Esko Penttinen, vanhempi yliopistonlehtori Johanna Bragge, Professor of Practice Katariina Kemppainen ja apulaisprofessori Eeva Vilkkumaa.

Aalto-yliopisto järjestää yhteistyössä Accenturen, Maanpuolustuskorkeakoulun ja julkisen sektorin haasteorganisaatioiden kanssa monitieteisenPublic Service Hackathon 100 (#PSHACK100) -kurssin, joka rakentuu hackathon-tapahtuman ympärille. Alkusyksyn aikana mukaan lähtevät organisaatiot tunnistavat haasteet ja ongelmat, joihin he toivovat opiskelijatiimeiltä ratkaisua. Opiskelijoiden kehittämien ratkaisujen tulisi helpottaa asiointia ja lisätä verkko- ja mobiilipalveluiden käyttöä. Opiskelijoilta odotetaan myös asiakaslähtöisyyttä, tuoreita näkökulmia ja kykyä innovoida yhteistyössä.

”On mahtavaa, että olemme onnistuneet lyhyessä ajassa luomaan uudenlaisen kurssikonseptin, jossa yliopisto toimii alustana yhteiskunnalliselle kehittämiselle digitalisaation avulla”, tiivistää Kauppakorkeakoulun tietojärjestelmätieteen vanhempi yliopistonlehtori Johanna Bragge. Bragge palkittiin muun muassa tästä työstään syyskuun alussa Helsingin kauppakorkeakoulun tukisäätiön myöntämällä Vuoden opettaja -tunnustuspalkinnolla.

20-tuntisen hackathonin lisäksi kurssi sisältää luentoja, ryhmätöitä, valmennusta, startup-yhteistyötä ja vierailukäyntejä. Yhteensä noin 150 opiskelijalla kaikista Aallon korkeakouluista on mahdollisuus päästä kurssille. Nyt järjestettävän kolmannen kurssin toisena vastuuopettajana toimii logistiikan professori Katariina Kemppainen, joka alun perin ehdotti hackathonista uutta oppimismuotoa Aallolle kokeilukulttuurin hengessä.

Puolustusvoimat ja Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskus (Palkeet) ensimmäiset mukaan ilmoittautuneet organisaatiot

Kurssin toteutuksesta vastaavat yhteistyössä Accenturen Health and Public Services -alueen asiantuntijat, Fjordin palvelumuotoilijat sekä joukko Aallon ja Maanpuolustuskorkeakoulun professoreita ja opettajia. He tukevat osallistujatiimejä niin ratkaisujen luomisessa kuin niiden arvioinnissa. Myös mukaan lähtevien haasteorganisaatioiden edustajat osallistuvat aktiivisesti tiimien valmentamiseen. Osallistuvien julkisorganisaatioiden rekrytointi on parhaillaan käynnissä. Mukaan ovat jo ilmoittautuneet Puolustusvoimat ja Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskus (Palkeet).

”Nyt Suomi 100 -juhlavuonna jo toista kertaa järjestettävä #PSHACK100-kurssi nostaa tiedon, tekemisen ja jakamisen kautta osallistujansa uudelle tasolle avoimessa innovaatiotoiminnassa, yhdessä kehittämisessä ja muotoiluajattelussa”, sanoo projektipäällikkö Thomas Lemström Accenturelta.

Ilmoittautuminen hackathon-kurssille jatkuu tiistaihin 24.10. asti

Opiskelijat voivat ilmoittautua kurssille 24.10. asti. Kurssi käynnistyy aloitusluennolla maanantaina 30.10. ja kaikille yhteisellä kick-off-tapahtumalla 31.10., itse hackathon-tapahtuma on 16.–17.11. Hackathonissa tiimeillä on kahden päivän ajan vapaat kädet kehittää konsepteja ja ratkaisuja organisaatioiden haasteisiin. Haasteorganisaatioiden, Aalto-yliopiston, Maanpuolustuskorkeakoulun ja Accenturen asiantuntijat sparraavat tiimejä kilpailun aikana. Voittajatiimi valitaan 14.12., jolloin tiimit pääsevät esittämään ratkaisunsa arvovaltaiselle tuomaristolle.

Aalto-yliopisto:
Katariina Kemppainen
Professori (Professor of Practice), toimitusketjun johtaminen
tieto- ja palvelutalouden laitos

Johanna Bragge
Vanhempi yliopistonlehtori
tieto- ja palvelutalouden laitos

Accenture:
Thomas Lemström
Project Manager, Health & Public Services

Kaisa Tahvanainen
Management Consulting Analyst
Health & Public Services

Katso tunnelmia edelliseltä #PSHACK100-kurssilta (youtube.com)

Twitter: #pshack100 #suomi100 #aalto

Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Italialaisen muotoilijan ja japanilaisen arkkitehdin suomalaisesta kulttuurista inspiroitunutta yhteistyötä nähdään Salone del Mobile -messuilla Milanossa huhtikuussa. INTERDEPENDENCE-näyttelyssä on esillä myös muita projekteja Aallosta.
Opiskelijoita tutkimassa kirjaston hyllyjen sisältöä
Opinnot Julkaistu:
Professor Riikka Puurunen, Catalysis Research group, Aalto Open Science Award, Honorary mention
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto-yliopiston avoimen tieteen palkinnon 2023 kunniamaininta – Professori Riikka Puurunen edistää esimerkillään kestävää avointa tiedettä

Haastattelimme Aallon ensimmäisen avoimen tieteen palkinnon kunniamaininnan saanutta professori Riikka Puurusta.
Two African women working on a project
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Yrittäjyyden sisällyttäminen metsä- ja maatalouskoulutukseen on ratkaisevan tärkeää Afrikalle

Apulaisprofessori Patrick Shulist kehittää yrittäjyyskoulutusta yhdessä afrikkalaisten kumppaneiden kanssa.