Provostin aamukahvilla esillä ajankohtaisia asioita

Kari Jääskeläinen palkittiin Success Contributor -palkinnolla.

Yhteisten palvelujen henkilöstö oli kutsuttu kuulemaan ajankohtaisia asioita Provostin aamukahvit -tilaisuuteen. Tilaisuuden aluksi jaettiin ensimmäistä kertaa Success Contributor (Menestyksen edistäjä) -palkinto. Henkilöstöjohtaja Tiia Tuomi ja henkilöstöpäällikkö Rita Heinrichs ojensivat palkinnon IT-koordinaattori Kari Jääskeläiselle, joka työskentelee IT-tukipalvelutehtävissä Lämpömiehenkujalla.

"Kari Jääskeläinen on oman alansa asiantuntija. Hän on aina valmis auttamaan muita, varmistaa asioiden onnistumisen ennakoimalla ja suunnittelemalla ja levittää hyvää fiilistä koko työyhteisöön", kertoi Tiia Tuomi palkinnon perusteluiksi. Success Contributor -palkinnolla halutaan antaa tunnustusta yhteisten palvelujen henkilöstölle muun muassa työn hyvästä laadusta, uusista työtavoista, Aallon arvojen huomioimisesta, yhteistyöstä, asiakasnäkökulmasta ja ydintehtävälähtöisyydestä. Palkinto jaetaan 2-4 kertaa vuodessa, ja Rita Heinrichs ottaa mielellään vastaan ehdotuksia seuraaviksi palkinnon saajiksi.

Menestystä rankingeissa

Palkinnonjaon jälkeen provosti Ilkka Niemelä kertoi yliopiston kuulumisia. Hän totesi muun muassa, että viime aikoina on julkaistu useita ranking-tuloksia. Ne ovat siksi tärkeitä, että niitä seurataan julkisuudessa. "Keväällä Times Higher Education listasi Aallon sijalle 28 maailmassa alle 50-vuotiaiden yliopistojen keskuudessa. Tämä on hieno tulos tietäen, että maailman yliopistosta suurin osa on näitä nuoria yliopistoja. Hieno saavutus oli myös Business of Fashion -verkkosivuston tekemä vertailu, jossa Aallon muodin kandiohjelma sijoittui maailmanlaajuisessa seurassa kolmanneksi", Niemelä kertoi.

Niemelä myös kertoi elokuussa pidetyissä strategiadialogeista. "Dialogeissa esillä olleissa korkeakoulujen suunnitelmissa vuosille 2017–2020 näkyi vahva sitoutuminen yhteiseen tavoitteeseemme rakentaa korkeatasoinen yliopisto, joka on valmis muuttamaan maailmaa", Niemelä jatkoi.

Palveluportfoliota viedään käytäntöön

Kehitysjohtaja Sirkku Linna puhui meneillään olevasta palvelujen kehittämisohjelman implementoinnista. "Aallossa on tehty valtava työ palvelujen kehittämiseksi. Nyt viemme palveluportfolion käytäntöön, ja tätä projektia vetää projektipäällikkö Riikka Mäki-Ontto. Jatkamme palveluiden kehittämistyötä loppukäyttäjien näkökulmasta ja samalla mietimme voidaanko joidenkin palveluiden tuottamista yhdenmukaistaa. Työ aloitetaan pilottiprojekteilla. Tavoitteena on myös tehdä palveluille yksi yhteinen palvelulupaus", Linna selvitti.

Riikka Mäki-Ontto kertoi vielä, millaisia palvelumme ovat vuonna 2020. "Ne ovat jatkuvasti kehittyviä, joustavia ja asiakaslähtöisiä, hyödyntäen yhteistä kampusta ja digitalisaatiota. Uudet monimuotoiset tilaratkaisut tukevat uudenlaista työntekoa", Mäki-Ontto visioi.

Ensi keväänä valmistuvaan Dipoli-rakennukseen tulee sijoittumaan pääosin palveluhenkilöstöä.
"Dipolissa työskentelee yliopiston johto sekä palvelujen henkilökuntaa. Osa nykyisin Lämpömiehenkujalla työskentelevistä henkilöistä siirtyy Dipoliin. Tarkemmat suunnitelmat valmistuvat loppuvuodesta", Mäki-Ontto kertoi.

Uudet tilankäytön linjaukset julkaistu

Kampus kehittyy voimakkaasti ja työtä johtaa kampuskehittämisen vararehtori Antti Ahlava. Tällä viikolla on julkaistu uudet Aallon tilankäytön linjaukset, joissa ohjataan jakamiseen, kohtaamisiin ja monimuotoisuuteen. "Yliopiston strategian päivitystyön yhteydessä päivitettiin myös kampusstrategia. Yhteinen kampus tukee alojen välistä yhteistyötä. Uudenlaisissa tilaratkaisuissa on tärkeää että ne tukevat modernin työskentelyn muotoja ja ovat käyttäjälähtöisiä. Yksi motivaatio muutoksille ovat myös tilasäästöt", Ahlava kertoi.

kukka-asetelma
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.
Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

YK viettää Maailman luovuuden ja innovaatioiden päivää 21. huhtikuuta. Kokosimme vinkkejä luovuuden oppimiseen.
Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Robotiikka ja autonomiset järjestelmät kehittyvät nopeasti. Algoritmit, jotka kestävät häiriöitä ja epävarmuustekijöitä järjestelmässä ja ympäristössä, ovat kehityksen kannalta kriittisiä.
Aalto_University_staff_campus_bikes_2-5-2013_photo_Mikko_Raskinen
Kampus Julkaistu:

Pyörävarkaudet lisääntyneet kampuksella – muista lukita pyöräsi kunnolla

Kevään myötä pyörävarakaudet Aalto-yliopiston kampuksella ovat kasvaneet.